Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 980


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv kjørt 2 skjermkort på jobb i mange år for 3-skjermbruk. Alltid 2 nvidia kort av ulige generasjoner og modeller. Aldri opplevd at noe "stopper opp".

Samme her. Kjører i skrivende stund med fire skjermer over to skjermkort (et integrert og et fra Nvidia), og går sømløst. Og hjemme har jeg 3+1 skjerm, som strekker seg over tre skjermkort. Og SLI og fler-skjermoppsett har jeg vel kjørt i en 10 år tid. Samme med flere grafikkort. Crossfire så vell som SLI.

 

Samt at jeg sikkert har skrevet en 15-20 stykk tester av skjermkort og skjermer for HW.no og ITpro.no. Så jeg har samlet inn en god del erfaring med andre ord.

 

Så her tror jeg enten det er oss/jeg som:

1. Ikke forstår problemstillingen

2. Ikke evner å se det (for mikroskopisk problem?)

 

Eller så har thklinge missforstått eller gjort noe feil når han prøvde sist.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan også melde meg til tjeneste i klubben for oss som ikke skjønner hva thklinge mener.

 

Mitt første oppsett med flere skjermer besto av to Samsung CRT 19" og en Sony Triniton (CRT) 17" (og da er vi tilbake på 90-tallet en gang), og jeg har aldri hatt noe annet siden.

 

Opp gjennom årene har jeg hatt både nvidia, ati/amd, matrox, 3dfx og sikkert enda noen flere, men jeg har aldri opplevd at det "hakker" når man drar vinduer mellom skjermene.

Lenke til kommentar

Det er riktig nok noen år siden jeg gikk bort fra to skjermkort så ting kan ha bedret seg siden da. Var ikke MYE hakking, men det lille sekundet eller halvsekundet var nok til at det var irriterende. Mer irriterende er kostnaden knyttet til å måtte kjøpe to skjermkort for noe som bør være plankekjøring med ett kort.

 

Et skjermkort som klarer å dra unna de nyeste spillene med høy kvalitet skulle ikke ha noen problemer med å vise Windows desktop på seks skjermer. AMD får det til, nVidia burde ta seg sammen og følge opp.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Det er riktig nok noen år siden jeg gikk bort fra to skjermkort så ting kan ha bedret seg siden da. Var ikke MYE hakking, men det lille sekundet eller halvsekundet var nok til at det var irriterende. Mer irriterende er kostnaden knyttet til å måtte kjøpe to skjermkort for noe som bør være plankekjøring med ett kort.

 

Et skjermkort som klarer å dra unna de nyeste spillene med høy kvalitet skulle ikke ha noen problemer med å vise Windows desktop på seks skjermer. AMD får det til, nVidia burde ta seg sammen og følge opp.

1. Blir vel litt feil å skylde på pris, når det strengt tatt koster 1/3 elelr 1/2 av hubben?

2. Det er to spesialkort som ble lansert for flere år siden, så det er ganske langt å si at AMD får det til, for det kunne like godt ha vært et proff-kort, da det aldri har vært noe særlig til spilling uansett (i beste fall middelmådig). Her er listen over utgåtte og nåværende kort:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=350#rparams=l=s186816115

 

Det er kun ett av dem som fortsatt selges, og da betaler du massiv overpris (2000kr) for noe gammelt "skrap". Hvor du i dag får dobbelt så kraftig til halve prisen, og med halve strømforbruket. Det kortet er nok også tatt av produksjon for lengst, så det er vel strengt talt ikke noe gyldig alternativ hverken hos AMD eller Nvidia.

 

3. Jeg tror ikke det har blitt noe bedre eller forskjellig. Jeg tror bare det var oppsettet ditt som kanskje tullet litt. Vært borti driverproblemer om man slenger inn et ekstra kort (hvor det ene er Nvidia og andre AMD), og at maskinen generelt sett har vært buggete og svak.

 

 

 

Et skjermkort som klarer å dra unna de nyeste spillene med høy kvalitet skulle ikke ha noen problemer med å vise Windows desktop på seks skjermer. AMD får det til, nVidia burde ta seg sammen og følge opp.

Vel, tydeligvis er det motsatt, siden noe slikt kort har aldri eksistert. De spesialversjonene har nok vært middelklasse av en grunn, og det har nok vært fordi gamere generelt sett ikke har behov for noe slikt. Og at de heller kjører SLI eller Crossfire om de skal ha så mange skjermer.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært borti driverproblemer om man slenger inn et ekstra kort (hvor det ene er Nvidia og andre AMD)

Ja, jeg mistenker nesten også at det må være en slik forklaring, men hvis man vil seg selv så vondt at man dytter inn to kort av ulik type (les: som ikke bruker samme driver), da ber man åpenbart om bråk. =)

 

 

Og at de heller kjører SLI eller Crossfire om de skal ha så mange skjermer.

Ja, flere kort er løsningen. Bare husk at ved SLI/CFX, så virker vel bare portene på det ene kortet. Vil man ha flere skjermer enn det er porter på hoved-skjermkortet, så må man kjøre kortene "hver for seg".

Endret av Horge
Lenke til kommentar

 

Det er riktig nok noen år siden jeg gikk bort fra to skjermkort så ting kan ha bedret seg siden da. Var ikke MYE hakking, men det lille sekundet eller halvsekundet var nok til at det var irriterende. Mer irriterende er kostnaden knyttet til å måtte kjøpe to skjermkort for noe som bør være plankekjøring med ett kort.

 

Et skjermkort som klarer å dra unna de nyeste spillene med høy kvalitet skulle ikke ha noen problemer med å vise Windows desktop på seks skjermer. AMD får det til, nVidia burde ta seg sammen og følge opp.

1. Blir vel litt feil å skylde på pris, når det strengt tatt koster 1/3 elelr 1/2 av hubben?

2. Det er to spesialkort som ble lansert for flere år siden, så det er ganske langt å si at AMD får det til, for det kunne like godt ha vært et proff-kort, da det aldri har vært noe særlig til spilling uansett (i beste fall middelmådig). Her er listen over utgåtte og nåværende kort:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=350#rparams=l=s186816115

 

Det er kun ett av dem som fortsatt selges, og da betaler du massiv overpris (2000kr) for noe gammelt "skrap". Hvor du i dag får dobbelt så kraftig til halve prisen, og med halve strømforbruket. Det kortet er nok også tatt av produksjon for lengst, så det er vel strengt talt ikke noe gyldig alternativ hverken hos AMD eller Nvidia.

 

3. Jeg tror ikke det har blitt noe bedre eller forskjellig. Jeg tror bare det var oppsettet ditt som kanskje tullet litt. Vært borti driverproblemer om man slenger inn et ekstra kort (hvor det ene er Nvidia og andre AMD), og at maskinen generelt sett har vært buggete og svak.

 

 

 

Et skjermkort som klarer å dra unna de nyeste spillene med høy kvalitet skulle ikke ha noen problemer med å vise Windows desktop på seks skjermer. AMD får det til, nVidia burde ta seg sammen og følge opp.

Vel, tydeligvis er det motsatt, siden noe slikt kort har aldri eksistert. De spesialversjonene har nok vært middelklasse av en grunn, og det har nok vært fordi gamere generelt sett ikke har behov for noe slikt. Og at de heller kjører SLI eller Crossfire om de skal ha så mange skjermer.

 

 

1) Hva slags kort er det du prater om? En DisplayPort-hub koster 700,- Så du mener et sekundærkort til 250,-? Skeeptisk..

 

2) Spesialkort til overpris? Tøv! Ja, 6xMiniDisplayPort direkte i hekken på kortet er praktisk, men ingen nødvendighet. Jeg har et helt standard PowerColor Radeon HD 7850 2GB GDDR5, som kostet 1600,- i des '12. Det kjører helt fint 6 skjermer, og drar spill rundt helt greit iblant også. Ja, det krever en Displayport hub til 700,- men i det store bildet sammenlignet med prisen av PCen og seks skjermer så er det peanuts.

 

3) Mulig det var noe som ikke spilte 100% i lag, som bare forsterker mitt poeng: idiotien i å gjøre en oppgave med to kort som et kort alene burde klare helt uten problem.

 

 

Vel, tydeligvis er det motsatt, siden noe slikt kort har aldri eksistert. De spesialversjonene har nok vært middelklasse av en grunn, og det har nok vært fordi gamere generelt sett ikke har behov for noe slikt. Og at de heller kjører SLI eller Crossfire om de skal ha så mange skjermer.

 

Aldri eksistert et kort som drar seks skjermer alene? Spesialversjoner? Err, hva med omtrent alle AMD-kort de siste årene? Her er det du som ikke kjenner til standardfunksjonalitet i Radeon-kort-

 

Ser på noen nettfora at nVidia har satt en driverbegrensning på 4 skjermer. Først i Windows-driveren og så i Linux-driveren (som ser ut til å ha satt flere sinner i kok enn da de satte begrensningen på win-driveren, merkelig nok). Noen sier at de har kjørt 6 skjermer på et nVidia skjermkort før, men at det ble bråstopp i en driver et sted.

 

Flere kort er EN løsning, som tvinger seg fram om man velger nVidia. Men om driverbegrensningen kutter inn her så spiller det ingen rolle uansett hvor mange kort man putter i maskinen. Støtter nVidia seks skjermer med to skjermkort?

 

Et annet alternativ er å bare ha et enkelt Radeon-kort som tar jobben på strak arm alene. Så igjen, (og dette blir vel tredje gangen jeg sier det), nVidia burde ta seg sammen å få dette på plass. Støtte for 6 skjermer burde være en svært lett teknisk utfordring sammenlignet med hva de utvikler ellers.

 

 

 

 

Ja, flere kort er løsningen. Bare husk at ved SLI/CFX, så virker vel bare portene på det ene kortet. Vil man ha flere skjermer enn det er porter på hoved-skjermkortet, så må man kjøre kortene "hver for seg".

Igjen, ikke spesielt elegant. Aktivere SLi for å spille, deaktivere tilbake på desktop. Omorganisere vinduer igjen, osv.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

1. Ja, det er jo ganske vanlig det. De fleste på arbeidsplassen har et skjermkort til rundt 250kr. F.eks nvidia gt430.
Trenger ikke dyrt ekstraoppsett for å få til dette.

2.2000kr koster det i dag. Og det er massiv overpris. Og ja det er et spesialkort når det bare har eksisterer 2-3 modeller av slike som ikke trenger en hubb. Om det kostet normalt før i tiden kan godt hende, men spiller liten rolle for folk i dag.

Aldri eksistert et kraftig kort/toppkort som kan dra seks skjermer alene. Det har kun kommet på middelklasse/budsjett-kort. Må du ha hub, så blir ikke det å dra noe alene.

Uansett så blir hub meningsløst for mange. Da må du vel ha lavoppløste skjermer (1080p) Og den endelige oppløsningen blir ikke noe spesielt mye høyere enn de som faktisk kjører vanlige oppsett med tre skjermer. Du får ikke like mange bezels da. Og så kan du ikke ha 120Hz?

Du trenger ikke være noe geni for å sette opp flerkort-oppsett. Er lettere enn å få til AMD sine drivere. Men med PC som man setter opp selv, så kan alt skje.

 

Edit: Bare så det er sagt. Poenget er ikke at jeg er uenig i at Nvidia burde støtte flere skjermer, for det bør de. Men AMD bør også skjerpe seg like kraftig her, og lansere noen skikkelig kort med slik støtte de også. Å kjøre 1080p @60Hz og det via hubs, er alt for lite i dag. Spesielt når du ser skjermoppsett med 3 stykk 4K skjermer, og 1440p @120Hz etc...

 

Da bør de klare å komme med f.eks 6stk. mini displayports, begge to. :)

 

Edit: Nå vet jeg ikke om det går å kjøre 6 skjermer og samtidig kjøre SLI. Men hjemme så kjører jeg 7680x1440, hvor jeg har en skjerm på hvert skjermkort, samtidig som jeg kjører 3-way SLI. Så det er tydeligvis ingenting i SLI som forhindrer å kjøre over flere skjermkort i alle fall.

 

Om det stemmer at de begrenser maks antall skjermer i driveren så er det selvsagt skuffende, men mulig det hjelper at flere av skjermene er koblet til et annet kort, som f.eks Intel?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Etter å ha lest diverse specs og tester er det jo bare å legge seg flat. Nesten dobbel ytelse per watt i forhold til konkurerende kort og vi har ikke sett "Ti" modellen enda. Prisene er jo ikke avskrekkende heller. Skal ikke se bort ifra at jeg oppgraderer tidligere enn jeg hadde planlagt. EKWeb har GTX980 vannblokker i butikken allerede.

 

AMD sliter fælt nå både på CPU og GPU fronten.

Lenke til kommentar

1. Ja, det er jo ganske vanlig det. De fleste på arbeidsplassen har et skjermkort til rundt 250kr. F.eks nvidia gt430.

Trenger ikke dyrt ekstraoppsett for å få til dette.

 

2.2000kr koster det i dag. Og det er massiv overpris. Og ja det er et spesialkort når det bare har eksisterer 2-3 modeller av slike som ikke trenger en hubb. Om det kostet normalt før i tiden kan godt hende, men spiller liten rolle for folk i dag.

 

Aldri eksistert et kraftig kort/toppkort som kan dra seks skjermer alene. Det har kun kommet på middelklasse/budsjett-kort. Må du ha hub, så blir ikke det å dra noe alene.

 

Uansett så blir hub meningsløst for mange. Da må du vel ha lavoppløste skjermer (1080p) Og den endelige oppløsningen blir ikke noe spesielt mye høyere enn de som faktisk kjører vanlige oppsett med tre skjermer. Du får ikke like mange bezels da. Og så kan du ikke ha 120Hz?

 

Du trenger ikke være noe geni for å sette opp flerkort-oppsett. Er lettere enn å få til AMD sine drivere. Men med PC som man setter opp selv, så kan alt skje.

 

Edit: Bare så det er sagt. Poenget er ikke at jeg er uenig i at Nvidia burde støtte flere skjermer, for det bør de. Men AMD bør også skjerpe seg like kraftig her, og lansere noen skikkelig kort med slik støtte de også. Å kjøre 1080p @60Hz og det via hubs, er alt for lite i dag. Spesielt når du ser skjermoppsett med 3 stykk 4K skjermer, og 1440p @120Hz etc...

 

Da bør de klare å komme med f.eks 6stk. mini displayports, begge to. :)

 

Edit: Nå vet jeg ikke om det går å kjøre 6 skjermer og samtidig kjøre SLI. Men hjemme så kjører jeg 7680x1440, hvor jeg har en skjerm på hvert skjermkort, samtidig som jeg kjører 3-way SLI. Så det er tydeligvis ingenting i SLI som forhindrer å kjøre over flere skjermkort i alle fall.

 

Om det stemmer at de begrenser maks antall skjermer i driveren så er det selvsagt skuffende, men mulig det hjelper at flere av skjermene er koblet til et annet kort, som f.eks Intel?

1) Hjelper ikke hvor billig kortet er, om driveren blokkerer mer enn fire skjermer uansett.

 

2) Okei, se bort fra hub da, kjøp skjermer som støtter daisy-chaining. Da kan du ta siste toppmodell fra AMD, daisychaine skjermer og få det til helt uten ekstra hardware (DP-Hub): Så at det aldri har eksistert et kraftig toppkort som kan dra seks skjermer alene er regelrett løgn. Eller, det er sant for nVidia, men AMD har klart det i årevis. I tillegg ruller jo DP1,3 ut som gir mer båndbredde.

 

3) Jeg vil ikke kalle 1920x1200 på 24 tommer for lavoppløst. DP 1,2 har båndbredde til å kjøre 3 skjermer på 1920x1200 i 60Hz. Det er bra nok til de aller fleste brukere. Er nok noen FPS-spillere som tror de MÅ ha 144Hz, men.. dem om det ;) 4K er fint, selv om jeg mistenker at du ikke mener ekte 4K, men 3840x2160. Problemet er at Windows skalerer høyDPI litt sånn middels og mange programmer støtter ikke skalering i det hele tatt. Videre er det lettere å holde kontroll på vinduer når de kan hives i fullskjerm på hver sin monitor, så for meg pr idag er seks stk 1920x1200 perfekt.

Lenke til kommentar

Hvilken Ti -modell?

 

Mener du kanskje Titan, eller neste serie (topp-verdjonene til maxwell)?

 

 

 

Hvilken Ti -modell?

 

Mener du kanskje Titan, eller neste serie (topp-verdjonene til maxwell)?

 

Han mener sikker 980Ti modellen som han tror kommer. Med "Ti" mener han nokneste toppmodell i maxwell serien som du nevner.

 

 

 

Skulle ønske folk kunne slutte å si det kommer en 980Ti.

 

Nvidia har lang tradisjon for å slippe et flaggskip og så et noe forbedret flaggskip kort tid etter. Skal vedde på at Nvidia ønsker å ha en "Ti" eller "Ultra" eller noe slikt klar til jula.

Lenke til kommentar

Navnegivingen til Nvidia er ikke helt tilfeldig og referer til konkrete forskjeller. Om man setter seg inn i teknologien, så vil man se at de må komme med en helt ny brikke og et helt redesignet kort om de ønsker noe bedre. Og vil da samtidig være i en helt annen klasse. (Titan eller "GTX 1080")

Hvorfor? fordi dette er en middelklasse-brikke med full størrelse uten noen deaktiverte enheter. Det eneste de kan er å klokke det høyere, noe produsentene selv har tradisjon å gjøre selv.

Et nytt flaggskip vil derfor være GM200, altså deres første toppbrikke på maxwell, og vil få et helt nytt navn (vil være det neste store steget), og ikke f.eks Ti som referer til en fullt opplåst brikke.

Det kunne kommet en "Ultra", som har vært en overklokket versjon. Men i disse tider så pleier de å utgå, da produsenter selv kommer med fabrikkoverklokkede utgaver i hopetall.

 

Skal de komme med en Ti-verjson så er foreløpig det eneste muligheten for Nvidia å lansere GTX 970Ti. Men det er vel heller tvilsomt at de trenger noe midt mellom 980 og 970. Da er det viktigere om de kom med en GTX 960 som dekker steget fra GTX 750Ti og GTX 970.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvilken Ti -modell?

 

Mener du kanskje Titan, eller neste serie (topp-verdjonene til maxwell)?

 

 

 

Hvilken Ti -modell?

 

Mener du kanskje Titan, eller neste serie (topp-verdjonene til maxwell)?

 

Han mener sikker 980Ti modellen som han tror kommer. Med "Ti" mener han nokneste toppmodell i maxwell serien som du nevner.

 

 

 

Skulle ønske folk kunne slutte å si det kommer en 980Ti.

 

Nvidia har lang tradisjon for å slippe et flaggskip og så et noe forbedret flaggskip kort tid etter. Skal vedde på at Nvidia ønsker å ha en "Ti" eller "Ultra" eller noe slikt klar til jula.

 

Det har de slett ikke. Kom det GTX480Ti? 580Ti? 680Ti? Nei. Les svaret til Andrull også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer. Men på den tiden så hadde ikke Nvidia kommet opp med begrepet "Ti", da de aldri før hadde kjørt toppen av en serie med en kjerne som ikke var helt opplåst. Men fra og med Fermi, så var dette standarden til Nvidia, som sikkert ble litt mer økonmisk korrekt, slik at de fikk bedre flyt i brikker, og folk ikke må vente 2år mellom hver gang det kommer nytt kort i toppen av en serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...