Nedward Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 I forbindelse med at jeg har blitt bedt om å låne bort penger (20 000) har jeg bestemt meg for å få ordnet gjeldsbrev og ta renter på lånet. Dog er jeg obs på at jeg ikke bare ta hva jeg vil heller, men jeg finner ikke noe som setter en bestemt sats heller. Hvor vil egentlig grensen for urimelige renter gå? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Trur ikke det finnes noen grenser for det. Sett renten ut i fra hvilken risiko du tar. Er utlånsprosjektet "sikkert som banken", så kan du jo legge renten på rundt 3,5% hvilket vil være "vinn-vinn" for dere begge. For litt mer risikable prosjekt kan du lett forlange 20% i rente (kreditkortlån er ofte dyrere). Men hvordan sikrer du lånet? Har lånetaker noe å sette i pant? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Mellom 10 - 20% er helt vanlig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Trur ikke det finnes noen grenser for det.Vel, da tror du feil. Avtaleloven § 36 setter grenser for hva du kan ta i rente, og straffeloven § 295 gjør det dessuten straffbart å utnytte noens nød til å oppnå et vederlag som står i "påtagelig misforhold" til det som ytes. TS: Finn ut hva kredittinstitusjoner tar for tilsvarende, og legg deg der. Da bør du ha grei klaring. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Renten skal kompensere for risikoen du løper for å tape lånet (derfor er usikrede lån dyre), for fallet i pengeverdi (pengene er ikke like mye verdt da du får dem tilbake), for kostnadene dine med å yte lånet, og for dine utgifter med å følge opp lånet. Årsaken til at jeg beskriver komponentene av renten er fordi "tenk på et tall"-regelen vel er mye enklere, men den står seg dårligere i retten enn en rente som er fastsatt etter en vurdering av de nevnte elementer. Den alminnelige forsinkelsesrente er 9,5 % p.a. Du kan bruke det som et utgangspunkt - det er det folk må betale hvis de ikke betaler regningene sine. Hvor godt er forholdet deres? Hvor godt vil det forholdet tåle at han slutter å betale? Refinansierer du misligholdt gjeld, yter du et "nødlidenhetslån", eller låner du bort til luksusforbruk? Eldre rettspraksis hinter mot en absolutt grense i underkant av 50 % med tanke på ågerforbudet, men som Herr Brun siterer er grensen relativ. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 (endret) Takk for fornuftige svar. Da er det i alle fall helt innenfor å ta 10% p.a. Men hvordan sikrer du lånet? Har lånetaker noe å sette i pant? Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt på sikkerhet. Antar også at man må tinglyse pant i løsøre også for at det skal ha noe for seg. Da er det både enklere og billigere å ordne kortsiktige smålån med et kredittkort/forbrukslån. Lånetaker har uansett midler til å betale med ila. noen måneder. Poenget var å slippe alle mulige fordyrende gebyrer som kredittkortselskapene operer med. Er det forresten korrekt å regne påløpt rente slik: ((20 000/100) * 10%) / 365 * antall dager lånet har løpt (innenfor et år) Endret 20. september 2014 av Nedward Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Du kan ikke tinglyse pant i løsøre, det må i så fall bli håndpant, det vil si at kreditor fysisk tar hånd om pantobjektet. I norsk rett regner man 365 rentedager i året, 366 i skuddår. Såvidt jeg husker regnes ikke utbetalingsdagen med som rentedag, men innbetalingsdagen gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå