Thoto79 Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Hva er egentlig fordelene med å oppgradere en by? FIDS outpu`n dobbles (sånn ca) når byen eller distriktet levler opp. Får også en happiness boost av det om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Seal Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Såpass ja! Har ikke før nå helt skjønt hva det ar betydd rent konkret, men har bare gjort det for missions og at i tro om at det var noe bra. Takk for svar, nå skal jeg bli enda flinkere på det. Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Å utvikle byen sin riktig (samt finne riktig startposisjon for byen din), er vel noe av det viktigste i spillet. Enkelt forklart så består byen av ulike nivåer/levler: L0 (Jorder): Gir ressursene tilhørende tilen. Kommer alltid i tillegg til senere oppgraderinger/levler. L1 (Tettbebyggelse): Gir +1 science og +1 dust, men -1 mat og -10 approval. L2 (By): Grenser til 4x L1 tiles. Omgjør -10 approval til +10. Gir ellers +3 science, +3 dust, +4 influence, +5 defence. L3 (Storby): Grenser til 4x L2 tiles. Gir +9 science, +9 dust, +12 influence, +15 defense og +30 approval til byen. (Er forebeholdt Cultist for å kompensere). Når du bygger en by så består den av bykjernen (lvl 1, men uten -10 approval) og seks omkringliggende heksagoner/tiles/fliser (lvl 0). I starten så fokuserte jeg alltid på å utvide mot tiles jeg tenkte var viktige for byen. Men det beste over tid er å utvide byen på en så systematisk måte som mulig. Og spesielt viktig er dette for Cultist (da det er litt jobb å få L3), og Ardent Mages (som krever en litt alternativ utvidelse av byene for å kunne nyttegjøre seg av pillarene). Edit: Her er en veldig gjennomført guide [link], og en alternativ en for Ardent Mage [link]. Legger også ved noen bilder fra guiden for hvordan en bør tenke når en utvider byene sine: Triangulær utvidelse: Linjær utvidelse: (krever mindre planlegging, og kan fungere godt når byen er plassert helt i kanten av et distrikt, men mindre effektiv enn den over). Endret 24. november 2014 av blured 2 Lenke til kommentar
Seal Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jøss, dette var nyttig informasjon! Begynte nettopp på ny game, holder meg enda til normal. Syns det er på kanten til for lett, men har fremdeles en del ting å lære om spillet. Overraskes til stadighet av dybden til dette spillet altså, koser meg mer og mer med det, gjerne med radioresepsjonen i bakgrunnen! Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Enig. Eneste som mangler er et skikkelig miljø for multiplayerspilling! (Også skulle jeg ønske at kunne låse enkelte av arbeiderne til gitte ressursr når byene ble satt på automatisk. Da kunne jeg satt den til balansert, samtidig som jeg hadde noen faste folk på science og influence). Om du er interessert i å nerde mer, så bør du sjekke ut redditsiden for Endless Legend. Det finnes egentlig ikke noe fullstendig wiki for spillet, så redditsiden er egentlig der jeg har lært mest. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 .....gjerne med radioresepsjonen i bakgrunnen! Selv så har jeg også hatt for lite fokus på byplanlegging tror jeg, har vel heller alltid utvidet dit FIDS`n er best men når man regner litt på det skal det mye til for at man skal tjene på det kontra å få seg lvl 2 City Center/Districts. Forøvrig, nå som jeg har fått prøvd alle faksjonene vil jeg si The Cultist må være den vanskeligste. Tapt 2 games på hard nå... Ligger nok endel i denne byplanleggingen, så prøver igjen! Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Litt mer om add-on`en som kommer denne uka: http://forums.amplitude-studios.com/content.php?512-EL-Visions-of-the-Unseen-The-Eyeless-Ones-reveal Som vanlig, fet design på den nye mini faksjonen! Endret 25. november 2014 av Thoto79 Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (Oi, den nye uniten ser interessant ut! Kult med flere units som kombinerer healing med ranged. Greit for meg som nesten ikke bruker supportunits heller.) Mhm, det jeg også fant ut. Vant på Serious med Cultist i går kveld. Byen jeg vant med var også ganske seriøs... Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Jeg har hatt dette spillet en stund, men har egentlig ikke hatt tid til å spille det så veldig mye. Har en science victory tror jeg med Vaulters på en av de laveste vanskelighetsgradene, spiller nå med cultists på ditto grad neddummet AI. Det et mye å sette seg inn i, og jeg har følelsen av at dette er et virkelig godt spill, men jeg klarer ikke helt å bite over alt... Noen gode nybegynnertips? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Jeg har hatt dette spillet en stund, men har egentlig ikke hatt tid til å spille det så veldig mye. Har en science victory tror jeg med Vaulters på en av de laveste vanskelighetsgradene, spiller nå med cultists på ditto grad neddummet AI. Det et mye å sette seg inn i, og jeg har følelsen av at dette er et virkelig godt spill, men jeg klarer ikke helt å bite over alt... Noen gode nybegynnertips? Dags å sette igang ja, jeg har ikke angret ett sekund ihvertfall Vet ikke helt hvor jeg skal begynne da de åtte faksjonene spiller ut så forskjellig, men spillet er vel i bunn og grunn en slags blandings av Endless Space og Civ V så om du har spilt dem så kommer man forholdsvis fort inn i dette også. Når det gjelder akkurat The Cultists så er de ganske unike, kan nok lære endel av han her som kjører tutorials på alle faksjonene: https://www.youtube.com/watch?v=V_8xSmT43XY Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Enig med Thoto79. Variasjonen i factions er vel det som gjør at jeg liker dette bedre enn CIV. Utrolig gøy at en må variere spillestil basert på hvilken faction man velger. Noen nybegynnertips BALT3. (Er vel på mange måter nybegynner selv, men har spilt det snart i 100 timer, så litt har jeg da lært). (Ble visst litt WallofText det her, alltid i eksamenstiden jeg sitter mest på diskusjon.no, merkelig det der..). Start spillet med å spre de to troppene dine i hver sin retning. På den måten så får du en bedre oversikt over hvor settleren din bør plassere den første byen. Da jeg startet å spille (med Drakken) så gikk jeg stort sett rundt for å bekjempe så mange Minor Factions (MF) som mulig. Men det er få lag som får til dette annet enn Drakken (og til en viss grad Wild Walkers) i starten, i tillegg så gir diplomati deg mer ressurser fort. Start med å forske på kunnskapen som gir deg parley, og du kan forhandle med MF om de ønsker å slutte seg til riket ditt. Fordelen med dette er (1) ofte får du mer enn at de bare slutter seg til deg, og (2) du slipper å bygge opp MF på nytt når du bygger en by på et område du har konvertert de. (Altså starter byen din med 1 til 3 ekstra innbyggere), fremfor å måtte bruke en 4-8 turer per MF for å bygge de opp etter at du har rasert de). (Ofte pleier jeg å vurdere situasjonen litt, er avtalen dårlig eller det er en region jeg antakelig ikke kommer til å bygge en by, så er kanskje litt XP til troppene mer verdt). Sørg for at ingen av dine units står i byen når du bygger den. På denne måten får du en Hero som kan vandre alene som en eget unit. Der de to andre kanskje bør holde seg i nærheten, kan du med han bevege deg så langt vekk som mulig uten å være redd for å miste han. Idet du ikke trenger å utforske mer, eller du ser at han vil bli angrepet, så unassigner du han, og assigner han tilbake til en hær rett i nærheten av byen. Oppgrader unitene dine med ekstra movement så fort som mulig (inkludert Heroen), 5 skritt når du beveger deg i skog (og terreng som krever to skritt per tile) tilsvarer 50% lengre radius per tur, altså ganske så mye! Det er ofte bedre med noen få gode byer (3-5) enn mange mindre byer. Det er først når byen begynner å få L2 tiles (se guiden lengre opp i tråden)(altså 12-14 innbyggere) at de virkelig begynner å bli bra. Før den tid så er de ofte bare med på å gi minus i approval. Ikke undervurder det å jobbe for at den er på happy eller fervent! Vent med å bygge en settler til rett etter at byen har vokst med en innbygger. Det kan ofte (om økonomien din er god, gjelder kanskje først når du skal bygge by #4-5) være verdt å kjøpe settleren slik at det ikke går mange runder uten at byen din vokser. Det er endel runder jeg har prioritert militæret, slik at jeg kan ta over andres byer fremfor å måtte bruke viktige ressurser i starten på å tape en innbygger i hovedstaden min... Bruk bonusene du får fra luxury aktivt! Det koster med en by 10x av en luksusvare for å aktivere en bonus, også øker det med 5 for hver by du bygger. Dette er enda et argument for at ikke for mange byer er bra for riket ditt (med mindre du nærmer deg en situasjon der du ønsker å vinne ved å dominere) Prioriter å forske på kunnskap som gir Science først! På den måten ligger du alltid noen hestehoder foran de andre lagene, da en i store byer ofte ender opp med å bygge units fordi en ikke har noe flere bygninger som er mulig å bygge, vil fokus på science være fordelaktig. Jobb aktivt med å utføre quests, og da spesielt faction questet! Influence var også noe jeg undervurderte i starten, men det gir deg STORE fordeler på lengre sikt. I krigføring så er initiative kanskje den viktigste faktoren! Spesielt når du møter factions som aktivt bruker ranged units med høyt initiativ (eks Wild Walkers), har du ikke sjans. (Er vel generelt glasteel armour og sverd som gir dette) Velger vanligvis å droppe å forske på armour og weapon før jeg får tilgang til glassteel og titanium utstyr i Lvl2. (Du får en ny lvl med dust utstyr når du kommer inn i en tidsepoke, så bedre å fokusere på kunnskap som bedrer økonomien din). Armour er ofte best å velge først, da du kan gi Heroen din items som gagner hele hæren din samtidig (damage og initiative bonus til alle unitsene f.eks) I tillegg så får du via et av questene tilgang til glassteel og titanium armour Lvl3 (ikke mulig å få tilgang til ved å forske på det selv) Cultists heroer er helt klart de mest overlegne å plassere i byer. Drakken med health bonus er kanskje den beste å ha på armeer, da de kan heale og angripe på avstand. I tillegg så kan en for hver level velge å fokusere på å gi enda mer helse. Ellers så er en stor hær mye mer effektivt en en splittet en... Ender vanligvis opp med to hærer på 8 units (med hver sin hero), en som holder seg i nærheten av distriktene mine, og en som hele tiden ødelegger). Årsaken til at du kan klare deg med to hærer er fordi du allerede har fokusert på influence (kan gi deg +4 movement på alle units, sørget for å fokusere på veier (halverer movementcost i eget rike), samt gitt alle unitsene dine itemet som gir ekstra movement. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Da var patch 1.0.21 på plass med blandt annet en ny minor faction, 10 nye side quests og en haug fixes av alle slag Patch notes: http://forums.amplitude-studios.com/showthread.php?27119-Endless-Legend-Release-Notes/page2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Ser ut som en bra patch! Med den nye uniten som høydepunktet! Så den filmen du posten tidligere i tråden om AI, ser ut til at de har jobbet litt med det. Spesielt interessert i "Added the use of the retrofit feature for the AI empires." og "Changed the way AI empires manage their researches[..]". Har irritert meg over hvordan jeg fra det punktet jeg har 8 units i lvl7-8 og en Hero i lvl12-13 (alle med tier 2 glassteel/titanium), så kan jeg i praksis kjøre over alt på kartet. Forhåpentligvis så blir dette mye vanskeligere nå, egentlig utrolig om AIen ikke har oppgradert hærene sine tidligere (men tviler litt på det, for har aldri opplevd å miste 400-500 hp, hvilket jeg gjør mot de på slutten). At de har forbedret hvordan AIen velger research er også fantastisk. Håper det speiler litt den "personligheten" de gir AIen når et nytt spill genereres, og at de kan spesialisere valg av research for hver faction. (At ikke Broken Lords AI er utrolig opptatt av hvor det er food f.eks... Og at de roer litt ned på fortification av byene sine. Edit: Fant også ut at Cultists er utviklet av brukermassen til spillet (det ble kanskje nevnt tidligere i denne tråden?) Uansett fantastisk med spillutviklere som faktisk lytter til spillerne. Endret 26. november 2014 av blured Lenke til kommentar
blured Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Yay, vant min tredje kamp på rad på vanskelighetsgraden serious nå (med Roving Clans), men fortsatt til gode å få testet ut den nye uniten. Det her er forøvrig litt kult: En nybegynner som streamer, og som hele veien får veiledning av en som har spilt det en god del mer! https://www.youtube.com/watch?v=481rRzoc6Rc 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Da har jeg selv fått kjøpt meg spillet (Samlepakken nå på Black Friday : Endless Space , Dungeon of the Endless og Endless Legends) og må si jeg storkoser meg med spillet. Har ikke fått satt meg ordentlig inn i det enda da tidsklemma er ille ( tvillingpappa og Morderator her) men ser ut til at jeg kanskje får limt inn noen timer om kveldene når ting er "rolig". Så langt føler jeg at dette spillet er bedre enn Civ 5 . Lenke til kommentar
Seal Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Noe av det mest unike med dette spillet er den enorme detaljrikdommen. At du kan utstyre unitene dine med akkurat det utstyret du ønsker, er vel en sjelden opplevelse i spill som dette. Lenke til kommentar
Seal Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 I disse "årets spill"-tider må jeg si at EL helt klart er en personlig favoritt til den prisen. Beste startegispillet jeg har spilt siden R.U.S.E, kanskje til og med så langt bak i tid til Anno 1404. Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Beste jeg har spilt på flere år, selve om utviklerne har endel områder nye patcher gjerne kan balansere/fikse. Spesielt gjelder dette (1) at noen factions er for sterke (i multiplayer), og (2) det andre er hvor ekstremt sterke ranged units er. Ellers så håper jeg at de fortsetter å utvikle AIen videre! Spiller en multiplayer og mister tilkoblingen, tar AIen over de rundene du er ute innen en er tilbake. Da ser en for alvor hvor ekstremt dårlig den er... Endret 6. desember 2014 av blured Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Har sett at AI'en ikke er helt optimal i kampene nei. Med litt enkel strategi kan man jo vinne over svært vanskelige enheter om man har riktige enheter selv , har dog ikke fått spilt så mye mer men kanskje litt i kveld? Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Mhm, tenker også på hvordan de administrerer byene osv. (Eksempler der de ila noen turer har solgt alle bygninger i en by bare for å få råd til noen få untis osv...). Skulle gjerne fått spilt litt mer multiplayer, men har avinnstalert det fra maskinen nå som det er eksamenstid 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå