Civilix Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Jeg går ut i fra at det var internasjonale kontrollører bragt inn for å overse at alt gikk for seg slik det skulle. Og ett ord fra de burde fort gjøre saken klar, men viser det seg at det ikke var tilfellet mener jeg at det er en grunn til å kreve en omtelling. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Det har vært snakk om at det muligens var noe valgjuks ja. Lenke til kommentar
Fjell Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 (endret) YES! Dette er gode nyheter Håper denne planen går http://www.dagbladet.no/2014/09/22/nyheter/utenriks/skottland/skotsk_uavhengighet/35400800/ Endret 23. september 2014 av Fjell Lenke til kommentar
Libertyan Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Om de så hadde stemt ja ville det neppe utgjort noen forskjell uansett, de ville jo bare legge seg under unionen i Brussel istedet. Nå forblir de en del av Storbritania som fort kan enda opp som en føderalstat med sterkere selvstyre og som forhåpentligvis i 2017 melder seg ut av EU. http://www.theatlantic.com/international/archive/2014/09/scotland-united-kingdom-federalism-devolution/380485/ Endret 23. september 2014 av Libertyan Lenke til kommentar
Fjell Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Men ifølge den artikkelen jeg sendte så kan de enda gå ut av storbritannia selv med flertall av nei stemmene. Om Storbritannia ikke oppfyller løftene sine så kan de rett og slett løsrive seg uansett. Så det blir spent Lenke til kommentar
( ) Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Valuta er vel ikke skremselspropaganda - de kan ikke forvente løsrivelse og samtidig få beholde felles valuta. Vi brukte norske kroner etter løsrivelsen fra Sverige - da burde også Skottland kunne bruke "skotske pund" i det øyeblikket DE blir klare til å bli en suveren stat. Den dagen kommer nok om noen år...At de burde tenke på hvilken valuta de ville bruke, er korrekt nok - men det historiske eksempelet du bruker der, fungerer ikke: Fra noe sånt som 1880 hadde Norge, Sverige og Danmark en felles valuta, der en krone ble definert som så-og-så-meget gull, og hver stat myntet ut og trykte så mange mynter og sedler som de enten selv ønsket, eller som valutatraktaten tillot (jeg husker ikke alle detaljene her). Noe som gjorde at når unionen ble oppløst, bare fortsatte vi å bruke den samme valutaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå