Gå til innhold

Soft-bricket Galaxy Note, noen spørsmål


Kamikaze1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte en Galaxy Note for to og et halvt år siden, og vurderer nå sterkt å levere den tilbake. Men først vil jeg undersøke noen muligheter. Har lest meg opp en del på xda-developers og andre steder, og tror jeg kanskje, kanskje, kan klare å fikse den på egenhånd, men lurer på om jeg risikerer å gjøre vondt verre. Jeg vet at jeg mister garantien om jeg rooter, og det har jeg ikke gjort. Garantien på telefonen har uansett gått ut, men når den uansett sendes til verksted om jeg reklamerer, er det vel ikke noen god ide å roote for mye til, eller spiller det ingen rolle?

 

Telefonens status

 

For et par dager siden gikk telefonen plutselig inn i en evig reboot-loop. Jeg begynte å lese om problemet, og forsøkte "wipe cache". Men etter det var gjort kom jeg ikke inn i home button-volume up-power button-menyen lengre (der hvor jeg valgte wipe cache), så jeg får ikke gjort noe mer der. Det eneste jeg var istand til å gjøre var å forsøke å flashe ny rom, så jeg forsøkte det. Odin finner telefonen min, begynner å overføre mens det står CACHE, men etter en liten stund skifter det til FAIL. Dette skjer både med 4.04 og 4.1.2 (selvsagt Samsungs egne). Er rimelig sikker på at jeg har tatt alle forhåndsregler (har avinstallert KIES, drivere er installert, slått av brannmur og anti-virus og andre programmer etc).

 

Muligheter

 

Ser at det i enkelte tilfeller, som ved Odin FAIL som jeg opplever, kan være aktuelt å repartisjonere vha en PIT-fil. Men dette advares det om som risikabelt, at man kan gjøre vondt verre og anbefales kun som en siste utvei. Hvis dette er som å roote, og dermed komplett mener jeg selv kan ha skyld i skaden, så er vel ikke dette så lurt.

 

Det jeg lurer på

 

Lurer egentlig mest av alt på om det lureste er å bare sende den inn til komplett med en gang og håpe på det beste. Har kun flashet til ICS stock rom en gang for lenge siden, samt nå forsøkt å flashe på nytt uten hell. Garantien til komplett på 1 år (ifølge den jeg snakket med) har gått ut for lengst, så reklamasjon er eneste mulighet. Hva kan jeg forvente av å reklamere? Er det noen som vet om det er sannsynlig at de klarer å reparere telefonen min når den er slik jeg beskriver den? Vil mer knoting fra min side være dumt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Kjøpte en Galaxy Note for to og et halvt år siden, og vurderer nå sterkt å levere den tilbake. Men først vil jeg undersøke noen muligheter. Har lest meg opp en del på xda-developers og andre steder, og tror jeg kanskje, kanskje, kan klare å fikse den på egenhånd, men lurer på om jeg risikerer å gjøre vondt verre. Jeg vet at jeg mister garantien om jeg rooter, og det har jeg ikke gjort. Garantien på telefonen har uansett gått ut, men når den uansett sendes til verksted om jeg reklamerer, er det vel ikke noen god ide å roote for mye til, eller spiller det ingen rolle?

 

Telefonens status

 

For et par dager siden gikk telefonen plutselig inn i en evig reboot-loop. Jeg begynte å lese om problemet, og forsøkte "wipe cache". Men etter det var gjort kom jeg ikke inn i home button-volume up-power button-menyen lengre (der hvor jeg valgte wipe cache), så jeg får ikke gjort noe mer der. Det eneste jeg var istand til å gjøre var å forsøke å flashe ny rom, så jeg forsøkte det. Odin finner telefonen min, begynner å overføre mens det står CACHE, men etter en liten stund skifter det til FAIL. Dette skjer både med 4.04 og 4.1.2 (selvsagt Samsungs egne). Er rimelig sikker på at jeg har tatt alle forhåndsregler (har avinstallert KIES, drivere er installert, slått av brannmur og anti-virus og andre programmer etc).

 

Muligheter

 

Ser at det i enkelte tilfeller, som ved Odin FAIL som jeg opplever, kan være aktuelt å repartisjonere vha en PIT-fil. Men dette advares det om som risikabelt, at man kan gjøre vondt verre og anbefales kun som en siste utvei. Hvis dette er som å roote, og dermed komplett mener jeg selv kan ha skyld i skaden, så er vel ikke dette så lurt.

 

Det jeg lurer på

 

Lurer egentlig mest av alt på om det lureste er å bare sende den inn til komplett med en gang og håpe på det beste. Har kun flashet til ICS stock rom en gang for lenge siden, samt nå forsøkt å flashe på nytt uten hell. Garantien til komplett på 1 år (ifølge den jeg snakket med) har gått ut for lengst, så reklamasjon er eneste mulighet. Hva kan jeg forvente av å reklamere? Er det noen som vet om det er sannsynlig at de klarer å reparere telefonen min når den er slik jeg beskriver den? Vil mer knoting fra min side være dumt?

Klarer du ikkje å få telefonen i download-modus heller?

(Home+vol ned+power)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jo, jeg får den i download-modus (det er vel det eneste jeg får gjort), men som jeg skrev får jeg ikke flashet rom (får FAIL i Odin etter kort tid).

 

edit: Kan problemet kanskje være at lagringsplassen på telefonen er full, sånn at det ikke er nok plass til å flashe ny rom? Rart isåfall, for da sliter man jo, og må vel ty til å bruke PIT-fil (og risikerer å miste garantien).

Endret av Kamikaze1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jo, jeg får den i download-modus (det er vel det eneste jeg får gjort), men som jeg skrev får jeg ikke flashet rom (får FAIL i Odin etter kort tid).

 

edit: Kan problemet kanskje være at lagringsplassen på telefonen er full, sånn at det ikke er nok plass til å flashe ny rom? Rart isåfall, for da sliter man jo, og må vel ty til å bruke PIT-fil (og risikerer å miste garantien).

Kva rom prøver du å flashe då?

Lenke til kommentar

Får du den i Recovery mode da?

Ikke bruk PIT hvis du har tenkt å levere den inn. Prøvde det med min andre S2 for en liten stund siden, siden den var stuck i bootloop. Hardbricka den helt og eneste reaksjonen jeg fikk var at en ble varm vis jeg satte i laderen. Jeg hadde korrupt NAND-minne.

Prøv med en annen USB-kabel, en annen PC, prøv flere versjoner av odin, prøv Heimdall, du kan også prøve ADB men det kan for noen være litt vanskeligere å forstå hvordan det fungerer og hvordan man går frem.

Lenke til kommentar

Får du den i Recovery mode da?

Ikke bruk PIT hvis du har tenkt å levere den inn. Prøvde det med min andre S2 for en liten stund siden, siden den var stuck i bootloop. Hardbricka den helt og eneste reaksjonen jeg fikk var at en ble varm vis jeg satte i laderen. Jeg hadde korrupt NAND-minne.

Prøv med en annen USB-kabel, en annen PC, prøv flere versjoner av odin, prøv Heimdall, du kan også prøve ADB men det kan for noen være litt vanskeligere å forstå hvordan det fungerer og hvordan man går frem.

 

Recovery er der man velger "wipe cache" og slikt, sant? Kom inn der først, og valgte "wipe cache" etter å ha lest en guide. Skulle inn der igjen og prøve en ting til, men kom ikke inn og har ikke kommet inn der siden. Får såvidt opp android-logoen og det står "CRC success" eller noe sånt i et tiendedels sekund før reboot-loopen fortsetter. Takk for tipset angående PIT, har tenkt på det som en eventuell siste utvei, men sender den nok inn nå med mindre jeg skulle klare å flashe.

Vet ikke om jeg har noen annen USB-kabel. Kan kanskje være et problem at jeg bruker USB-kabelen til min Nexus 10, siden kabelen min til Note ble ødelagt. Går det an å bruke iphone sin kabel? Det er vel det eneste annet jeg har tilgang på.Kan prøve Heimdall om det ikke er risky. Hva er ADB?

Lenke til kommentar

 

Hva er ADB?

ADB. Utvikler-verktøy. Lar deg blant annet boote en Android-enhet til recovery, noe som kan være kjekt. ADB er et kommando-linje verktøy, men er ikke så vanskelig å bruke.

 

Må man ikke ha slått på USB-debugging i innstillngene på enheten før man kan bruke ADB? Og at det blir et problem på softbricka enheter?

 

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar

 

 

Hva er ADB?

ADB. Utvikler-verktøy. Lar deg blant annet boote en Android-enhet til recovery, noe som kan være kjekt. ADB er et kommando-linje verktøy, men er ikke så vanskelig å bruke.

 

Må man ikke ha slått på USB-debugging i innstillngene på enheten før man kan bruke ADB? Og at det blir et problem på softbricka enheter?

 

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. :)

 

Jo, det er nok riktig. Bruker ADB mye på enheter jeg "styrer" med, og dermed er det alltid på for disse enhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...