Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stereoanlegg(10-15k budsjett)

Anbefalte innlegg

Fikk anskaffet Philips Fidelio A9 nylig til en svært lav pris. De leverer godt til hva de er(sett redusert pris), men er ute etter noe kraftigere og bedre. Har tittet en del, men med begrenset erfaring innen stereoanlegg trenger jeg litt hjelp. Budsjettet har en øverste grense på 15.000, men beveger meg dit kun om det virkelig er verdt det(Noe jeg regner med det vil være.)

Anlegget skal brukes mest til musikk, og litt spill/film(50/20/30), men jeg er mest ute etter noe som takler både musikk og film godt. Av musikk hører jeg på det meste fra Creedence til AC/DC til Savant. Er ikke interessert i noe listepop-anlegg.

Anlegget skal først og fremst dekke et rom på usle 16m^2, realistisk sett er området som skal dekkes ~13m*2. Ønsker litt ekstra trøkk fra bass-siden når jeg fyrer opp Savant, så jeg tenker meg muligheten for et 2.1 anlegg.

Edit: Source vil bli fra lydkort via pc og senere DAC. Bryr meg lite om nettverksfunksjoner, platespillere, etc.

Av det jeg har tittet på vil jeg styre unna CV da det ikke leverer den lydkvaliteten/typen(?) jeg er ute etter. Slik jeg har forstått det går den kun for basstrykk og gir blanke faen i alt annet.

Det jeg har satt meg opp av alternativer hittil er:

Klipsch RF-52 II

Klipsch SW-110

og

DALI ZENSOR 5

DALI SUB E-12F

med Onkyo TX-8050B som forsterker/reciever. Trenger sårt bedre innsyn på forsterker siden, og ser gjerne etter alternativer her.

Fyrer opp noen generelle spørsmål også:

1. Slik jeg har forstått så går pre-out sub kun mot aktive subwoofere, stemmer dette?

2. Hvordan er det med medfølgende kabler. Ser for meg at høyttalerne ikke kommer med høyttalerkabler?

3. Kabler igjen. Er det stor forskjell på kvalitet ut i fra pris? Jeg vet at de dyreste kablene i mitt tilfelle er bortkastet og bruker ikke unødvendig mye penger på dette området.

4. Er det bedre å gå for en surroundforsterker type til fordel for stereoforsterker?

Det ble en god del tekst dette. Setter pris på alt av hjelp jeg får.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pre-out til sub går til aktiv sub ja.

Høyttalere kommer bare i pakke-løsninger med kabler, ellers uten.

Kvalitet er så mangt. Om utseendet har betydning for din opplevde kvalitet, så kan det være mye fint å skaffe seg. For ditt anlegg hadde jeg utvilsomt skaffet kabler fra Biltema, Clas Ohlson etc.

En surroundforsterker er kun bra til akkurat.... surround. For ren lydkvalitet er det absolutt å foretrekke en stereoforsterker. Husk at du også kan utvide med streamer/nettverksspiller, dac (flere integrerte forsterkere har jo også innebygget dac), effekttrinn osv.

Siden du nevner Dali Zensor 5, som for øvrig er meget bra høyttaler for prisen, ligger det et par på brukten med stereoforsterker http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-75285/.

Vil anbefale disse fremfor Klipschene, om du ikke er spesielt ute etter horn-lyden da. Sistnevnte er heller ingen dårlige valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...