Gå til innhold

Kameramarkedet faller som en stein i Norge

Anbefalte innlegg

Interessant fenomen.

Aldri er det vel så mange som tar så mye bilder takket være mobilkameraet. Da skulle man tro at flere fikk interesse for fotografering og derved oppgraderte til litt bedre utstyr.

Men de aller fleste tar vel situasjonsbilder (bilder av mat, bilder av seg selv og andre) uten noe som helst intensjon om å være noe annet en ren dokumentasjon om hva som skjer her og nå (instagram). 99.9% av disse bildene vil være borte/glemt om noen få år. Det er jo her en tendens til bruk og kast av bilder. Det er jo her snakk om et gigantisk volum av mer eller mindre dårlige bilder, og jeg tror de færreste har rutiner for å plukke ut rosinen fra bildemassen sin.

Jeg tror de som det er to grupper som benytter systemkameraer, de som ønsker å lære seg fotografering som uttrykk (som printer og henger bildene sine på veggen), og de som benytter fotografering relatert til en annen interesse (arkitektur, fugler etc).

Så jeg tror det er mange systemkameraer som støver ned (det har vært en overinvestering). Mange ville ha klart seg langt bedre med et kompaktkamera. Det er jo de færreste som faktisk benytter de muligheter som et systemkamera gir.

Mange mobilkamera kan jo teknisk sett ta OK bilder gitt lys og at situasjonen passer (brenvidde/lukkerhastiget/dybdeskarpet).

Det vil være et marked for komplekse systemkameraer. Mange som er interesserte i å ta bilder vil jo kanskje starte med et avansert kompaktkamera, og gå veien videre mot entusiastkamera. Men jeg tror denne andelen vil være konstant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mange er det ikke snakk om å ta et bra bilde man er stolt over, men å lagret et godt minne man ønsker å ta frem om flere år for å huske hvordan man følte det/hadde det. Da har det ikke nødvendigvis noe å si om det er grei kvalitet, eller grei+ kvalitet. For noe god kvalitet blir det vel knapt uansett, når du ikke legger noe energi for å gjøre det bra.

Kanskje er det en rar fyr på ferie du tar bilde av i farte, kanskje er det en resturant du ønsker å huske, eller bare et bilde av deg selv sammen med en gammel venn.

Og flere og flere blir svært positivt overrasket over kvaliteten på mobilbildene (vi har jo i alle år hørt at de ikke er noe i forhold til skikkelige ting). Spesielt siste generasjonen kort. Da synes jeg det er helt logisk at færre kjøper seg et nytt kamera, når dagens mobiler er helt supert til å ta bilde av de fleste "dagligdagse" opplevelser. Ja, at den uansett alltid er med gjør den faktisk overlegent dedikerte versjoner.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At markedet faller bør faktisk være forventet, av mange grunner.

Mobil/pad er godt nok for mange og det respekterer jeg. Det er mange grunner til at folk tar bilder og det er et fåtall som er ute etter "artistiske" bilder. De fleste tar bilder som "dokumenterer" hverdagen, bilder som "skaper" minner og en mengde bilder som kun er for nuet i sosiale media og som raskt blir glemt. For meg er mobilkamera fremdeles kun noe som er kjekt å ha og ikke noe mer enn det, men det er ikke vanskelig å forstå at det for svært mange er godt nok.

Den teknologiske utviklingen har nå kommet så langt at mange er fornøyd med det de har og ikke lenger ser behovet for å være med på "må-ha-det-nyeste-nye" lenger. For min egen del så har jeg ikke sluttet å handle fotoutstyr, men jeg føler ikke lenger behovet for å skifte utstyr titt og ofte, og dette tror jeg gjelder flere og flere. Markedet er rett og slett i ferd med å bli mettet.

De som skriver på fora som dette har i større eller mindre grad en spesiell interesse for fotografering og det er derfor lett å "se ned på" de som ikke har de de samme ambisjonene når det gjelder det "kunstneriske" innen fotografering.

Markedet har startet å splitte seg opp i to leirer (og denne splittelsen vil forsette, Mobil v Systemkamera. Mobilkamera vil stjele de fleste som fremdeles har "vanlige" kompaktkamera. Noen vil supplere mobilen med et systemkamera og et mindretall vil ha systemkamera som sitt førstevalg.

Debatten som føres når det gjelder hva som skjer i "kampen" mellom med og uten speil finner jeg mindre interessant, Noen går for med, noen går for uten og noen gjør som undertegnede og sier "ja takk, begge deler".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mobiler funker bra i dagslys, jeg ser tonnevis av mobilbilder som ikke på noen måte fanger øyeblikket når det er innendørs.

AtW

Synes ikke Lumia 1020 gjør det så "gæli" bare man husker å slå av blitzen.

Det er ikke akkurat på toppen av listen over mobiler i min omgangskrets, for å si de det sånn.

AtW

Lenke til kommentar

Mobiler funker bra i dagslys, jeg ser tonnevis av mobilbilder som ikke på noen måte fanger øyeblikket når det er innendørs.

AtW

Det er ikke akkurat på toppen av listen over mobiler i min omgangskrets, for å si de det sånn.

AtW

Hva som går i omgangskretsen er uvesentlig. Er det ikke bildekvalitet innendørs vi snakket om?

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Hva som går i omgangskretsen er uvesentlig. Er det ikke bildekvalitet innendørs vi snakket om?

Du får mobiler som er spisset inn mot å ta bilder, som feks panasonics nye variant også, men det som er relevant for konkurransen fra mobil, og om mobilbilder er "bra nok" er hva folk faktisk har slags mobiler, og hvilken kvalitet som er på disse. Folk flest har iphones, samsung og sony, det er disse det er mest relevant å sammenlikne mot.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan nøkkelknippe-analogien din er treffende, kan du forklare hva du mener litt mer konkret?

AtW

Istedenfor og ha flere nøkkelkniper til de forskjellige dørene ha folk et nøkkelknipe med alle nøklene på, og jeg tror at personer ikke gidder og drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen på hverdagslige gjøremål, dvs. telefonen gjør samme nytte som et kamera for disse personene.

Lenke til kommentar

AtW

Det er akkurat det bildene gjør, "fanger øyeblikket", at de ikke er teknisk gode gir de beng i.

Hjemme hos en kamerat henger det et bilde av barnebarnet tatt med mobilen og blåst opp i A3, noe av det dårligste bildet jeg har sett på lenge, uskarp, bevegelseuskarphet og mange fargefeil, men de er kjempefornøyd med bildet siden utrykket på barnet er gull for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge går tilbake, men det er også viktig å tenke på at Norge er ett av de markedene i verden som har høyest penetrasjon av systemkameraer. Det selges også flere high-end kompakter enn hva det selges low-end kompakte.

Så ja, markedet synker, men det nærmer seg bare en normalisering.

Penetrasjon av systemkameraer? Hva betyr det på norsk?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt et moderne dedikert kamera på mange år, men lurer på hvordan funksjonaliteten for panoramabilder er i dag?

Jeg har ikke helt oversikten, men vet Sony har hatt denne funksjonen på mange (alle?) sine systemkamera de siste årene.

Forøvrig helt enig i at systemkameraer generelt henger etter på det området, delingstjenester og ha-med-faktoren, men nå henger også ringeapparatene langt etter systemkameaene på en del andre områder som ergonomi, betjening, oppløsning, bildestøy, motlysegenskaper, søker, repsonstid, seriebildehastighet, fokushastighet og zoom. Bare for å nevne noe.

Med andre ord, alt til sitt bruk. Jeg tar gjerne i både pose og sekk. Skulle forresten gjerne hatt digitalt storformat også :)

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Du får mobiler som er spisset inn mot å ta bilder, som feks panasonics nye variant også, men det som er relevant for konkurransen fra mobil, og om mobilbilder er "bra nok" er hva folk faktisk har slags mobiler, og hvilken kvalitet som er på disse. Folk flest har iphones, samsung og sony, det er disse det er mest relevant å sammenlikne mot.

AtW

Jeg ser den, men siden de modellene du ramset opp er mest relevante blir heller ikke sammenligningen god nok. Telefoner som Lumia 1020, Panasonic og LG G3 vil jo skru opp sammenligningen hvis du skjønner hva jeg mener :-)

Lenke til kommentar

Jeg tror Panasonic CM1 setter en ny standard for hva ringeapparatprodusentene har å strekke seg etter. Håper på det er starten på en egen klasse med skikkelige kameratelefoner. Pelican Imaging sitt kamera-array er en annen måte å få god bildekvalitet på uten at telefonene blir for tykke. Jeg kunne godt tenkt meg en telefon med 16*16 kamera på baksiden, med de mulighetene det kan by på. (3D, ultra slow motion video, refokusering, superoppløsning, mindre bildestøy, bedre digital zoom, bakgrunnsuskarphet, HDR og mye mer)

Håper også at dedikerte kameraer strekker seg i motsatt retning og får Wifi, mer interaktive egenskaper og redigeringsmuligheter i kameraet, deriblant panorama som Andrull etterlyser. Samsung Galaxy NX har staket ut en kurs flere bør følge.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan nøkkelknippe-analogien din er treffende, kan du forklare hva du mener litt mer konkret?

AtW

Istedenfor og ha flere nøkkelkniper til de forskjellige dørene ha folk et nøkkelknipe med alle nøklene på, og jeg tror at personer ikke gidder og drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen på hverdagslige gjøremål, dvs. telefonen gjør samme nytte som et kamera for disse personene.

Ok, så du tenker at det rett og slett ikke er noe særlig å gjøre for å demme opp om denne utviklingen?

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...