Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig å kjøre uten frontfanger / støtfanger foran (plast)?

^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er detaljer med skarpe, harde kanter i hullet (festebraketter, karrosserikanter), så er det ulovlig.

Men hvis det ikke finnes slike kanter i hullet/området rundt, så er det egentlig ikke ulovlig. Jeg ble vinket inn uten bagasjelokk på min Fiat X1/9 en gang (bagasjerom foran, lokket var til utretting/lakking). Bilen så da nesten ut som en snudd pickup, med lastekassen foran. Politiet mente det burde være ulovlig å kjøre sånn, men Biltilsynet kunne ikke gi meg mangellapp på det fordi det ikke fantes skarpe kanter i det åpne bagasjerommet.

Men sitter registreringsnummeret på den manglende plastbiten (støtfangeren), så må dette selvsagt monteres synlig og på en sånn måte at det ikke kan falle av.

Det var en sak om en kar som kjørte uten frontrute i Trondheim for noen år siden:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1609099.ece
Saken endte med full frifinnelse, og en unnskyldning fra politiet. Politijuristene og Biltilsynet kom til at det å kjøre uten frontrute på en bil der frontruta ikke hadde avstivende funksjon i karosseriet, var fullt lovlig. Å kjøre med skibriller i snøstorm er dog ikke å anbefale ...

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...