Gå til innhold

Anbefaling av fantasy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noen spesiell rekkefølge så anbefaler jeg:

Dan Brown Seriene

Bartimeus trilogien

Prince of thorns serien

Artemis fowl serien

og Alex Rider serien

Alle er kanskje ikke helt 100% fantasy, men kan like vel anbefale dem, som relatert.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Terry Brooks' Shannara-serie, Anne Bishops' The Dark Jewels-serie, R.A. Salvatores Forgotten Realms-bøker, Terry Pratchetts Discworld-serie, Julia Grays The Guardian Cycle, Margaret Weis & Tracy Hickmans DragonLance-bøker, David Farlands The Saga of the Runelords-serie, David Eddings' The Elenium-serie og The Tamuli-serie, Maggie Fureys The Shadowleague-serie, alt av J.R.R. Tolkien (og for den saks skyld, Christopher Tolkien) … Skal jeg fortsette? :p

e: Hvordan kunne jeg glemme … *facepalm*

Skogland-serien, av Thore Hansen, med fantastiske illustrasjoner av samme mann.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Abercrombie sine bøker er glimrende. Begynn på The First Law trilogien og så ta de 3 andre i samme univers. De er frittstående, men mange karakterer går igjen så lurt å ta de i rekkefølgen de ble utgitt.

Så har du Mark Lawrence sin Broken Empire trilogi. Leser den tredje boka der nå.

Så har du en del nye forfattere i sjangeren som har fått mye skryt: Django Wexler, Brian Stavely og Richard Morgan.

Ikke lest noen av de tre nevnte selv, men det blir neste prosjekt antagelig.

Lenke til kommentar

Jack Vance står på leselista mi. Sett flere anbefalinger.

Jeg anbefaler alltid Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson, samt Ian C Esslemonts egen serie satt til samme univers og Eriksons påbegynte trilogi satt en del år før hovedserien. Her har du masse å ta tak i, en fantastisk verden, en episk historie, og en noe komplisert serie hvor du faktisk må følge med.

Abercombie, som mange anbefaler, velger jeg faktisk å si at du ikke trenger å lese. Min oppfatning er at The First Law ikke er så veldig bra - bare helt ok. Les den gjerne, men ikke forvent noe spesielt. Men jeg skal vel egentlig ikke si noe, jeg digger jo Wheel of Time...

Ellers en del gode anbefalinger her. Hvis du bor i Oslo eller Trondheim, stikk innom Outland, og hør med de. Mange der som har peiling.

Sjekk også ut Pat's fantasy hotlist en fin blogg med omtaler, anmeldelser og utdrag fra nye (og gamle bøker)

Edit: Glemte Scott Lynch, hvis du ikke har lest The gentlemen bastards-bøkene enda.

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alltid Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson, samt Ian C Esslemonts egen serie satt til samme univers og Eriksons påbegynte trilogi satt en del år før hovedserien. Her har du masse å ta tak i, en fantastisk verden, en episk historie, og en noe komplisert serie hvor du faktisk må følge med.

Malazan har en helt enorm skala og noe så sjeldent som en original fantasy-verden helt ulikt noe man finner i andre bøker. Jeg ble ferdig med bok nummer ti (dvs. siste i serien) tidligere år og det har vært en stor opplevelse.

Når det er sagt synes jeg absolutt serien er sterkere i første halvdel enn i siste. Erikson er glad i karakterer som kommer med lange ekstensielle og etiske foredrag og man må være hvertfall litt interessert i filosofi for at serien kan få en klar anbefaling. Jo lengre ut i serien man kommer dess hyppigere blir disse og i de siste 3-4 bøkene følte jeg at man lett kunne skåret bort en fjerdedel av innholdet uten å miste noe som er nødvendig for å forstå handlingen.

Ellers skal Erikson ha heder og ære for at han til forskjell fra en viss kollega jobber knallhardt og fullfører en ny bok hvert år, noe som er utrolig imponerende med tanke på at de alle er rundt 1000 sider eller mer.

Lenke til kommentar

Personlig fikk jeg aldri noe godt forhold til Abercrombie, og slet meg gjennom den første boka av ham jeg fikk anbefalt. Tok to år, jeg klarte bare ikke å fenges. Så igjen, det samme skjedde da jeg prøvde å komme meg gjennom Wheel of Time. Den første følte jeg var middelmådig, den andre klarte jeg ikke fullføre, og da gav jeg opp hele greia.

Lenke til kommentar

Malazan har en helt enorm skala og noe så sjeldent som en original fantasy-verden helt ulikt noe man finner i andre bøker. Jeg ble ferdig med bok nummer ti (dvs. siste i serien) tidligere år og det har vært en stor opplevelse.

Når det er sagt synes jeg absolutt serien er sterkere i første halvdel enn i siste. Erikson er glad i karakterer som kommer med lange ekstensielle og etiske foredrag og man må være hvertfall litt interessert i filosofi for at serien kan få en klar anbefaling. Jo lengre ut i serien man kommer dess hyppigere blir disse og i de siste 3-4 bøkene følte jeg at man lett kunne skåret bort en fjerdedel av innholdet uten å miste noe som er nødvendig for å forstå handlingen.

Ellers skal Erikson ha heder og ære for at han til forskjell fra en viss kollega jobber knallhardt og fullfører en ny bok hvert år, noe som er utrolig imponerende med tanke på at de alle er rundt 1000 sider eller mer.

Enig i mye av dette. Serien har sin helt klare svakheter, men fremstår allikevel som kanskje den råeste serien som er å oppdrive i fantasysjangeren. Selv med alt det filosofiske, så er det så gjennomført.

Lenke til kommentar

Jeg har lest alle av Joe Abercombie. Jeg likte de egentlig, men de var ikke noen favoritt.

Wheel of time har jeg også lest. Jeg har vel lest endel men mangler jo likevel masse, og jeg er så ræva på å finne sånt selv.

Tusen takk for alle tips! Jeg skal laste ned som en gærning på kindle nå!! :D

Lenke til kommentar

For å nevne noen som ikke har blitt nevnt foreløpig, men som så absolutt er verdt å lese...

Jim Butcher: The Dresden Files

Første boka er Storm Front. Tenk deg at en magisk verden eksisterer side om side med vår, omtrent som i Harry Potter. Bortsett fra at hovedpersonen er en blanding av en noir privatdetektiv og badass Merlin. En serie som foreløpig er på 14 bøker eller så, og IMO blir bøkene stadig bedre.

stormfront_hardcover_1-120%5B1%5D.jpg

Paul Kearney: The Macht

Første boka er The Ten Thousand, og er en bok som burde bli anbefalt oftere. Liker du romerne? Da er denne helt klart noe for deg. Det er en trilogi.

1010144-cover.jpeg

Peter V. Brett: The Demon Cycle

Første boka er The Warded Man/The Painted Man (US/UK). Originalt konsept, og river deg med fra starten. Foreløpig har det kommet tre bøker, men det er planlagt 2-3 bøker til hvis jeg ikke husker helt feil.

Painted_man_cover_small.png

Orson Scott Card: The Tales of Alvin Maker

Første boka er Seventh Son. Card skriver mye rart, og det er ikke alltid like lett å vite om det er fantasy eller sci-fi. Men jeg elsker (nesten) alt han har skrevet, og denne serien er nærmest fantasy.

SeventhSon(1stEd).jpg

Så har du en del nye forfattere i sjangeren som har fått mye skryt: Django Wexler, Brian Stavely og Richard Morgan.

Richard Morgan sine bøker i sci-fi kategorien er fantastiske. Hvis hans fantasybøker er tilsvarende er de helt klart å anbefale!

Jeg anbefaler alltid Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson
(...)
Edit: Glemte Scott Lynch, hvis du ikke har lest The gentlemen bastards-bøkene enda.

What he said. Jeg har lest fantasy i godt over et tiår nå, og Scott Lynch, Steven Erikson og Pat Rothfuss er i en særklasse.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...