el-asso Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Prøvde også på jobben på en dual Xeon 3,06. 53 sekunder på 1M. ECC minne er nok ikke det beste til slikt Edit: Til sammenlikning bruker min P4 2.6@3050 46 sekunder. Endret 6. juli 2005 av el-asso Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 (endret) Ny pers.. med original kjøler...ingen voltmodd.. For de som evt. måtte lure... Asus P4P800 SE m/CT-479 - Pentium M 730 [email protected](208x12) Endret 8. juli 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Ja ja, TL1000 da var ferien over Og du slo min nye A64 pers med ca halvsekundet. Men fikk du "skrapt" av 2 sekunder bare ved og gå opp 0,1 Ghz, eller er det mer som er fikset på i kulissene her nå? Bedre kjøler på plass? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Som noen kanskje husker skrev jeg noe om problemer før ferien.. som endte med at jeg koblet opp HK på gulvet hvor det fungerte..dog med "vanvittige" loadtemp. Vel hjemme forsøkte jeg med moddet/ny kjøler og fikk tilbake samme problemer.. Bios som ikke "holdt på" settings/endringer.. problem med boot/vilkårlige heng..etc. Det viste seg ved litt "forskning" at det HK jeg hadde kjøpt (demo) var defekt.. Bestilte nytt.. som kom idag(igår nå).. og har akkurat rukket å teste.. Original "pinglekjøler"... ikke noe "modding"... Helt standard.. kun FSB satt til 200 i BIos.. og litt klokking med ClockGen fra Windows... Max. temp ved max.klokk ca. 50-55grader (avh. av testprog).. Med "default" VCore stopper det nå ved FSB213.. "pers" er satt ved FSB208 og FSB/RAM satt til 4:5. Er egentlig godt fornøyd før jeg i det hele tatt har begynt å "fikle" noe særlig.. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 TL1000S: Hvilke RAM-brikker bruker du? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 TL1000S: Hvilke RAM-brikker bruker du? Sjekk profil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 TL1000S: Hvilke RAM-brikker bruker du? Sjekk profil OK.. ikke lett å se utifra profil nei... men dersom man følger linken i signatur for f.eks. 3DMark01 så kan man jo se "oppsettet".. Det er disse brikkene jeg bruker i "CT479-systemet" (OSZ 3700 Gold rev.3 ). Ikke så veldig bra mht. de "strammeste" timings, men det har jo mindre å si på denne platformen (Intel).. Klokkevennlige er de iallefall.. noe som betyr langt mer... Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Hvorfor får Pentium M så sykt mye bedre resultater på Super Pi enn det meste annet, selv om det er lavere hastigheter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Hvorfor får Pentium M så sykt mye bedre resultater på Super Pi enn det meste annet, selv om det er lavere hastigheter? Den har jo ikke "lav hastighet" når den er så rask at den får mye bedre resultater enn det meste annet. Her er det vel MHz-myten som slår til igjen. (Jeg ser du har Pentium 4 i signaturen) MHz er ikke noen måleenhet på ytelse, bare et mål på klokkefrekvens. Hva ytelsen blir kommer an på IPC (antal instruksjoner per syklus) ganger med MHz. IPC varierer ganske mye fra prosesortype til prosessortype. F.eks Har Pentium 4 lav IPC, mens Athlon64 har mye høyere IPC, og Pentium-M har vel ennå en smule høyere IPC. I hvertfall i SuperPi-testen. IPC varierer også en del mellom de ulike testene som kjøres. Alt i alt så er vel SuperPi og Pentium-M en veldig effektiv kombinasjon. Endret 15. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
LordHaart Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Er det mulig å finne ut denne IPC'en til de forskjellige prosessorene på noen måte? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Er det mulig å finne ut denne IPC'en til de forskjellige prosessorene på noen måte? Man kan sikkert finne eller måle IPC-tall, men hvor representativt er en annen sak. Som sagt så varierer tallet mellom ulike tester så det finnes ikke noe fasitsvar. Kun en rekke målinger ut fra en rekke forutsetninger. Edit: Jeg har sett noen ganske unøyaktige tall der det ble sagt at netburst har rundt 2 IPC (instruksjoner per syklus), mens K8 har rundt 3 IPC. (Veldig grovt regnet) Av dette kan man regne ut at en P4 på 3GHz yter rundt 2IPC*3000MHz = 6000 MIPS (Millioner Instruksjoner Per Sekund). K8 yter da rundt 3IPC*2000MHz = 6000MIPS. Altså en K8 (f.eks Athlon64) på 2GHz yter omentrent som en Pentium4 på 3GHz. PentiumIII og Athlon XP lå på rundt 2,5 IPC, PentiumM på rundt 3 IPC, og VIA C3 og Transmeta Crusoe på rundt 1,5 IPC. NB. Merk at dette er veldig unøyaktige tall som mest av alt er for å illustrere omentrent hvor i landet tallene ligger. Endret 15. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Er det mulig å finne ut denne IPC'en til de forskjellige prosessorene på noen måte? Man kan sikkert finne eller måle IPC-tall, men hvor representativt er en annen sak. Som sagt så varierer tallet mellom ulike tester så det finnes ikke noe fasitsvar. Kun en rekke målinger ut fra en rekke forutsetninger. Edit: Jeg har sett noen ganske unøyaktige tall der det ble sagt at netburst har rundt 2 IPC (instruksjoner per syklus), mens K8 har rundt 3 IPC. (Veldig grovt regnet) Av dette kan man regne ut at en P4 på 3GHz yter rundt 2IPC*3000MHz = 6000 MIPS (Millioner Instruksjoner Per Sekund). K8 yter da rundt 3IPC*2000MHz = 6000MIPS. Altså en K8 (f.eks Athlon64) på 2GHz yter omentrent som en Pentium4 på 3GHz. PentiumIII og Athlon XP lå på rundt 2,5 IPC, PentiumM på rundt 3 IPC, og VIA C3 og Transmeta Crusoe på rundt 1,5 IPC. NB. Merk at dette er veldig unøyaktige tall som mest av alt er for å illustrere omentrent hvor i landet tallene ligger. Lærte noe nytt i dag da. Kan man ikke lage cper med 4IPC da? Eller er det letter en man sku tru? Lenke til kommentar
smy Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) 28.5sek håp på undre 28 på vann Endret 16. juli 2005 av lordsmygen Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 28.703 Et stykke igjen til de Dothan-scorene ja Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 46,797sec Specs: Asus A8N-SLI Deluxe AMD Athlon 64 3500+ 1gb twinmos ram 400mhz Lenke til kommentar
apwr Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 46,797sec Specs: Asus A8N-SLI Deluxe AMD Athlon 64 3500+ 1gb twinmos ram 400mhz Her er noe galt...Du skal etter din hardware å dømme få rundt 40sek uklokket! Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Er det mulig å finne ut denne IPC'en til de forskjellige prosessorene på noen måte? Det går nok kanskje å finne en teoretisk IPC gitt bestemte oppgaver, men i praksis vil det variere helt på hva som skal utføres og hva som utføres parallelt. Det er så mange ulike faktorer i prosessorarkitekturen som spiller inn at det er bortimot umulig å gi noe entydig svar. Branch Prediction og OoO (Out of Order) execution er bare noen av faktorene som påvirker ytelsen. For å ta Netburst så har en P4 en execution core bestående av 3 ALU's (Integer), hvorav en er en "slow" ALU og 2 fast ALUs som opererer på dobbel hastighet (Northwood), 2 FP-Units i tillegg til to AGU's (Adress Generator Units). Greit nok skulle en kanskje tro, da er det mulig med 5 instruksjoner per klokke siden det er 5 enheter som utfører operasjonene (vi ser bort fra AGU). Men så enkelt er det desverre ikke siden alle dekodere, registre og buffere som klargjør instruksjonene før (og etter) de utføres i Execution Core også påvirker IPC. Decoder som mater Trace Cache (som forøvrig operer på halv frekvens) med 1 x86 instruksjon pr. klokkesyklus, men som igjen gir 6 uops pr. 2 klokksykler dersom instruksjonene allerede er dekodet (og lagret i TC), Reservation Station, Register Renaming Unit, Re Order Buffer (ROB), Front End Branch Table Buffer, Trace Cache BTB, Schedulers, Instruction Translation Lookaside Buffer. You name it, we got it. Kort sagt er det mange enheter som på ulike vis og med forskjellig ytelse som påvirker ytelsen alt etter instruksjonenes beskaffenhet, hva som har skjedd tidligere og hva som skal skje senere i behandlingen, alt kan påvirke IPC. Og da har jeg ikke en gang nevnt Cache, RAM og for Intels del: Hyperthreading. Edit: Omformulert og lagt til litt. Endret 18. juli 2005 av el-asso Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Beste hittil : 41 Sek med slappe timings : 2.5 - 4 - 4 - 11. Med bedre minne så hadde jeg sikkert greid lant bedre. Cpu : xp-m 2520Mhz a 230*11 @ 1.85Vcore. Forresten ved å endre cpu priority fra normal til Realtime så fikk jeg en forbedring på 1sek. Endret 30. juli 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå