Gå til innhold

Hva får dere i Super Pi? 1. innlegg oppdatert

Anbefalte innlegg

TL1000S Skrevet 17/06/2005 : 21:38

Når jeg finner ut av hva som er problemet med HK montert i mitt Lian-Li kabiss.. med Zalman 450watter.. så blir det nok godt under 30sek..

Har ikke begynt med noe Voltmodding... faktisk ser det ut til at at P4P800/1008-bios gir "Sonoma'en" i overkant av 1.5VCore.. Det er ihvertfall det EverestHome/Speedfan(og Bios) rapporterer....

Så kult, grattis med foreløpig pers da :thumbup:

Men nå ble jeg litt nyskjerrig, og må bare spørre; er det ikke sånn at cpu får strøm direkte gjennom adapteren, og således kanskje mindre avhengig av hk ifht bra V-core? (har bare sett bilder av dette, så bare lurer :blush: )

Er forøvrig multipler åpen begge veier på Sonoma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Så kult, grattis med foreløpig pers da :thumbup:

Takker.. :) Rakk dette akkurat før ferien.. nå blir det 3 uker til neste runde med "tweaks" <snufs>.. (Har vel egentlig godt av en pause nå...) ;)

Men nå ble jeg litt nyskjerrig, og må bare spørre; er det ikke sånn at cpu får strøm direkte gjennom adapteren, og således kanskje mindre avhengig av hk ifht bra V-core? (har bare sett bilder av dette, så bare lurer :blush: )

Dette varierer fra HK til HK ser det ut til...

"Lord Linus" har ett HK hvor han kan "tukle" med VCore.. (Åja.. Adapter har egen strømforsyning.. )

På mitt P4P800 SE er det ingen mulighet til å "tukle" med hverken VCore eller MP..

Men det ser altså ut som om dette HK/Bios "automatisk" gir en VCore tilsvarende "pin-modden"..dvs. i overkant av 1.5.. Det holder nok til klokking ett godt stykke utover FSB200 vil jeg tro..

Er forøvrig multipler åpen begge veier på Sonoma?

Vet ikke... det er ihvertfall ikke mulig å gjøre noe med MP med Asus-adpateret..Ikke på mitt HK som nevnt... Greit nok.. Jeg vil være fornøyd med FSB225x12 og en tid rett under 30sek.. (og 3DMark01 > 30k..med ett skikkelig skjermkort)..

Vi får se etter ferien... :)

PS.

Jeg bruker original "pinglekjøler" (dog med AS istedefor "thermal pad'n").

Denne "Sonoma'n" blir *varm*... idler på ca. 40 grader... går over 70 grader ved full load... CPU som tåler juling dette! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tror du kunne kommet ganske mye lenger med en ordentlig kjøler. 30grader forskjell på idle og load er litt sprøtt imo.

Vet nå ikke det da...

Jeg har heller ikke prøvd å komme noe lenger, da RAM'en ikke klarer noe mer enn FSB200 (vel.. litt over da).

På mitt (nå solgt) Abit AV8 S939 var forskjellen ca.25 grader idle/load(35-59). Det er nok mer reellt enn de temperaturene andre innbiller seg at det er inne i CPU'en (ifølge BIOS). :)

Når det er sagt..:

Det er selvsagt at den kjøleren som følger med CT-479 adapter ikke på noen måte holder mål, men på det oven nevnte s939 ("winnie" 3200@[email protected]) hadde jeg en Zalman CSP7000Cu..

På mitt klokkede P4-system er det også stor forskjell på idle/load (med topp heatpipe-kjøling).. fra ca.40 til ca.65...

Jeg vet ikke hva andre har erfaring med mht. "Dothan/Sonoma", men jeg mente det var normalt at disse gikk meget varmt under load... Noen kan sikkert korrigere meg her...dette er min første CPU av denne typen ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S Skrevet 18/06/2005 : 02:01

Takker..  Rakk dette akkurat før ferien.. nå blir det 3 uker til neste runde med "tweaks" <snufs>.. (Har vel egentlig godt av en pause nå...)

He he, helt sikkert sundt nok, og du putter vel alltids en laptop med deg i bagasjen :p

PS.

Jeg bruker original "pinglekjøler" (dog med AS istedefor "thermal pad'n").

Denne "Sonoma'n" blir *varm*... idler på ca. 40 grader... går over 70 grader ved full load... CPU som tåler juling dette! 

Ok jøss!, og jeg har trodd at disse ikke ble så varme jeg... Syns forøvrig ikke temperaturfoskjellen var noe veldig mye mer dramatisk enn jeg ser på de fleste orginale luftkjølinger, men hva som er normalt på akkurat denne aner jeg altså lite om.

Men however var det jo trist at du ikke har flere muligheter med det HK.

Slik jeg har forstått deg i andre tråder er dette mer eller mindre et forskningsprosjekt, heller enn fornuftig ny arbeidstasjon... Da hadde det jo ikke vært av veien med litt mer tweakemuligheter.

Finnes det noen løsninger på dette, andre bios feks, eller må du til med loddebolten?

Er jo uansett en bra score da, selv får jeg rundt 39 sek (om jeg ikke husker helt feil) med 3,2Ghz med Prescott, og har intrykk av at vi må opp i 4Ghz klassen for å matche din score :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok jøss!, og jeg har trodd at disse ikke ble så varme jeg... Syns forøvrig ikke temperaturfoskjellen var noe veldig mye mer dramatisk enn jeg ser på de fleste orginale luftkjølinger, men hva som er normalt på akkurat denne aner jeg altså lite om.

Men however var det jo trist at du ikke har flere muligheter med det HK.

Slik jeg har forstått deg i andre tråder er dette mer eller mindre et forskningsprosjekt, heller enn fornuftig ny arbeidstasjon... Da hadde det jo ikke vært av veien med litt mer tweakemuligheter.

Finnes det noen løsninger på dette, andre bios feks, eller må du til med loddebolten?

Nok av muligheter...

Se bare her.

Så det blir nok noe å ta fatt i etter ferien ja...

Når det gjelder temp'n tror jeg at den er noe høy selv for originalkjøler(mener jeg har montert korrekt..selv "i farta"), men jeg skal "modde" med en Zalman CSP7000AlCu som jeg har.. og bruke "tweak-verktøy" i WinXP for å hente ut det siste..med luftjkøling..

Da har jeg også byttet RAM'en til noe mer klokkevennlig... så får vi se hva det blir igjen av ferie-/skatte-penger til ett *skikkelig* skjermkort (6800Ultra eller X850XT).

PS og Edit:

Når det gjelder min høye load-temp... Husk at dette er ved 1.55-1.6VCore.. og med FSB200.. Bare sjekk på Xtremesystems.org.. det er ikke altfor mange som klarer FSB200 med en "Dothan" uten Voltmodding...

"Normal" VCore er vel i underkant av 1.3.. så +0.25-0.30 vil nok gi en såpass høy loadtemp som 70+ (jeg har sett 70+ på Abit AV8 og "winnie"@[email protected] og *topp* luftjkøling ved mang en "Prime95-økt"..som da ikke varer mange minuttene ved slik temp.)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skifta HK og RAM + overklokka fra 3GHz til 3.8GHz

Ble en del mer fornøyd med score denne gang ;)

Du skal få rundt 36 på den klokken der! ;)

Muligens, men skal prøve igjen om et par dager, da jeg får nye RAM brikker (disse jeg har nå er lånte). Skal prøve å nå 4GHz med FSB:DRAM @ 1:1.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg frem disse 3 desimalene?

Du må bruke en modifisert versjon av SuperPi. Denne versjonen er linket flere plasser i tråden. Start her og bla deg noen sider fremover så finner du den sikkert raskt.

PS. Link den gjerne en gang til når du finner den siden tråden er så lang at det er nesten umulig å finne frem i den lengre. (Synd at 1. innlegg ikke er oppdatert med vital oppsummering av tråden slik som denne linken)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det har du jammen rett i. Det la jeg ikke merke til i farta.

Jeg kan legge til linken og evt. flere ting hvis dere kommer med mer vital informasjon (avsnitt eller linker) som dere mener bør være med.

Da har jeg oppdatert første innlegg. Jeg håper dere leser gjennom den og forteller meg om eventuelle feil, mangler, dårlige forklaringer, gramatiske og logiske feil slik at jeg kan forbedre den til en verdig guide om SuperPi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så bra Simen. Da kom det noe godt ut av spørsmålet mitt likevel da ;)

Er ikke akkurat noen ekspert på dette jeg, men du kunne kanskje tatt med dette med og sette superpi som prioritert i oppgavebehandling. Høyreklikk superpi- prioritet= sanntid. Vet ikke hvor mye det har og si (ettersom jeg først nå ser desimaler), men ser mange snakker om det, og det er det eneste "tweek" jeg gjør før kjøring i alle fall :)

Lenke til kommentar

Prøvde på jobben, på en Dell Precision 670 workstation, dual xeon 3,2, SCSI RAID 5 osv, endte opp på 48.610 sek, den brukte 8 sekunder fra iterasjon 19 til resultatet var skrevet til disk. Rett og slett uimponerende. :!: Har oppe en linux-simulerings-thingy (WinAxe) og ikke noe annet.

Jaja, trøster meg med at den viser "litt" mer muskler når jeg slenger 10 gig simuleringsdata mot den. :p

Bra ny forside, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...