Gå til innhold

Hva får dere i Super Pi? 1. innlegg oppdatert


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å lure på noe.. Tiden det tar å skrive resultatet fra ram til harddisk regnes vel ikke med i resultatet? Jeg mener, det er jo CPU som er "stoppeklokka" som tar tiden på testen. Og da taes vel ikke med tiden det tar å flytte resultatet fra CPU-cachen til ram en gang.

Hei,

 

Mange folk der oppgir tiden, da resultatet ble skrevet til harddisken - som ofte er et helt sekund senere, end da testen reelt var ferdig (dette resultat blir desverre skrevet til "pi_rec.txt" på harddisken).

 

Den korrekte måling (tid) for 1M calc i Super PI er den, der er skrevet ved "Loop 19"

 

Mvh

Kimmer

1. Veldig merkelig at disken bruker like lang tid på det som en loop med utregning.

2. Merkelig at det skal ta over 1sekund å skrive en datafil på 1mb til et raptor RAID0.

3. Merkelig at man ikke sparer 1sek på å bruke ram-disk?

4 Merkelig at det tar 1min å skrive tiden til disk når man kjører 32m ?

 

På 1min så klarer raidet mitt i snitt å få skrevet ca 6000MB. Flere enn meg som ikke ser noen logikk i dette?

 

 

Spørs om du ikke må revidere den teorien din Kimmer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I 'formann' sitt tilfelde (skjermdumpet) er vel 23,641 sek det rigtige resultat.De 24,703 sekund er det tidspunkt at resultatet blir skrevet til en fil på harddisken. Dette betyr vel noget, når man har så bra resultater.
Jeg kom til å lure på noe.. Tiden det tar å skrive resultatet fra ram til harddisk regnes vel ikke med i resultatet? Jeg mener, det er jo CPU som er "stoppeklokka" som tar tiden på testen. Og da taes vel ikke med tiden det tar å flytte resultatet fra CPU-cachen til ram en gang.
Jo, dessvære.

Så da lønner det seg å sette opp software ramdisk og kjøre SuperPi derfra?

(Da forkortes tiden med X * aksesstiden til harddsiken)

 

Jeg regner med det er noen som kommer til å prøve ut dette nå, så da kan dere kanskje rapportere resultatet før og etter dere satt opp ramdisk?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Spørs om du ikke må revidere den teorien din Kimmer  ;)

 

 

 

Hei,

 

Ikke sikker på det - :roll:

 

Man må jo nesten 'avmontere' (decompilere) programmet for å se, hva det gjør.

Kan forestille mig at programmet lager noget checksum sjekking efter målingen (se 'formann' sitt skjermdump - der er der et checksum-resultat nederst i PI-bildet).

Derfor denne 'forsinkelse'.

 

Edit: Hvor har du denne versjon "mod 1.4" fra ?

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Spørs om du ikke må revidere den teorien din Kimmer  ;)

 

 

 

Hei,

 

Ikke sikker på det - :roll:

 

Man må jo nesten 'avmontere' (decompilere) programmet for å se, hva det gjør.

Kan forestille mig at programmet lager noget checksum sjekking efter målingen (se 'formann' sitt skjermdump - der er der et checksum-resultat nederst i PI-bildet).

Derfor denne 'forsinkelse'.

 

Edit: Hvor har du denne versjon "mod 1.4" fra ?

 

Mvh

Kimmer

Selv om teorien din hadde vært riktig, så hadde det ikke spilt noen rolle. Alle bruker den siste tiden som referanse uansett.

 

 

Checksum er kun anticheat. Ment for verifisering.

 

 

SuperPi 1.4-mod

Lenke til kommentar
Fin den :) Kan du prøve med 1.4 msec mod versjonen ? Vil gjerne sammenligne med min egen score på 32,341 sec :)

Ram har du ? timings og divider?

Skal se hva jeg får til.. :)

må beare kjøre testene... maskina er ikke på nett så det er litt forsinkelse på resultatene..

 

Er det lov og spørre kort om minnetider/fart og kjøleløsning?

 

Vannkjøling, gammel mangnum 478 moddet til 1/2" slanger.

Minnet kjører på 5:4, dvs, 220mhz har ikke tweaket minnet noe kjører "spd" i bios (cl2,5-3-3-7)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
49 sekunder med en Pentium 4 2.8 GHz, er ikke det dårlig?

Nei, det er en helt normal "score".. for en [email protected]..

Blir omtrent samme score for en XP2800/3000+.. disse er nokså likeverdige..i denne testen..

Skal du ha høy score i SuperPi med en P4.. må du ha en *høyt* klokket Prescott..

Lenke til kommentar
49 sekunder med en Pentium 4 2.8 GHz, er ikke det dårlig?

Det er litt pussig å legge merke til men er ikke dette omentrent dobbelt så lang tid som på pentium-M overklokket til samme klokkehastighet?

Nja, nesten. En Pentium-M @ 2.8GHz bruker nok ca 25 -> 27 sek avhenging av minnehastigheten.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Endelig!!!

Etter innkjøringsproblem(som jeg ikke har funnet ut av ennå) så har nå satt "pers".

 

32.265sek

 

I ren "Macci-stil" med HK på gulvet (tre)...HD, og PSU liggende rundt... så fikk jeg det endelig til:

 

Asus P4P800 SE Bios ver.1008.

Asus CT-479 P4-M adapter

Intel "Sonoma" 1.6 @ 2.4 (200x12)

Twinmos "Rema-1000" DDR400 @ DDR400 @ 2.5-3-3-8

Chieftec 230watter!!!

 

Når jeg finner ut av hva som er problemet med HK montert i mitt Lian-Li kabiss.. med Zalman 450watter.. så blir det nok godt under 30sek..

Har ikke begynt med noe Voltmodding... faktisk ser det ut til at at P4P800/1008-bios gir "Sonoma'en" i overkant av 1.5VCore.. Det er ihvertfall det EverestHome/Speedfan(og Bios) rapporterer....

post-108-1119033497_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...