Gå til innhold

Hva får dere i Super Pi? 1. innlegg oppdatert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er rekorden min. Har tuklet mye med den. Men har desverre dritt ram så kommer ikke så langt:

Amd 3000+ "Newcastel"

TwinMos pc3200+ (tror det er widbond eller noe)

Vannkjøling

Innstilninger:

250Mhz FSB

208Mhz ram bus (jeg sa at rammen var dårlig)

2,5 3 3 7 7 Timings (Ja, rammen er DÅRLIG)

38sek 1M i super pi uten noe tweaks av noe slag i windows.

Er ganske fornøyd jeg når man tar det dårlige klokke utsyret i betraktning.

post-108-1114115493_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hva er normalt for en uklokka 3500+ "winchester"? fikk 46 sekunder jeg :ermm:

har twinmos ram da, 2,5-3-3-7 timings, dette trekker vell ned litt

Med min AMD 64 3500+ "Winchester" får jeg 38sek uklokka 1M. Minnet mitt kjører da med tilgangstider på 2-2-2-5 1T.

Lenke til kommentar

37 sek. på 1M.

AMD Athlon 64 3200+ socket 939 Winchester CBBID 0508FPMW @ 2411MHz (8x300) med Boxed-kjøler.

2x512MB Samsung DDR333@400, 2.5-3-3-7-1T - 2.9v

ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort.

Gleder meg til jeg får råd til en DD TDX-blokk og en DD A8N chipset-blokk til vannkjølinga mi, da blir det andre boller..

EDIT: La til litt mer info om CPU, HK o.l.

post-108-1115095295_thumb.jpg

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar
Gleder meg til jeg får råd til en DD TDX-blokk og en DD A8N chipset-blokk til vannkjølinga mi, da blir det andre boller..

Jeg ville ikke lagt for mye penger i kjøling til den prosessoren, CBBID steppingen er kjent for å klokke dårligere enn de andre, og du må ha veldig stor styrke i vannkjølingen for å dra nytte av DD...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt for mye penger i kjøling til den prosessoren, CBBID steppingen er kjent for å klokke dårligere enn de andre, og du må ha veldig stor styrke i vannkjølingen for å dra nytte av DD...

Hø?

Hva mener du egentlig?

Jeg er klar over at CBBID steppingen ikke klokker vannvittig godt, mye p.g.a. bugs med minnekontrolleren, men jeg har jo mye av vannkjølingen fra før, ikke bare for å overklokke, men også for at maskinen blir en god del stillere med den..

Grunnen til at jeg skal ha de blokkene er for å kutte ut den vepsen som sitter på hovedkortet, samt Boxed-kjøleren. 55 grader ved load er for mye synes jeg.

Tolker jeg deg riktig, om jeg tror du mener på pumpen? Har en 1200l/t pumpe, og den klarer DD-blokkene helt fint.

EDIT: Jeg har lest at minnekontrolleren sliter ved HTT-frekvenser over 240MHz, men jeg lurer på om dette gjelder om man kjører cpu/ram 1:1, eller om problemene gjør seg gjeldende når frekvensen går over 240MHz?

Nå kjører jeg jo på HTT@300 (HTT multiplikator på 3x), og jeg har testet dette stabilt med Prime95 i 16timer, så enten har jeg vært sykt heldig, ellers så får jeg problemer når jeg skaffer TCCD-brikker for å kjøre 1:1.

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bugs i minnekontroller på gitte steppings av "winnie"? Dette er vel noe som "The Clockers Community" konkluderer med... AMD vil vel benekte at det er noe slikt som bugs...

Det er vel heller slik at en "winnie"..eller en annen type CPU for den saks skyld er *spesifisert* for en gitt frekvens.. og alt over dette er en bonus...

Og hva er "minnekontroller"? Er det "kretesene på CPU'ne"? Eller CPU kombinert med chipset/Bios?

Jeg har ihvertfall erfart at man får helt ulike resultat med ulike minnebrikker mht. klokking... Mitt system - Abit AV8-3rd Eye - Via K8T800Pro - Abit Bios klokker lengre (og gir *klart* best resultat i bechmarks) med Corsair Twinx512-3200C2 med 2-5-3-3-7 1T @ DDR333 @ HT245x10 enn med OSZ Dual Gold r.3 DDR3700 @ 3-3-3-8 2T @ DDR400 @ HT265x9.

CPU/System klokker best/lengst med Corsair-brikkene @ CPU/12 (DDR333) enn med "synkron" RAM:HT (CPU/10). Det kan derfor diskuteres om en gitt stepping har "bedre" minnekontroller.. eller om det er kombinasjon CPU/Stepping og chipset/Bios som er problemet... Det er ihverfall ett h***ete å tweake ett A64-system mht. minne.. ihvertfall VIa-brikkesett kan det se ut til...

PS og On-Topic:

Beste Super-PI sålangt..

35.133sek ved HT260x10 @ DDR333 @ 2.5-3-3-7 1t @ VCore 1.625

(på ingen måte Primestabilt eller stabilt nok i 3D, men "fjellstabilt" i CPU-Burnin).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
...og du må ha veldig stor styrke i vannkjølingen for å dra nytte av DD...

Hø?

Hva mener du egentlig?

Jeg mener at du må ha stor "waterflow", altså du må ha en veldig kreftig pumpe. 1200 l/h+ Dette har du visst, så det blir jo ikke et problem.

Jeg tror ikke du vil kunne klokke stort mer med den nye blokken, og 55c ved load er IKKE mye, slapp av. Nærmer du deg 70c, kan du jo vurdere kjøleløsningen på nytt, men det er ikke fare før du nærmer deg 80c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...