Gå til innhold

Hva får dere i Super Pi? 1. innlegg oppdatert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
syar2003 Postet i dag, 10:44

Hver for seg oppnår man bra resultater men å kombinere høyeste minne og cpu klokk er umulig.

Er godt kjent med fenomenet her også, min gamle 3500+ kjørte 2,85Ghz stabilt, og minnet 300Mhz stabilt, sammen var 2,7Ghz/270Mhz ca grensen for stabil drift.

 

Men jeg trodde faktisk dette var noe som var mindre aktuelt med dagens cpu, min var i likhet med TL1000's eksempel "gammel" 130nm cpu, der minnekontrolleren jo er kjent som svakere enn på de nye...

 

Har du Syar, eller andre testet såpass mye forskjellig at det går an å si noe om akkurat HVA det er som stopper, altså er det spesielle hk/minnekombinasjoner, bios, eller er det akkurat det eksemplaret av cpu- (en bestemt stepping) eller hva?

For jeg formoder at dette ikke gjelder alle 4000+ sandiego?

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at det er kombinasjoner som feiler

(forutsatt a timings , spenninger , etc er satt rett) .

 

La meg prøve å forklare:

 

F.eks igår testet jeg litt for moro skyld.

Cas 3-5-5-10 1T 1:1 300x10x3 3ghz,DDR600

Memtest86 runder alle tester #1-8 kontinuerlig uten feil .

Boot windows feiler .

 

Hvor mange opplever ikke og klager følgende eller

har hørt andre si:

"minne passerer/stabilt i memtest86 med feiler i windows"

 

Memtest belaster ikke memory controlleren nevneverdig men tester

minnemodulene med enkle tester .

Det blir heller ikke testet belastning/overføring av chipset/HT link .

 

Begge settings cpu-3.ghz (prime) samt minne-300mhz(memtest) hver for seg tester ok men kan ikke kombineres .

 

Nesten som hver enkel CPU har en Index/poeng av cpu-freq+

minnekontroller-freq :sum xxyy som ikke den klarer å overstige .

Opteron's f.eks kan ha bedre index enn Athlon's og Athlon X2's .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Av det "lille" jeg har testet/erfart så stemmer dette helt med det Syar2003 beskriver.

Memtest er "kun" brukandes til å teste RAM-brikker (som jo er hensikten med programmet). For å finne hvor høyt man kan kjøre CPU/RAM/NB så må man prøve en god del for å finne "max"/optimal klokk for CPU/RAM.

Det ser også ut som at det har skjedd en utvikling/forbedring mht. minnekontroller i A64-utgavene i så måte.. :) Min Venice er klart bedre enn de "winnie's" jeg har hatt/testet som igjen er bedre enn et par Newcastle's jeg har testet. Dette "fenomenet" som Syar2003 beskriver her er mindre utpreget på Intel-systemer, men det er også her en sammenheng mellom max.CPU vs. max.Mem-clock og kombinasjonen av disse.

Bare min erfaring dog.. De som har andre erfaringer må gjerne komme med disse.. men mulig vi bør ta dette i en annen tråd.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
34s med Sempron64 2600+ og Patriot XBLK: Link

5622623[/snapback]

 

Meget bra "økonom!".. Topp ytelse av en råbillig CPU.. :thumbup:

5623586[/snapback]

 

Takker! :)

 

Fortsatt mer å hente, ram-en kan kjøre superpi på 295MHz med de timingene, men pga. litt lite innstillinger i BIOS kan må jeg kjøre med 166 divider.

Mer i cpuen også, har kjørt PI på 2,7GHz før, tror det er hovedkortet som ikke vil mer, skal prøve en VDD-modd neste helg og se om det hjelper.

 

Har forresten kjørt på 34,347s også, men har ikke screen.

 

Har et 6800LE i maskina også, og overklokket og softmodda yter det som uklokket GT. Perfekt maskin for en fjortis med lite peng :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...