Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes-Benz W124 - Motorproblemer.


bla01r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde et innlegg her tidligere hvor det ikke var mye svar og få.

Kan skyldes dårlig forklaring. Men har fått undersøkt litt mer idag.

 

I går kjøpte jeg meg en ny bil, en Mercedes-Benz 230E.

Jeg var fullt klar over at den fuska og kunne stoppe på grunn av dårlig tomgang. Jeg var villig til og ta den risken, siden jeg kjenner så mange som kan bil.

 

Men ingen kan helt skjønne hvorfor den oppfører seg sånn.

 

Problemmene så langt er:

  • Bilen er veldig dårlig til og holde seg på tomgang. Den hviler på rundt 400 til 500 omregniger, og da er det nesten så den dør. Spessielt etter å ha kjørt litt, og bare inn med kløtsjen så stopper den.
  • Jeg sjekket pluggene idag, og fant ut at de er helt nedsotet. Vet ikke helt hva dette betyr, men skjønner at det ikke er normalt.
  • Når jeg kjører så fusker den veldig, kan begynne smått, men blir sikkelig hakkete til slutt, så må bare kaste inn kløtsjen og ruse godt. Da blir den normal i noen sekunder.

Kan dette være så enkelt som og time tenniga, altså vri litt på fordeleren?

Eller er dette noe mer alvorlig?

 

Noen som har noe forslag til noen tester, eller evt noe å bytte.

 

Så litt på tomgangsretulatoren, men den så ganske så ren ut, har ikke renset denne enda.

 

 

Håper på fort svar, og kjappe løsninger, siden dette bilen egentlig skal brukes som daglig bruk. Har masse jobbintervjuer fremover, uheldigvis :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyser abslampa ville jeg holdt en knapp på overspenningsreleet... husker ikke hva det heter, kan også være bensinpumperele. Jeg hadde forsåvidt også problem med irr i fordelerlokket på den jeg hadde.

Irr i fordelerlokket vil gi problemer først ved varm motor. Skal være seljusterende tenning på denne.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis pluggene er svartsotet skyldes det nok for fet blanding eller dårlig tenning(plugger-fordeler-coil-kabler) Er dette en M102-motor?? Hvor gammel? Har den katalysator, har den en oksygensensor som kan være gåen, derav altfor fet blanding. Hvis den har en tomgangsregulator, kan den være gåen. Det er mange forskjellige gummibelger og slanger i bensininnsprøytingsystemet som kan være sprekker i og derfor trekke falsk luft eller dårlig vakum. Hvis den har en EHA som styrer trykkforskellene mellom øvre og nedre kammer i mengdefordeleren, kan den være defekt/lekk eller ikke få signal. (denne mottar signal fra oksygensensor/lambda og justerer bensinblandingen deretter). Uansett, sjekk oksygensenor og tomgangsregulator og rens begge med forgasserrens om de er tilsmussa. Sjekk alle vakumforbindelser, spes. slagene ut/inn til tomg.reg. Samt alle el.koblingene til disse komponentene. Sørg for god kontakt.

Hvis motor i det hele tatt starter, får den bensin og da er bensinpumperelèet i orden. Det er enten eller. Defekt OVP-rèle vil hindre alt mulig av motorens elektroniske styring i å virke, så det bør du sjekke.. Hva med luftfilteret, er det tett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...