Gå til innhold

Skattefordel når jeg har privat mobil i tillegg til den arbeidsgiver dekker

Marimarthe

Anbefalte innlegg

Jeg har en smarttelefon som arbeidsgiver eier og dekker kostnadene for. Jeg bruker den kun til jobb. Jeg har en annen smarttelefon, som jeg eier og betaler selv, som jeg bruker til alt som ikke er jobb.

Jeg synes det hadde vært kjekt å kunne ta med telefonen hjem, slik at jeg kan bruke den til jobb ting om jeg jobber hjemmefra om kvelden, og slik at jeg slipper å hå innom kontoret for å hente den om jeg begynner arbeidsdagen med møte et annet sted.

Jeg har lest reglene og skjønner at jeg må skatte av det om jeg tar med telefonen hjem, selv om jeg ikke bruker den privat. Men jeg lurer på om jeg kan trekke fra utgiftene jeg har til min private telefon. Må i så fall arbeidsgiver betale regningen min og så må jeg betale inn samme beløp til arbeidsgiver eller kan jeg bare trekke det fra? Reglene sier at arbeidstakers egenbetaling skal trekkes fra etter at man har beregnet verdien av tjenesten som er mellom 1000 og 5000 kr?

Eks.

Jobbtelefonen koster 4800 i året

Privattelefon koster 4200 i året.

Samlet fordel 9000.

Men etter det jeg skjønner er fordelen 4000 kr uansett. Egenbetaling (4200) trekkes fra det beregnende fordelsbeløpet og skattepliktig fordel blir da 0,-.

Er dette riktig? Er det en måte å kunne få en mer fleksibel jobbhverdag på, uten at jeg må skatte av en fordel jeg faktisk ikke benytter meg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...