Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan en høgskole gi parkeringsbot?

Anbefalte innlegg

Jeg parkerte ulovelig på høgskolen jeg går på i August, og fikk 400,- i parkeringsbot. Boten var utstedt av høgskolen, og betalingen gikk til høgskolens konto. Det var flere som var i samme situasjon som meg, og vi unlot å betale boten.

For et par uker siden fikk vi samme bot sendt hjem til oss i posten. Beløpet var det samme.

Parkeringsplassen er såvidt jeg vet høgskolens eiendom, og det er en offentlig høgskole. Personen som skrev ut bøtene var en av vaktmesterene på skolen.

Har høgskolen lov til å gi parkeringsbøter på denne måten? Kan de kreve pengene inn på sin egen konto? Hadde betalingen gått til statens innkrevingssentral, som er det vanlige når man får bøter fra politiet hadde jeg selvfølgelig betalt.

Noen som har peiling på denne problematikken, eller som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilfellet det er Stavanger, så har du _ikke_ min sympati.

Der har dem gitt ut "late-som"-parkeringsbøter i flere måneder for å få folk til å forstå at dem kan ikke parkere i ørska.

Og hallo, du ønsker at et privatisert parkeringsselskap skal komme?

Med provisjonsbetaling?

Har du i det hele tatt fulgt med på ramaskrikene som har vært med parkeringsvaktene som lusker rundt Stavanger Sykehus?

Tror nok ikke dem hadde sett igjennom fingrene med dem minste tvilstilfeller... eller gått en hel dag uten å gitt folk bøter.

Lenke til kommentar

Jeg er overhodet ikke ute etter din sympati heller. Såvidt jeg ser har jeg heller ikke skrevet at jeg ønsker private parkeringsseskap, på provisjonsbetaling.

Spørsmålet mitt var ganske enkelt om høgskolen har lov til å gi ut parkeringsbøter på denne måten, kreve penger inn til sin egen konto. Det juridiske med andre ord.

Og, nei. Jeg snakker ikke om Stavanger.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Se på regningen din en gang til. Jeg vedder en femmer på at ordet "bot" ikke er nevnt på den. Ganske enkelt pga det er opp til politiet og den slags å ilegge bøter.

Hvis det er skiltet at det er regulert parkering, så kan de kreve tillleggsavgift. Spiller ingen rolle hvem som eier plassen, reglene er de samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...