Gå til innhold

Elendig mobildekning hjemme

hightow

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet og vi opplever at mobildekningen i det nye huset er forferdelig ustabilt og dårlig - både når vi ringer ut, og mottar telefoner inn. Det er jo egentlig en liten krise dersom vi skulle trenge øyeblikkelig hjelp.

Hva er det noe vi egentlig kan gjøre? Vil det hjelpe med en ren GSM-telefon f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å sette telefonen til 3G eller 2G-nett (i verste fall) og se om det kan hjelpe. Ifølge Telenor så er det forskjellige sendere på 3/4G og 2G, og jeg bor desverre midt i et krysningspunkt samt at de beste senderne har "ryggen til" oss så telefonen min bytter signal hele tiden og detter ut. Drit irriterende.

Forøvrig bra tips med finnsenderen.no - skal prøve denne nå.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

Har slått av 3G (Har bare valget 'Use only 2g networks' på mobilen min), og skal se om det hjelper noe.

Hva har egentlig topografien å si for dekningen? Vi bor ca. 1 km fra 2 Telenor sendere, men begge er over en åskam og ned en bakke. Så har vi en fjellknaus i hagen som jeg tror ikke hjelper på dekningen, og den kommer mellom huset og den nærmeste av de 2 senderne.

Lenke til kommentar

Vil si det er litt overdrevet å si at det er basert på LOS, men topografien har veldig mye å si for dekningen. det finnes teknologier over LTE som er avhengig av line of sight, men det er høyere frekvenser en de som brukes til vanlig mobil dekning (bånd 35, ca 36 Ghz).

Så enkelt forklart kan en vel si at lave frekvenser går lenger i ulendt terreng, så 2g som har lav frekvens går jo veldig langt. samme med de nye lave frekvensene til 4g, men tale fungerer jo ikke over 4g per dags dato

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man skulle vel nesten forvente å få anledning til å bruke en smarttelefon når leverandør av nettverk skryter av at de er så jævla gode på dekning.

Er så arg på telenor nå pga dette og manglende oppfølging annet enn "ring og sjekk med oss om 3 måneder" at jeg snart ber bedriften vår å bytte til netcom som har bedre lokal dekning her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...