AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Lurer på om jeg er medlem i folketrygden automatisk når jeg har flyttet hjem til Norge, og om ikke, hva jeg må gjøre for å bli medlem igjen. Var i utlandet på internship + litt backpacking og denne reisen varte i ca. 7 mnd. Var hjemme i Norge i nesten en måned før jeg dro ut på eventyr igjen, denne gangen på en rundreise i Asia. Kom ikke hjem igjen til Norge før etter 1 år og 3-4 mnd. I løpet av denne perioden reiste jeg mye og tok noen strøjobber her og der og møtte noen som gav meg tilbud om en kortere kontrakt i utlandet med skikkelig arbeidsgiver. Dro da hjem til Norge for å søke om arbeidsvisum til det landet. Var hjemme i ca en halv måned før jeg igjen satte nesa mot den store verden, og jobbet i utlandet i rundt regnet 7 måneder. Fant ut i ettertid at all denne fartingen rundt om kring mest sannsynlig har gjort at jeg har mistet medlemskapet i folketrygden, men hva kan jeg gjøre med dette? Er nå hjemme i Norge, er student ved norsk utdanningsinstitusjon og mottar lån og stipend fra lånekassen... Anonymous poster hash: bdcd7...833 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Du tapte medlemskapet ditt i folketrygden straks du tok arbeid for en utenlandsk arbeidsgiver, jfr. folketrygdloven § 2-14 fjerde ledd, med mindre arbeidsgiveren din har betalt arbeidsgiveravgift (og du trygdeavgift). Etter dette tidspunktet blir du igjen medlem i folketrygden når du 1) flytter tilbake til Norge, og oppholdet skal vare minst 12 måneder, eller 2) tar arbeid i Norge. Slik du beskriver det var dette tidspunktet først nå. Du trenger ikke gjøre noe for å melde deg inn i folketrygden igjen, men du bør kontakte NAV for å få ajourført Medlemskapsregisteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå