Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dobbel bannmur


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål angående å sette opp 2 separate brannmurer i samme nettverk.

Nei, jeg har ingen mulighet til å ordne flere vpn koblinger siden begge er levert fra forskjellige leverandører og vil ikke la meg få konfigurasjonen.

 

Det jeg vet:

Har to IP'er tilgjengelig

Blir det noe slik?

 

Inntak -> Switch - brannmur/brannmur - Over til switchepanel som da går ut til maskinene?

 

Eller er det noe jeg har tenkt feil her?

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som skal skje er følgende.

 

Brannmur A har en brannmur til brannmur kobling.

Brannmur B har også en brannmur til brannmur kobling.

 

Jeg trenger at begge brannmurene skal kunne jobbe samtidig uten at det skaper forstyrrelser eller at nettet blir sperret/loopet når jeg kobler til brannmur B.

Brannmurene skal være konfigurert korrekt etter det jeg vet, men det er altså da ikke jeg som har konfigurert dem, men kun videreinformert informasjon.

Lenke til kommentar

Dersom brannmurene kjører en VPN tunnel (tenker hjemmekontor, siden du skriver "brannmur til brannmur kopling") så er du avhengig av at VPN tunnelene er konfigurert som "åpen" for at dette skal fungere slik du ønsker.

"åpen" VPN tunnel - kun trafikk til hovedkontoret går gjennom tunnelen, all annen trafikk går utenom (via Internett)

"lukket" VPN tunnel - all trafikk (også trafikk til Internett) går via tunnelen

 

konfigurasjonen på en VPN tunnel er vanligvis styrt fra sentralt hold, slik at det ikke er sikkert at du kan endre denne.

Lenke til kommentar

 

Stemmer :)

Skjønner. Men det trenger du da ikke to forskjellige brannmurer til. Med rett oppsett får du til det der på en brannmur. Du kan, selvfølgelig, men da må du begynne å herje med statiske ruter på enkeltmaskiner osv.

 

Problemet er at det er akkurat det jeg trenger.

Jeg må ha 2 brannmurer, ellers hadde jeg jo bare satt opp en enkel konfigurerbar switch med WAN addr til begge sites, noe som vi har andre steder.

Brannmuren som blir levert fra datacenteret får jeg ikke røre konfigen på, men får bestille.

Brannmuren som står onsite fra før av skal de absolutt ha der, og får ikke snakket dem fra dette.

 

Men siden det er bestillt 2 IP'er, vil jeg da ikke kunne konfigurere hver brannmur til å svare på hver sin IP?

Helt klar over at dette her er mulig å gjøre på andre måter, men de skal absolutt ha det slik :(

Lenke til kommentar

Du må nesten skissere opp hvordan du har satt opp maskinene du skal ha tilgang til fra de to forskjellige sitene (nettverksmessig, selvfølgelig). Klart, det at du ikke har kontroll over brannmurene kompliserer en del. På de fleste ordentlige brannmurer kan man fint sette opp flere VPN-tunneler. Det gjør de på jobben. Til og med min egen brannmur som står hjemme er kapabel til flere VPN-tunneler, både site-to-site, dialup og via IPSec eller SSL.

Lenke til kommentar

Ja slik jeg ser det for meg så har FW1 som står onsite nå kun en funksjon og det er å koble opp til LAN via Remote desktop slik at DC og de andre maskinene kan behandles.

 

Sett at det må nok mest trolig brukes FW2, den nye som gateway.

Går også sterkt utifra at det er et modem på plass uten å være 100% sikker.

Lenke til kommentar

Hvor mange nettverksinterface har du tilgjengelig på hver brannmur? Hvis jeg har tolket designet ditt riktig (at det kun er et nettverk bak brannveggene) så hadde jeg gjort følgende:

- Bruk den ene brannveggen som "hoved-brannvegg"

- Lag en interconnect (koble de sammen nettverkskort til nettverkskort med et linknett i mellom)

- Lag statiske ruter til den brannmuren som ikke er hovedbrannmur til de nettene som du har VPN-tunell med. (husk også å lage retur-ruter)

- La default rute til klientene peke mot "hoved"-brannveggen

 

Legger ved en liten prinsippskisse som et eksempel. Dette var veldig kjapt og gæli, men det burde funke :)

FTbLXo7.png

Lenke til kommentar

Hvor mange nettverksinterface har du tilgjengelig på hver brannmur? Hvis jeg har tolket designet ditt riktig (at det kun er et nettverk bak brannveggene) så hadde jeg gjort følgende:

- Bruk den ene brannveggen som "hoved-brannvegg"

- Lag en interconnect (koble de sammen nettverkskort til nettverkskort med et linknett i mellom)

- Lag statiske ruter til den brannmuren som ikke er hovedbrannmur til de nettene som du har VPN-tunell med. (husk også å lage retur-ruter)

- La default rute til klientene peke mot "hoved"-brannveggen

 

Legger ved en liten prinsippskisse som et eksempel. Dette var veldig kjapt og gæli, men det burde funke :)

FTbLXo7.png

Takker for svar.

 

Lurer på om jeg skal ta ut den brannmuren som står der pr idag nå og få den som i hovedsak trenger å fungere til å fungere. Teste dette i første omgang, men som sagt takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...