Gå til innhold

Norske styrker vil bli sendt til Irak.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når Norge spesialtrener sine soldater til å kjempe i varme ørkenland, hva vil det ha å si for evnen til å forsvare vårt eget land?

Jeg antar, helt uten å ha kjennskap til dette, at det krever en helt annen trening av soldatene å utkjempe en krig i varme ørkenland enn på norsk jord. Videre har jeg spurt Petter Northug om hvorfor han ikke var å se i sommer-OL. Jo, sa han, du blir god til det du trener på. Det er ikke mulig å være spesialist på flere områder, ikke samtidig. Så da går jeg ut i fra at norske soldater, som er i verdenstoppen i ørkensand, er helt ræva i norsk vinterlandskap. Hva har vi å stille opp med om Putin kommer med sin hær? Soldatene våre er ikke trent for å forvare Norge, og vi har kjøpt fly og annet utstyr til å kjempe kriger i fremmede land langt, langt vekk fra Norges fedreland.

Lenke til kommentar

Du går ut i fra at de ikke er trent i å forsvare Norge bare fordi de også er trent i kamp i ørken. En kan like godt spørre seg: Vil Northug kunne gå godt på ski hvis han går godt på rulleski?

Alle soldatene blir forøvrig ikke trent til å krige i ørken. Jeg skjønner derfor ikke problemstillingen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når Norge spesialtrener sine soldater til å kjempe i varme ørkenland, hva vil det ha å si for evnen til å forsvare vårt eget land?

Jeg antar, helt uten å ha kjennskap til dette, at det krever en helt annen trening av soldatene å utkjempe en krig i varme ørkenland enn på norsk jord. Videre har jeg spurt Petter Northug om hvorfor han ikke var å se i sommer-OL. Jo, sa han, du blir god til det du trener på. Det er ikke mulig å være spesialist på flere områder, ikke samtidig. Så da går jeg ut i fra at norske soldater, som er i verdenstoppen i ørkensand, er helt ræva i norsk vinterlandskap. Hva har vi å stille opp med om Putin kommer med sin hær? Soldatene våre er ikke trent for å forvare Norge, og vi har kjøpt fly og annet utstyr til å kjempe kriger i fremmede land langt, langt vekk fra Norges fedreland.

Dette er rett og slett feil. Det stemmer at enkelte spesialistferdigheter, som KJK, i mindre grad får trent på sin primærfunksjon, men treningen foregår likevel i Norge, og her er det som kjent kaldt. Litt av tankegangen er at om man mestrer de harde klimatiske forholdene i Norge så klarer man også litt varme. Den oppdragsspesifikke treningen mot afghanistan er en liten del av treningen totalt, og erfaringene fra afghanistan er viktige og nyttige her hjemme.

Lenke til kommentar

De som har vært på øvelse i Nord-Norge sammen med utenlandske spesialsoldater, vil skjønne problemstillingen. Stikkord: Bambi på isen.

Og nettop derfor har bla. Navy Seals trent i Norge før deployering til Afghanistan. Å sloss i varme strøk i utgangspunktet ikke så mye å trene på, utover selve oppdragsløsingen, og en godt trent soldat som er vant til å trene under vanskelige forhold vil ikke ha store problemer med å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

De som har vært på øvelse i Nord-Norge sammen med utenlandske spesialsoldater, vil skjønne problemstillingen. Stikkord: Bambi på isen.

Og nettop derfor har bla. Navy Seals trent i Norge før deployering til Afghanistan. Å sloss i varme strøk i utgangspunktet ikke så mye å trene på, utover selve oppdragsløsingen, og en godt trent soldat som er vant til å trene under vanskelige forhold vil ikke ha store problemer med å tilpasse seg.

Tjeneste i varme strøk er ufattelig krevende, sandtåke overalt, du ser ikke en dritt.. det er varmt, klamt, du blir dehydrert, vatnet ditt smaker piss og tilgangen på rent vann kan være begredelig. I eksempelvis Afghanistan blir det jo også rimelig kaldt om natten i perioder. Temperatursvingningene kan være ekstreme.

Mye av treningen foregår i Norge, noe av det foregår i andre land. Men å være i Norge i rundt er ufattelig krevende for mange andre spesialstyrker, fordi forholdene her er ganske unike. Det er korrekt at de norske spesialstyrkene er trent under forskjellige forhold, det gjelder ikke for alle land sine spesialstyrker. Amerikanerene er eksempelvis ekstremt lite komfortable når gradestokken svinger under -5.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Tjeneste i varme strøk er ufattelig krevende, sandtåke overalt, du ser ikke en dritt.. det er varmt, klamt, du blir dehydrert, vatnet ditt smaker piss og tilgangen på rent vann kan være begredelig. I eksempelvis Afghanistan blir det jo også rimelig kaldt om natten i perioder. Temperatursvingningene kan være ekstreme.

Det må du selvfølgelig gjerne mene. Poenget mitt er at er du godt trent for å sloss i de ekleste forholdene i Norge så er du med mindre tilpasninger godt forberedt for Afghanistan. Mange av utfordringene er de samme, enkelte med motsatt fortegn, og det er de samme ferdighetene og rutinene som vil være avgjørende. Akkurat som Afghanistan ikke er en eneste stor sandstorm, er ikke Norge en eneste stor snøstorm, men mye av lærdommen er direkte overførbart. Dehydrering og nedkjøling er problemer man som kjent må takle i Norge og, og igjen er det det å ta vare på seg selv og hverandre og å treffe forholdsregler som er avgjørende.

Mye av treningen foregår i Norge, noe av det foregår i andre land. Men å være i Norge i rundt er ufattelig krevende for mange andre spesialstyrker, fordi forholdene her er ganske unike. Det er korrekt at de norske spesialstyrkene er trent under forskjellige forhold, det gjelder ikke for alle land sine spesialstyrker. Amerikanerene er eksempelvis ekstremt lite komfortable når gradestokken svinger under -5.

Jeg har ikke snakket om de norske spesialstyrkene men om hvordan amerikanere har funnet det nyttig å trene i Norge i forkant av en deployering til Afghanistan, nettopp fordi vanskelige vinterforhold har veldig mange lærdommer som er direkte overførbare for Afghanistan.

Lenke til kommentar

Bekymringen min er at en satsing på utenlandsoperasjoner, med både personell og utstyr spisset mot dette, vil medføre et dårligere forsvar for Norge.

Jeg ser selvfølgelig at det er nyttig å få trening i krigssoner. Men det går en grense her som blir overtrådt idet man begynner å tilpasse forsvaret generelt til slike operasjoner.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bekymringen min er at en satsing på utenlandsoperasjoner, med både personell og utstyr spisset mot dette, vil medføre et dårligere forsvar for Norge.

Jeg ser selvfølgelig at det er nyttig å få trening i krigssoner. Men det går en grense her som blir overtrådt idet man begynner å tilpasse forsvaret generelt til slike operasjoner.

Din bekymring er egentlig i ferd med å gå ut på dato.

Forsvarsministeren har gitt forsvarsjefen i oppdrag å stake ut en ny kurs for Norges forsvar i fremtiden - tidsfristen for den nye planen er 1 Oktober 2015.

Som et eksempel på Norske styrkers trening på ørken krig så foregikk den siste slik øvelse i Latvia med Telemarkbataljonen sammen med styrker fra flere land.

Utenlandske øvelser er veldig viktig også for Norske forhold da kommunikasjon mellom militære enheter fra forskjellige land er et av de viktigste parameter for å lykkes i å yte motstand i et krigscenario i f.eks. Norge hvor NATO tropper kommer til unnsetning.

En ny forsvars strategi vil ikke nødvendigvis gi positive resultater hvis ikke den Norske regjering øker forsvarsbudsjettet betraktelig.

Noen omtaler etter at forsvarsjefen fikk dette oppdraget;

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/forsvarsbudsjettet_2015_og_veien_videre

http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/10/06/2159/Forsvar/forsvarssjefens-problem

http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/10/10/2158/Forsvar/ingen-ny-giv-for-forsvaret

Lenke til kommentar

Dersom Russland innvaderer ett NATO-land har vi faktisk en verdenskrig. Hvorvidt Russland er lønt med det er jeg meget usikker på. Norge vil være ett fokusland for NATO å holde befestet, pågrunn av vår enorme kystlinje vil vi i en eventuell krig mot Russland være ett land med stor strategisk betydning.

Noe som for oss som idag er vanlige borgere er langt i fra positivt.

Lenke til kommentar

USA går før eller siden konkurs pga gjeld til Kina. Vi kommer å se mer og mer aggressiv politikk og retorikk og maktdemonstrasjoner fra Russland og Kina fremover. Russland øver på atomkrig mot østeuropeiske land og øver på flyangrep mot Norge.

Norge har brukt veldig mye ressurser på å backe USA i deres feilslåtte operasjoner. Russland og Kina bare iaktar på siden og venter på riktig øyeblikk.

Når USA er ferdig som stormakt, så er det fritt frem for diktatorstatene å forsyne seg av ressurser..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

195 Norske soldater blir sendt til Irak og Afghanistan

Først vil jeg sende en hilsning til de som reiser og dere har mine største respekt og takknemmelighet for deres tjeneste og den største sympati for deres familier som må leve i uvissheten, Måtte dere alle komme trygt hjem til deres familier.

Det var som det ble pratet om tidligere i tråden primært FSK som reiser for å drive opplæring, noe som tidligere har hatt litt blandet hell i Afghanistan, men øvelse gjør mester.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker de lykke til med jobben. Er stolt over at de vil hjelpe å slo de islamske terroristene før de er store nok til å være noe trussel mot verden, siden dette kan ramme verden over. Så dette føler jeg er en nødvendig sak. Jeg håper de kommer hjem i trygg behold, ønsker de lykke til.

Og dere som klager at terror trusselen til Norge vil øke. Hva tror du vil skje om vi lar gruppa der bli store nok?

Tror ikke det blir himalaya akkurat. Bare noe jeg ser på som en reell sannhet.

Endret av Mopi
Lenke til kommentar

Dersom Russland innvaderer ett NATO-land har vi faktisk en verdenskrig. Hvorvidt Russland er lønt med det er jeg meget usikker på. Norge vil være ett fokusland for NATO å holde befestet, pågrunn av vår enorme kystlinje vil vi i en eventuell krig mot Russland være ett land med stor strategisk betydning.

Noe som for oss som idag er vanlige borgere er langt i fra positivt.

For å se kynisk på det, "Når det regner på presten, så drypper det på klokkeren" .

Under den kalde krigen var Norge en brutto bidragsyter. Nato gjorde store infrastruktur investeringer i Norge. Det opphørte da trusselbildet ble endret og fokus ble rettet mot syd-flanken.

Endrer trusselbildet seg, kan det bety økte infrastruktur og driftsmidler til forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...