d'espresso Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hei! Sliter for tiden veldig med å få satt opp en Apple Airport slik at den fungerer knirkefritt, mot Telenor sitt fibernett.. Oppsettet er slik: Fiberen inn i huset - Telenor sitt modem - en svitsj - uttak i veggen - WAN-porten på Apple Airport Extreme. Jeg har satt opp Airporten i bromodus, og alt fungerer kjempefint. Jeg har også koblet TV-dekoderen fra telenor i en av LAN-portene på Airport Extreme´n. Og her kommer det snodige; Om TV-dekoderen er skrudd på, blir jeg kastet ut av nettverket på alle enheter, og når jeg prøver å koble meg på igjen, får jeg beskjed om at det er feil passord.. Men, om jeg skrur dekoderen av, får jeg logget inn på nettverket med en gang, med det samme passordet. Så; tv-dekoder av: Nett fungerer.. Dekoder på: Nett fungerer ikke.. Feil passord. Noen som har noen ideer? Hverken Apple eller Telenor har vært borte i noe lignende.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Kjenner ikke Telenors løsning, men hva mener du med "Telenor sitt modem"? Er dette også en router, eller et rent modem for fiber <-> RJ45? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Rent modem for fiber, så vidt jeg har blitt forklart (leier en sokkel hos abb. tegner). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Da må Airport kobles direkte til modem, og Airport må settes i router mode, ikke AP. Slik du kjører nå, får du kun 1 offentlig (eller det antallet som Telenor gir på fiber) IP-adresse til rådighet, da du ikke kjører NAT (og heller ingen brannmur). Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) Mener å ha lest at Telenor bruker de vanlige Zyxel multimodemene sine også til fiber. Og at TV-boksene må kobles rett i multimodemet pga bruk av VLAN.Edit:Fant dette hos Telenor Kan jeg ha annet utstyr koblet mellom modemet og TV-dekoderen?Nei, vi kan ikke garantere for at dette vil fungere. Det skal være direkte kontakt mellom modemet og TV-dekoderen, uten mellomledd. Endret 18. september 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) I så fall blir saken en annen. Jeg oppfattet TS slik at dette var et rent modem, og feilbeskrivelsen støtter dette. Edit: Canal Digital bruker de samme Zyxel multimodemene, men har fortsatt et kabelmodem foran (for internett over COAX). Endret 18. september 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 usikker på hvorfor du blir kastet ut av nettet, men det stemmer som det ble sagt at iptv tuner må kobles direkte i modemet, ikke via noe annet utstyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå