Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til god stråleovn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Noen her som har tips til en god stråleovn som kan brukes på soverommet?

Hvorfor stråleovn på et soverom? På bad uten gulvvarme forstår jeg det da varmestrålene fra den kan varme gulvet selv om den sitter høyt under taket, men ellers ser jeg lite fordeler med stråleovn. Til soverom ville jeg valgt en moderne panelovn med kaldest mulig overflate og minst mulig støvforbrenning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Noen her som har tips til en god stråleovn som kan brukes på soverommet?

Hvorfor stråleovn på et soverom? På bad uten gulvvarme forstår jeg det da varmestrålene fra den kan varme gulvet selv om den sitter høyt under taket, men ellers ser jeg lite fordeler med stråleovn. Til soverom ville jeg valgt en moderne panelovn med kaldest mulig overflate og minst mulig støvforbrenning.

Fordi en stråleovn vil gi best varme i hele rommet.

Lenke til kommentar

Tja, hva legger du i "god"?

En ovn er jo ekstremt enkel, og bort sett fra elektroniske og digitale regulatorene (sistnevnte begynner vel å bli ganske vanlig) så er det begrenset hvor forskjellig de er. Er bare en stor motstand med kjøleribbe. Og bort sett fra regualtoren så er det mer bruken, plasseringen og rommet som sier hva som funker bra og ikke.

F.eks:
- Kraftig nok til å raskt kunne varme opp rommet når du trenger det. Og en digital regualtor som tillater at den er lav det meste om natta og like før man legger seg, for så å kunne varme opp rommet når du faktisk er hjemme/våken.

- Stor nok til at varmen fordeles jevn, og dermed ikke bli ufyselig varm. Enten en som er designet for det, eller de med mulighet til å justere effekten. En overdimensjonert ovn vil ikke trenge å jobbe overtid, og dermed bli fullt så varm (holder å være på korte økter om gangen)

- Plassering. F.eks under vinduer for å lage en varmevegg.

- Design ?

Arealet i rommet ditt og hvor godt isolert det er, og hvor mye plass du har tilgjengelig til å henge de opp er svært vesentlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom.

Vanligvis beregner man ca 70 w/m², siden du har et lite isolert rom kan det være lurt å ta 75-80.

En ovn er jo ekstremt enkel, og bort sett fra elektroniske og digitale regulatorene (sistnevnte begynner vel å bli ganske vanlig) så er det begrenset hvor forskjellig de er. Er bare en stor motstand med kjøleribbe. Og bort sett fra regualtoren så

Motstanden er vel ikke nødvendigvis så stor? Større effekt, mindre motstand?

Lenke til kommentar

Med stor / liten motstand - så snakker jeg om en motstand som har store ytre mål. :)

Det stemmer at effekten som motstanden avgir som varme (gitt likt spenningsnivå) øker når den elektriske resistansen synker. Noen kjenner resistansen også som "ohmsk motstand", uten at jeg tror dette er stedet å diskutere dette.

Lenke til kommentar

Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom.

Det som vil gjøre forskjell her er å skaffe seg en ovn med større effekt.

En 2KW stråleovn gjør jobber greit så lenge varmebehovet ikek er større en ovnen klarer med og fordi 2KW panelovner er skjeldent.

Men til permanent oppvarming er panelovner å foretrekke og har du et trekkfult og kaldt rom tror jeg du godt kan doble fra 70W/m2 for å være sikker.

Lenke til kommentar

Det som vil gjøre forskjell her er å skaffe seg en ovn med større effekt.

En 2KW stråleovn gjør jobber greit så lenge varmebehovet ikek er større en ovnen klarer med og fordi 2KW panelovner er skjeldent.

Men til permanent oppvarming er panelovner å foretrekke og har du et trekkfult og kaldt rom tror jeg du godt kan doble fra 70W/m2 for å være sikker.

Har du en link til en 2KW gjennomstrømningsovn?

Endret av Kiiips
Lenke til kommentar

10 ampere sikring kan belastes med 2300W. Og trolig 1.45 så my i en time (3335W).

Ville fordelt det ut på det du trenger. F.eks slik

800W soverom

1200W stue

300W alt annet (tv, stereo, lys).

Har gode erfaringer med Beha ovner. Virker som miljøovnene deres brenner lite støv.

Har dårlig erfaring med Adax ovner, de brenner mye støv.

Har dårlig erfaring med diverse oljefylte ovner, de lukter olje(?) med høy varme.

Skulle vært interessant å vite om Mill ovnene er gode når det gjelder støvbrenning.

Lenke til kommentar

10 ampere sikring kan belastes med 2300W. Og trolig 1.45 så my i en time (3335W).

Ville fordelt det ut på det du trenger. F.eks slik

800W soverom

1200W stue

300W alt annet (tv, stereo, lys).

Har gode erfaringer med Beha ovner. Virker som miljøovnene deres brenner lite støv.

Har dårlig erfaring med Adax ovner, de brenner mye støv.

Har dårlig erfaring med diverse oljefylte ovner, de lukter olje(?) med høy varme.

Skulle vært interessant å vite om Mill ovnene er gode når det gjelder støvbrenning.

Nei det er maks 2000w tilgjegnelig hvor jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...