Kiiips Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hei. Noen her som har tips til en god stråleovn som kan brukes på soverommet? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Billigovn til 199,- hos Jula http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/varmevifter/straleovn-411122/ Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hei. Noen her som har tips til en god stråleovn som kan brukes på soverommet? Hvorfor stråleovn på et soverom? På bad uten gulvvarme forstår jeg det da varmestrålene fra den kan varme gulvet selv om den sitter høyt under taket, men ellers ser jeg lite fordeler med stråleovn. Til soverom ville jeg valgt en moderne panelovn med kaldest mulig overflate og minst mulig støvforbrenning. 1 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Hei. Noen her som har tips til en god stråleovn som kan brukes på soverommet? Hvorfor stråleovn på et soverom? På bad uten gulvvarme forstår jeg det da varmestrålene fra den kan varme gulvet selv om den sitter høyt under taket, men ellers ser jeg lite fordeler med stråleovn. Til soverom ville jeg valgt en moderne panelovn med kaldest mulig overflate og minst mulig støvforbrenning. Fordi en stråleovn vil gi best varme i hele rommet. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Fordi en stråleovn vil gi best varme i hele rommet. Nei, heller tvert imot. Tror du blander stråleovn med noe annet. Vil anbefale gjennomstrømmingsovn for jevn varme i rommet. 1 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 21. september 2014 Forfatter Del Skrevet 21. september 2014 Ok du har rett. Nytt spørsmål: Noen her som har tips til en god gjennomstrømningsovn som kan brukes på soverommet? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Kan foreslå Beha. Elektronisk termostat og litt spesielle varmelementer som gir lav overflatetemperatur, minimal støvforbrenning, jevn temperatur og tilnærmet lydløs drift. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 23. september 2014 Forfatter Del Skrevet 23. september 2014 Kan foreslå Beha. Elektronisk termostat og litt spesielle varmelementer som gir lav overflatetemperatur, minimal støvforbrenning, jevn temperatur og tilnærmet lydløs drift. Takk Noen fler forslag? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 (endret) Tja, hva legger du i "god"? En ovn er jo ekstremt enkel, og bort sett fra elektroniske og digitale regulatorene (sistnevnte begynner vel å bli ganske vanlig) så er det begrenset hvor forskjellig de er. Er bare en stor motstand med kjøleribbe. Og bort sett fra regualtoren så er det mer bruken, plasseringen og rommet som sier hva som funker bra og ikke. F.eks: - Kraftig nok til å raskt kunne varme opp rommet når du trenger det. Og en digital regualtor som tillater at den er lav det meste om natta og like før man legger seg, for så å kunne varme opp rommet når du faktisk er hjemme/våken. - Stor nok til at varmen fordeles jevn, og dermed ikke bli ufyselig varm. Enten en som er designet for det, eller de med mulighet til å justere effekten. En overdimensjonert ovn vil ikke trenge å jobbe overtid, og dermed bli fullt så varm (holder å være på korte økter om gangen) - Plassering. F.eks under vinduer for å lage en varmevegg. - Design ? Arealet i rommet ditt og hvor godt isolert det er, og hvor mye plass du har tilgjengelig til å henge de opp er svært vesentlig. Endret 23. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom. Lenke til kommentar
Spookie91 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom. Vanligvis beregner man ca 70 w/m², siden du har et lite isolert rom kan det være lurt å ta 75-80. En ovn er jo ekstremt enkel, og bort sett fra elektroniske og digitale regulatorene (sistnevnte begynner vel å bli ganske vanlig) så er det begrenset hvor forskjellig de er. Er bare en stor motstand med kjøleribbe. Og bort sett fra regualtoren så Motstanden er vel ikke nødvendigvis så stor? Større effekt, mindre motstand? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Med stor / liten motstand - så snakker jeg om en motstand som har store ytre mål. Det stemmer at effekten som motstanden avgir som varme (gitt likt spenningsnivå) øker når den elektriske resistansen synker. Noen kjenner resistansen også som "ohmsk motstand", uten at jeg tror dette er stedet å diskutere dette. Lenke til kommentar
Spookie91 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Da er vi enig:) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom. Det som vil gjøre forskjell her er å skaffe seg en ovn med større effekt. En 2KW stråleovn gjør jobber greit så lenge varmebehovet ikek er større en ovnen klarer med og fordi 2KW panelovner er skjeldent. Men til permanent oppvarming er panelovner å foretrekke og har du et trekkfult og kaldt rom tror jeg du godt kan doble fra 70W/m2 for å være sikker. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Med god ovn så mener jeg at ovnen har en god evne til å varme i et lite isolert rom. Det som vil gjøre forskjell her er å skaffe seg en ovn med større effekt. En 2KW stråleovn gjør jobber greit så lenge varmebehovet ikek er større en ovnen klarer med og fordi 2KW panelovner er skjeldent. Men til permanent oppvarming er panelovner å foretrekke og har du et trekkfult og kaldt rom tror jeg du godt kan doble fra 70W/m2 for å være sikker. Har du en link til en 2KW gjennomstrømningsovn? Endret 27. september 2014 av Kiiips Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 2 kW gjennomstrømningsovn: http://www.beha.no/Elvarme/Panelovner/Miljoeovn-P20 Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 28. september 2014 Forfatter Del Skrevet 28. september 2014 (endret) 2 kW gjennomstrømningsovn: http://www.beha.no/Elvarme/Panelovner/Miljoeovn-P20 Takk! Det er jo også en fordel at den ikke lager for mye støv, men jeg har kun 2000watt tilgjengelig i hele leiligheten, ser derfor etter en ovn som er under 2000 watt og som vil fungere på en 10 amper sikring? Endret 28. september 2014 av Kiiips Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 10 ampere sikring kan belastes med 2300W. Og trolig 1.45 så my i en time (3335W). Ville fordelt det ut på det du trenger. F.eks slik 800W soverom 1200W stue 300W alt annet (tv, stereo, lys). Har gode erfaringer med Beha ovner. Virker som miljøovnene deres brenner lite støv. Har dårlig erfaring med Adax ovner, de brenner mye støv. Har dårlig erfaring med diverse oljefylte ovner, de lukter olje(?) med høy varme. Skulle vært interessant å vite om Mill ovnene er gode når det gjelder støvbrenning. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 10 ampere sikring kan belastes med 2300W. Og trolig 1.45 så my i en time (3335W). Ville fordelt det ut på det du trenger. F.eks slik 800W soverom 1200W stue 300W alt annet (tv, stereo, lys). Har gode erfaringer med Beha ovner. Virker som miljøovnene deres brenner lite støv. Har dårlig erfaring med Adax ovner, de brenner mye støv. Har dårlig erfaring med diverse oljefylte ovner, de lukter olje(?) med høy varme. Skulle vært interessant å vite om Mill ovnene er gode når det gjelder støvbrenning. Nei det er maks 2000w tilgjegnelig hvor jeg bor. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Hva mener du med 2000W tilgjengelig? Du mener du har 2000w etter å ha trukket fra andre enheter (300w) på samme kurs? Eller snakker vi om et aggregat som bare kan levere 2000VA? ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå