Roberto1990 Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Heisann godtfolk! Jeg trenger seriøst hjelp til valg av Bærbar-PC! Jeg er kresen av natur så jeg har prøvd meg på å lese meg opp på data-uttrykk: RAM, Ulike prossesorer, CPU, hastighet(GHz) etc. Men føler meg ikke klok nok.... Pc-en kommer til å bli brukt mye til PHOTOSHOP og LIGHTROOM, med andre ord, bilderedigering!! Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best. Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5 Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6... Legger med link til to aktuelle pc-er, som illustrerer problemstillingen godt: http://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=HP15J119SO@store-elkjop|HP15J181SO@store-elkjop Takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
fiz Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hvis du vil ha en litt kjappere laptop, kjøp en med SSD! AMD er ikke bedre enn Intel. Så, i7 vinner. Ta en titt på denne- Jeg bruker den nå for tiden og er fornøyd! https://www.komplett.no/asus-n750jk-173-full-hd-matt/816385#!tab:extra Lenke til kommentar
Roberto1990 Skrevet 19. september 2014 Forfatter Del Skrevet 19. september 2014 Hvis du vil ha en litt kjappere laptop, kjøp en med SSD! AMD er ikke bedre enn Intel. Så, i7 vinner. Ta en titt på denne- Jeg bruker den nå for tiden og er fornøyd! https://www.komplett.no/asus-n750jk-173-full-hd-matt/816385#!tab:extra takker for svaret den såg ikke dum ut.. eneste er at den er litt stor.. 17".. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best. Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5 Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6... Ingen laptop-prosessorer fra AMD er virkelig firekjernet, i praksis er det bare to kjerner som jobber på fire arbeidsoppgaver samtidig. Intel-prosessoren du ser på er firekjernet, men i praksis jobber de fire kjernene på åtte arbeidsoppgaver samtidig. Frekvensen en prosessor jobber på har veldig mye å si for ytelsen, men det er viktig å ta i betraktning at på mikronivå jobber ikke alle prosessorer på samme måte. Kort fortalt: Intels prosessorer får gjort unna betydelig mer arbeid per puls enn AMDs prosessorer. CPU Cache er hurtigminne for prosessorer så de slipper å hente inn data fra systemminnet, dette er fordi det tar prosessorer omtrent 100 ganger så lang tid for hvert nivå med Cache data må hentes fra. Jo mer jo bedre selvsagt, men igjen har det mye å si hvordan prosessorene arbeider med Cache. Lenke til kommentar
Roberto1990 Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best. Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5 Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6... Ingen laptop-prosessorer fra AMD er virkelig firekjernet, i praksis er det bare to kjerner som jobber på fire arbeidsoppgaver samtidig. Intel-prosessoren du ser på er firekjernet, men i praksis jobber de fire kjernene på åtte arbeidsoppgaver samtidig. Frekvensen en prosessor jobber på har veldig mye å si for ytelsen, men det er viktig å ta i betraktning at på mikronivå jobber ikke alle prosessorer på samme måte. Kort fortalt: Intels prosessorer får gjort unna betydelig mer arbeid per puls enn AMDs prosessorer. CPU Cache er hurtigminne for prosessorer så de slipper å hente inn data fra systemminnet, dette er fordi det tar prosessorer omtrent 100 ganger så lang tid for hvert nivå med Cache data må hentes fra. Jo mer jo bedre selvsagt, men igjen har det mye å si hvordan prosessorene arbeider med Cache. takk for god oppklaring! blitt mye klokere!! kommer til å gå for en intel i 7 av absolutt nye model! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå