Gå til innhold

Snart slipper Amazon ny Kindle med høyere oppløsning

Anbefalte innlegg

Har en Kindle uten baklys, tror nok jeg kommer til å kjøpe meg en Paperwhite/Voyage rundt juletider. Uten at det er et kjøp jeg nødvendigvis trenger å gjøre, men merkelig hvor mye penger en ender opp å bruke på elektronikk :p

Den største haken ved eBøker slik det ser ut i dag er mangelen på standarder. På laptopen har jeg MP3-filer jeg har hatt i over 10år, de har vært innom Winamp, MediaMonkey, Foobar, iTunes, tre ulike operativsystemer, seks-syv ulike datamaskiner, osv. Men jeg trenger ikke å tenke over at informasjonen som ligger i de går tapt.

Men om jeg skal jobbe med notater og markeringer på mine eBøker (for faglitteratur) så har jeg ingen mulighet til å ta med dette til nye lesebrett eller nye applikasjoner, og jeg får ihvertfall ikke printet det om ønskelig. Innen dette blir løst, så kan jeg ikke omfavne digitale bøker. Burde ikke være så vanskelig, kunne fungert litt på samme måte som subtitles til filmer, en egen tekstfil som enten ligger i kontainerformatet eller som en separat tekstfil, mulig for flere ulike applikasjoner å lese/jobbe med.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Kindle uten baklys, tror nok jeg kommer til å kjøpe meg en Paperwhite/Voyage rundt juletider. Uten at det er et kjøp jeg nødvendigvis trenger å gjøre, men merkelig hvor mye penger en ender opp å bruke på elektronikk :p

Den største haken ved eBøker slik det ser ut i dag er mangelen på standarder. På laptopen har jeg MP3-filer jeg har hatt i over 10år, de har vært innom Winamp, MediaMonkey, Foobar, iTunes, tre ulike operativsystemer, seks-syv ulike datamaskiner, osv. Men jeg trenger ikke å tenke over at informasjonen som ligger i de går tapt.

Men om jeg skal jobbe med notater og markeringer på mine eBøker (for faglitteratur) så har jeg ingen mulighet til å ta med dette til nye lesebrett eller nye applikasjoner, og jeg får ihvertfall ikke printet det om ønskelig. Innen dette blir løst, så kan jeg ikke omfavne digitale bøker. Burde ikke være så vanskelig, kunne fungert litt på samme måte som subtitles til filmer, en egen tekstfil som enten ligger i kontainerformatet eller som en separat tekstfil, mulig for flere ulike applikasjoner å lese/jobbe med.

Du burde kontakte Amazon og gitt dem denne feedbacken. Du kommer ikke nærmere av å skrive det i kommentartråden på et norskt forum.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For PDFer så er vel fortsatt tablet det beste?

Med Kindle så har en vel to kjente alternativer. (1) Å sende .pdf til

@kindle.com med emnetittel "convert". Da konverterer Amazon filen slik at den passer inn på din Kindle. Men dette tar gjerne litt tid, og det er ikke alltid det blir like bra (spesielt om dokumentet i utgangspunktet var i liggende format, med mye grafisk innhold osv). (2) Om du har behov for litt mer tweaking så vil det å sitte litt i Calibre gjerne fungere bedre, men her blir ventetid omgjort til arbeidstid...

Hovedproblemet med å jobbe med PDFer (ihvertfall om det er snakk om faglitteratur) er likevel at Kindle/Amazon i liten grad støtter eksportering av de notatene og markeringene en har gjort... Av den grunn holder jeg meg stort sett til skjønnlitteratur i digitalformat inntil videre.

Jeg har Kindle(5) og har nå kjøpt Paperwhite. Convert som du skriver om går nesten umiddelbart. Det har tatt noe tid før, men for meg nå gikk det veldig kjapt, tar forbehold om at jeg ikke har prøvd med veldig store filer.

Håndtering av pdf er MYE bedre på Paperwhite2 enn på min Kindle5.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

kommet bedre støtte fod pdf?

Med oppløsning på 300 DPI bør det iallfall bli litt bedre.

sånn den er nå er den jo nesten ubrukelig da de fleste andre kindle funksjonene forsvinner i pdf... :(

Javel, har både Kindle5 og Paperwhite2.

På Kindle5 kan jeg både endre font og sette inn "bokmerke".

På Paperwhite2 kan jeg gjøre litt mer, med touch blir det også flere muligheter. Det viktigste er highlighte steder(merkepenn) og merke steder i boken/pdf.

Kindle Basic (den nye enkleste Kindle) kan vel det samme som Paperwhite2, men har ikke lys.

Så hvilke muligheter er det man mister med pdf?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

kommet bedre støtte fod pdf?

Med oppløsning på 300 DPI bør det iallfall bli litt bedre.

sånn den er nå er den jo nesten ubrukelig da de fleste andre kindle funksjonene forsvinner i pdf... :(

Javel, har både Kindle5 og Paperwhite2.

På Kindle5 kan jeg både endre font og sette inn "bokmerke".

På Paperwhite2 kan jeg gjøre litt mer, med touch blir det også flere muligheter. Det viktigste er highlighte steder(merkepenn) og merke steder i boken/pdf.

Kindle Basic (den nye enkleste Kindle) kan vel det samme som Paperwhite2, men har ikke lys.

Så hvilke muligheter er det man mister med pdf?

Har paperwhite: der kan man sist jeg sjekket også legge inn bokmerke og endre font, men den sliter med å vise bilder og figurer (relativt viktig dersom man skal bruke den til arbeid eller studier) ordentlig, noen vises ikke i det hele tatt. funksjonen hvor den kan definere ord og dele tekst ble helt borte eller fungerte dårlig og man kunne ikke markere tekst legge inn notater etc. som man kan i vanlige pdf dokumenter på pc, ios og osx...Det kommer også en stygg ramme rundt pdf dokumentet slik at den ikke bruker hele skjermen, og når man endrer font eller prøver forstørre, zoomer den bare inn, den omorganiserer ikke teksten til å passe på skjermen. Den kan heller ikke åpne pdf og oppdatere de gjennom adobe sin online portal slik at man kan jobbe videre med de på en annen plattform. Dersom det har kommet en oppdatering som fikser dette er det jo kjempeflott, dersom ikke...fortsatt ubrukelig (for mitt bruk) desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...