indahla Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Så viktig at jeg ønsker å gjøre et forsøk selv på å redde de, men ikke så viktige at jeg vil betale noen for å gjøre det. Har sjekket med IBAS og de skulle ha 12.000,- for jobben.. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Fremgangsmåten kort og greit, bør være omtrent slik, hvis du ikke har mulighet til å speile over diskene på nye disker før du setter igang. 1. Koble til alle diskene på en maskin, ikke sett opp noe raid i bios eller tilsvarende. 2. Boot fra en live-cd, siste versjon av ubuntu burde være plenty. 3a. Er du heldig, plukker livecden opp raidet og starter det automatisk. 3b. Start mdadm raid, hvis den klager på superblock som ikke stemmer, bruk "force" 4. Monter filsystemet 5. Overfør dataene til en annen disk / maskin. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Fremgangsmåten kort og greit, bør være omtrent slik, hvis du ikke har mulighet til å speile over diskene på nye disker før du setter igang. 1. Koble til alle diskene på en maskin, ikke sett opp noe raid i bios eller tilsvarende. 2. Boot fra en live-cd, siste versjon av ubuntu burde være plenty. 3a. Er du heldig, plukker livecden opp raidet og starter det automatisk. 3b. Start mdadm raid, hvis den klager på superblock som ikke stemmer, bruk "force" 4. Monter filsystemet 5. Overfør dataene til en annen disk / maskin. Punkt 3 (a og b) gir ikke resultat. Noe tips? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Eller noe mer detaljert jeg kan gjøre. Har ikke mye erfaring med Linux.. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Kan du kopiere inn hva kommandoen "fdisk -l" gir? l er liten L. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Det gir ingenting... Bare en ny kommandolinje. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Skjermbilde som viser disker på maskinen: De var satt i Raid5 med totalt 5 disker. Dette er disk 1-4. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Les her: https://raid.wiki.kernel.org/index.php/RAID_Recovery Du bør nok kunne litt om linux for at dette skal gå glatt, men prøv deg litt frem uten å ødlegg noe Enkleste er nok og kjøpe deg ny NAS, og bygge opp igjen der. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Hva sier cat /proc/mdstat ? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Hva sier cat /proc/mdstat ?Personalities :unused devices: <none> Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Har forsøkt mdadm --examine /dev/sda1 | egrep 'Event|dev/sd' på alle disker og får samme verdi. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Hva skjer om jeg kjører denne: mdadm --assemble --force /dev/md4 Endret 30. september 2014 av indahla Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 mdadm --examine /dev/sda1 (for alle disker) sier "Raid Devices: 24". Skal det tallet brukes ved assemble, 4 (antall disker jeg har koblet til) eller 5 (opprinnelig antall disker i raidet)? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Kan se ut som partisjon 3 var den som ble brukt til mdadm raidet. Så kommandoen burde bli # mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sda3 /dev/sdb3 osv. Kommer igjen an på hvordan partisjons tabellen ser ut på resten av diskene. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Hva sier cat /proc/mdstat ? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Kan se ut som partisjon 3 var den som ble brukt til mdadm raidet. Så kommandoen burde bli # mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sda3 /dev/sdb3 osv. Kommer igjen an på hvordan partisjons tabellen ser ut på resten av diskene.Det ser likt ut på de andre diskene.Skal jeg prøve det? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 mdadm: /dev/sda3 is busy - skipping mdadm: /dev/sdb3 is busy - skipping Osv. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Jeg stusser litt på at den sier "active" på md256 og md13. For meg ser det nesten ut som den har dratt igang raidsettet. hva med: # mdadm --stop /dev/md1 # mdadm --assemble --force /dev/md1 /dev/sda3 /dev/sdb3 /dev/sdc3 /dev/sdd3 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 ikke Qnap, men synology. Denne artikkelen kan uansett gi deg noen tips. http://www.anandtech.com/show/8399/recovering-data-from-a-failed-synology-nas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå