Gå til innhold

Recovery av Raid5


indahla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fungerer det slik at jeg kan koble til en disk og lese ut de filene som ligger på denne?

Eller må alle disker kobles til samtidig?

Med raid 5, så er dataene fordelt utover diskene, så du må koble til alle samtidig.

(Strengt tatt, så trenger du minimum alle minus 1, så hvis du har 3 disker i raid 5, så trenger du minst 2 disker koblet til samtidig)

Lenke til kommentar

 

Om du kobler til alle diskene inni maskinen og setter bios i raid tror jeg kanskje du har større sjangs.

Vil ikke tro de boksene vil gjøre noen nytte av seg.

For all del ihvertfall ikke gjør dette. MD-Raid er helt forskjellig og kan ikke leses av en proprietær raid løsning. Samme gjelder forøvrig 3ware, areca osv.

 

Har du forslag til annen løsning?
Lenke til kommentar

Som nevnt over, koble til alle diskene i en hvilken som helst maskin, så booter du opp en linux live-cd og starter opp mdadm raidet, monterer filsystemet og overfører dataene. Sånn veldig forenklet :)

Hvordan må de kobles til? Via et RAID-kort, Sata til USB, et HK med 6 sata-porter, annet..?

Jeg er som dere skjønner helt noob på dette men ønsker å gjøre et forsøk på å få ut dataene fra diskene..

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette fungerer med Qnap, men for Synology sin del så har jeg hørt at du kan ta diskene rett ut av en boks og putte de inn i en ny boks. Den nye boksen må klargjøres for dette, og diskene må settes inn i samme rekkefølge - men funksjonaliteten er på plass.

 

Sjekk om du har mulighet til å gjøre det samme med qnap sine bokser - du må uansett ha deg en ny nas?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...