indahla Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) Jeg har en QNAP NAS med 6 disker (3TB) satt opp med Raid5. Et lynnedslag har tatt selve NAS-boksen men diskene lever. Jeg har koblet de til en PC enkeltvis og kan se partisjonene. Er det mulig å få hentet ut dataene på noe vis? Hvilken SW kan jeg event. bruke? Endret 18. september 2014 av indahla Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Mdraid i linux. http://www.raid-recovery-guide.com/nas-recovery.aspx Lenke til kommentar
indahla Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Fungerer det slik at jeg kan koble til en disk og lese ut de filene som ligger på denne? Eller må alle disker kobles til samtidig? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Diskene jobber sammen, så om du kobler til bare en disk vil du bare få partial data. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 (endret) Diskene jobber sammen, så om du kobler til bare en disk vil du bare få partial data.Som betyr..? Endret 18. september 2014 av indahla Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 UFS Explorer, Raid Recovery på Windows. Men det koster noen kroner. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Fungerer det slik at jeg kan koble til en disk og lese ut de filene som ligger på denne? Eller må alle disker kobles til samtidig? Med raid 5, så er dataene fordelt utover diskene, så du må koble til alle samtidig. (Strengt tatt, så trenger du minimum alle minus 1, så hvis du har 3 disker i raid 5, så trenger du minst 2 disker koblet til samtidig) Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Diskene jobber sammen, så om du kobler til bare en disk vil du bare få partial data.Som betyr..? Tenk på raidet som en stor harddisk, men som egentlig består av små disker som jobber sammen. Om/når du kobler ut en disk vil denne kun ha deler av innholdet av den store disken, derav ordet partial data, eller delvis data. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Hvis jeg kjøper 5 eller 6 slike: https://www.mpx.no/icy-box-ib-116stu3-b-docking-station/765989 Kan jeg koble alle diskene til samtidig og få lest ut dataene? Endret 25. september 2014 av indahla Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Om du kobler til alle diskene inni maskinen og setter bios i raid tror jeg kanskje du har større sjangs. Vil ikke tro de boksene vil gjøre noen nytte av seg. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Neste gang blir det nok hardware raid-6 med Arecakontroller Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Om du kobler til alle diskene inni maskinen og setter bios i raid tror jeg kanskje du har større sjangs. Vil ikke tro de boksene vil gjøre noen nytte av seg. For all del ihvertfall ikke gjør dette. MD-Raid er helt forskjellig og kan ikke leses av en proprietær raid løsning. Samme gjelder forøvrig 3ware, areca osv. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Om du kobler til alle diskene inni maskinen og setter bios i raid tror jeg kanskje du har større sjangs. Vil ikke tro de boksene vil gjøre noen nytte av seg. For all del ihvertfall ikke gjør dette. MD-Raid er helt forskjellig og kan ikke leses av en proprietær raid løsning. Samme gjelder forøvrig 3ware, areca osv. Har du forslag til annen løsning? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Som nevnt over, koble til alle diskene i en hvilken som helst maskin, så booter du opp en linux live-cd og starter opp mdadm raidet, monterer filsystemet og overfører dataene. Sånn veldig forenklet Lenke til kommentar
indahla Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Som nevnt over, koble til alle diskene i en hvilken som helst maskin, så booter du opp en linux live-cd og starter opp mdadm raidet, monterer filsystemet og overfører dataene. Sånn veldig forenklet Hvordan må de kobles til? Via et RAID-kort, Sata til USB, et HK med 6 sata-porter, annet..? Jeg er som dere skjønner helt noob på dette men ønsker å gjøre et forsøk på å få ut dataene fra diskene.. Endret 25. september 2014 av indahla Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 De kan kobles til på hvilken som helst måte, men jeg vil nok fraråde sata til usb fordi det er så ustabilt. Hvis du skulle finne å koble til på en raid kontroller må du være forsiktig, slik at raid kontrolleren ikke overskriver deler av disken. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Så det beste vil være med et HK med 6 SATA-porter? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Så det beste vil være med et HK med 6 SATA-porter?Eller hba (host bus adapter) med it firmware Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Vet ikke om dette fungerer med Qnap, men for Synology sin del så har jeg hørt at du kan ta diskene rett ut av en boks og putte de inn i en ny boks. Den nye boksen må klargjøres for dette, og diskene må settes inn i samme rekkefølge - men funksjonaliteten er på plass. Sjekk om du har mulighet til å gjøre det samme med qnap sine bokser - du må uansett ha deg en ny nas? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Hvor viktige er disse dataene egentlig? Bør du kanskje vurdere og få noen andre til å hente ut dataene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå