Gå til innhold

Eie aksjer i konkurrerende selskaper

Leetago

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et rettslig spørsmål jeg på egenhånd ikke har klart å finne ut av.

Er det ulovlig å eie aksjer (altså være deleier) i et konkurrerende selskap enn en selv er ansatt i?

Hva med i f. eks banknæringen eller for kapitalforvaltningsselskaper? Er det kanskje noen forskjell mellom noterte og unoterte selskaper?

Noen synspunkter, evt hvor jeg kan finne mer informasjon om dette, hadde jeg satt stor pris på!

Endret av Leetago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har fått med meg er det ikke lover mot det, så lenge du ikke sitter i styre eller tilsvarende. Da vil du havne i en insider-situasjon, og din kunnskap om det andre selskapet kan få fordeler for det andre selskapet. Det er fortsatt ikke ulovlig, men du er pliktig til å si fra.

Arbeidsgiver kan imidlertid ha regler og normer for slikt. Jobber du f.eks for E&Y, PWC eller tilsvarende vil du få utlevert en lang lang lang liste med selskaper du ikke får lov til å investere i, da du vil ha vesentlig mer informasjon enn markedet for øvrig. I noen tilfeller har vel de selskapene bedre informasjon enn ledelsen selv.

Så ville nok avklart med arbeidsgiver. Kjedelig å måtte tvangsselge aksjer på ugunstige tidspunkt fordi arbeidsgiver ikke liker at du sitter med aksjer i selskaper du tidligere jobbet i osv.

Du kan også havne i en liten klemme med Økokrim dersom du sitter med innsideinformasjon om selskapene du jobber i og eier aksjer i, dersom du skulle finne på å selge aksjer med profitt, og ikke sende børsmelding om salget.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...