G Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hvis man leser artikkelen og forstår hva som foregår, så kan man kanskje bite seg merke i følgende interessante problem: BankAxept er billig, bra, norskt og favorisert av alle i Norge, både forbruker og butikk. BankAxept er nå privatisert og DnB er største eier sammen med de andre store bankene i Norge. I styret i BankAxept sitter Ingjerd fra DnB som nestleder. Dette er samme person som i artikkel etter artikkel uttaler seg for DnB i forbindelse med bankens storsatsning på VISA-basert mobilbetaling gjennom prosjektet Valyou. Altså; DnB - sitter ved roret i BankAxept. Samtidig er de pådriver, initiativtaker og største bank-eier i Valyou som pusher VISA-betalingene. Ønsker DnB at BankAxept skal være en reell konkurrent til DnB sitt egeteide initiativ med VISA i bunnen, eller ikke? Bruker man sitt eierskap og kontroll over BankAxept for å fremme eller hemme konkurranse? Jeg håper denne artikkelen er den første i serien av flere som tar for seg problemene og mulig inahbilitet hos de som skal sørge for at konsument og butikk får de beste løsningene i et marked med fri konkurranse. Ja, du har sikkert rett. Googlet litt og fikk: http://www.proff.no/rolle/ingjerd-cecilie-hafsteen-blekeli-spiten/vettre/992848/ (dersom det er denne Ingjerd man snakker om) Om rolleblanding og inhabilitet som styremedlem: http://www.magma.no/styremedlemmers-inhabilitet Lenke til kommentar
G Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Etter hva jeg kan se er Skandiabanken, Sparebank1, Gjensidige, BN, Fokus og Bank2 relativt gebyrfrie og uten korttransaksjonskostnader. Alle banker har 250kr i årsgebyr for kort etter hva jeg kan se. Det er riktignok penger som går rett til Visa, og ikke noe bankene her i landet kan styre så mye med... Så har man en bank som gir dårlige rentebetingelser, gebyr for kortbruk, kostnader ved regningsbetaling på nett og kostnader på uttak i utlandet ville jeg seriøst vurdert å bytte. Man tjener ingen verdens ting på å være lojal ovenfor Rune Bjerke og DNB. Men igjen, noen må jo bidra for at selskapet skal gå med 4,5 milliarder i kvartalsoverskudd... Bruker Storebrand, har ikke merket at jeg belastes alvorlig store gebyrer der heller. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 "Alle Valyou-betalinger trekkes fra debet-delen av Visa-kortet og har samme kostnad som kortbetaling med Visa, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for e-business i DNB til Mobilen.no." Mener dere ikke kretitt delen av kortet? Hadde debit delen blitt brukt hadde det vært som ett vanlig BankAxept trekk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Jeg ser ikke poenget med alternative betalingsmåter hvis de blir dyrere . Da velger man den blingsete måten i den sammenhenger virker det snodig at man til stadig ser reklame hvor det er omn å være billigere en konkurrenten. å velte dette over på alle butikkkunden kan umulig være lovlig Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (jeg jobber for mCASH) Jeg håper denne artikkelen er den første i serien av flere som tar for seg problemene og mulig inahbilitet hos de som skal sørge for at konsument og butikk får de beste løsningene i et marked med fri konkurranse. Inhabilitet? Sørge for at konsument og butikk får de beste løsningene i et marked med fri konkurranse? Inhabilitet er vel per def hvis en person er med på å behandlie en sak der vedkommende vil beriker seg selv, famillie eller nære venner som et resultat av utfallet. At man sitter i eller er valgt av styrene til to selskaper som ikke er direkte konkurrenter, men som begge har som mål ¨å tjene penger er vel ikke akkurat inhabilitet? Dette er snakk om private selskaper hvis eneste oppgave er å berike sine aksjonærer. Jeg tror neppe det står beskrevet i mandatet fra eierene av DnB, BankAxpet eller MCash at selskapet skal jobbe for en billigst mulig løsning for forbruker og butikk, mens egne aksjonærer ikke kan forvente utbetaling. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 "Alle Valyou-betalinger trekkes fra debet-delen av Visa-kortet og har samme kostnad som kortbetaling med Visa, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for e-business i DNB til Mobilen.no." Mener dere ikke kretitt delen av kortet? Hadde debit delen blitt brukt hadde det vært som ett vanlig BankAxept trekk. Nei. Kortet ditt kan bli trekt på tre måter: (gitt at du har vanlig norsk betalingskort) * Offline terminal: Visa kredit * Online terminal: BankAxept eller Visa Debet (BankAxept favorisert, hvis det er tilgengelig på terminalen) Tenk på mobilen som et rent Visa kort (Visa Electron om det kun støtter betaling ved online terminaler). Dagens noske betalingskort er basert på primert BankAxept, men inneholder også Visa slik at du også kan bruke det i utlandet og offline. BankAxept blir brukt der det er mulig - butikk har kontakt med BBS. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (jeg jobber for mCASH) Jeg håper denne artikkelen er den første i serien av flere som tar for seg problemene og mulig inahbilitet hos de som skal sørge for at konsument og butikk får de beste løsningene i et marked med fri konkurranse. Inhabilitet? Sørge for at konsument og butikk får de beste løsningene i et marked med fri konkurranse? Inhabilitet er vel per def hvis en person er med på å behandlie en sak der vedkommende vil beriker seg selv, famillie eller nære venner som et resultat av utfallet. At man sitter i eller er valgt av styrene til to selskaper som ikke er direkte konkurrenter, men som begge har som mål ¨å tjene penger er vel ikke akkurat inhabilitet? Dette er snakk om private selskaper hvis eneste oppgave er å berike sine aksjonærer. Jeg tror neppe det står beskrevet i mandatet fra eierene av DnB, BankAxpet eller MCash at selskapet skal jobbe for en billigst mulig løsning for forbruker og butikk, mens egne aksjonærer ikke kan forvente utbetaling. Nå er DNB bare delvis et privat selskap (staten er hovedaksjoner med 34%). Det er synd at et så stort (delvis offentlig) selskap skal kunne bestemme så mye, og stå i veien for bedre mer kostandseffektive løsninger og teknologisk nyvinning. Får bare håpe kundene deres snart skal skjønne dette og bytte bank, fatter ikke hvorfor folk gidder å være lojal mot Rune Bjerke og DNB, det tjener man ingenting på. Lenke til kommentar
Lasse Nessøe Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Ro dere ned. Bare fordi vi snart KAN velge å betale med mobilen, betyr ikke dette at vi ikke kan bruke cash eller kort. Om mobilbetaling koster penger tror jeg mange ikke kommer til å bruke det uansett Lenke til kommentar
inside_446653 Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 "Alle Valyou-betalinger trekkes fra debet-delen av Visa-kortet og har samme kostnad som kortbetaling med Visa, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for e-business i DNB til Mobilen.no." Mener dere ikke kretitt delen av kortet? Hadde debit delen blitt brukt hadde det vært som ett vanlig BankAxept trekk. Nei, det trekkes som en debet Visa-betaling. Det vil si at du belastes Visa-gebyr, men pengene trekkes fra konto med én gang. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Får bare håpe kundene deres snart skal skjønne dette og bytte bank, fatter ikke hvorfor folk gidder å være lojal mot Rune Bjerke og DNB, det tjener man ingenting på. Vel, nå har man da ikke så mange alternativer . og flere av dem er bli kjøpt opp av DNB . Så har man jo valget om hvilke gebyrer man skal godta. og ikke minst muligheten til møte fysiske mennesker når det oppstår problemer Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Får bare håpe kundene deres snart skal skjønne dette og bytte bank, fatter ikke hvorfor folk gidder å være lojal mot Rune Bjerke og DNB, det tjener man ingenting på. Vel, nå har man da ikke så mange alternativer . og flere av dem er bli kjøpt opp av DNB . Så har man jo valget om hvilke gebyrer man skal godta. og ikke minst muligheten til møte fysiske mennesker når det oppstår problemer Antall registerte sparebanker i 2013: 108. kilde: http://www.sparebankforeningen.no/id/16941 I tilegg har du de store bankene: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_in_Norway Det er mer enn nok å velge i, og mener du noe annet så er det hos deg feilen ligger. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 (endret) Får bare håpe kundene deres snart skal skjønne dette og bytte bank, fatter ikke hvorfor folk gidder å være lojal mot Rune Bjerke og DNB, det tjener man ingenting på. Vel, nå har man da ikke så mange alternativer . og flere av dem er bli kjøpt opp av DNB . Så har man jo valget om hvilke gebyrer man skal godta. og ikke minst muligheten til møte fysiske mennesker når det oppstår problemer Antall registerte sparebanker i 2013: 108. kilde: http://www.sparebankforeningen.no/id/16941 I tilegg har du de store bankene: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_in_Norway Det er mer enn nok å velge i, og mener du noe annet så er det hos deg feilen ligger. Du bør også se lit på kundeservicen min lokale sparebank er noe herk Hvis du spør så skal jeg forklare hvorfor skandiabanken er et alternativ , men det vil vær veldig krongletere å måtte bruke telefonen for å få orden kortet når det svikter det er ikke gjort i en handvending da foretrekker jeg banker som lar meg ta ut penger uten pinkoden Endret 19. september 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
teFinne Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Har jeg gått glipp av noe vesentlig her? Om det er bare ett område i samfunnet hvor man skulle tro at markedskreftene virkelig virker, måtte det jo være i finansvesenet. Så det er vel bare tull alt annet også som forkynnes fra kateter, regjeringskontor og massemedia om hvordan et deregulert økonomisk system er gunstigst for optimal prisdannelse. Lenke til kommentar
kokkelimonkee Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 La oss ta en ting fra starten. 1. Bankene og alle andre private selskaper ønsker å tjene penger på deg. Så enten man betaler for kortet eller ikke så har de en annen plass å tjene penger på deg (f.eks. lån). Bankene tjener idag lite eller ingenting på Bankaxept systemet. Det er et system med lave kostnader og lave inntekter. En meget billig løsning for butikker og et godt, sikkert mye brukt system av forbrukere. Hvis Banaxept AS (som nå er eget selskap) skal utvikle mobil løsninger vil det kreve enden investeringer fra aksjonærer (bankene) ellet lån. Uansett snakker vi økte kostnader som de må tjene inn igjen f.eks. via høyere priser. Visa/mastercard er internasjonale selskaper med langt høyere priser. Ser mange mener prisene er urimelig høye (kan nok stemme), men stikk også fingen ned i jorda og tenk på forbrukerfordekene. Pga rimelig svak sikkerhet men høy brukervennlighet er det stor svindel med kopierte kort. Dette dekker bankene/Kredittselskapet for deg og er derfor avhengig av store inntekter for å kunne dekke. Ved lavere inntekter ville nok ikke bankene tilbudt internasjonale løsninger da de hadde tapt på svindel. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Det har ingen ting å si hvor mye bankene ønsker å tjene på tjenestene sine når det finnes billigere alternativer Folk velger vekk de dyre alternativene. Det er den totale prisen som gjelder Det er jo også derfor så mange velger ekte nettbank ( som skandiabanken ) i stedet for lokal bank Man kan argumenterte seg blå og fremheve noe som er bedre . Det hjelper lite når det koster mere å bruke Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 skandiabanken er et alternativ , men det vil vær veldig krongletere å måtte bruke telefonen for å få orden kortet når det svikter det er ikke gjort i en handvending da foretrekker jeg banker som lar meg ta ut penger uten pinkoden Fysiske banker har vel neppe døgnåpent (?) så om du skal ta ut penger eller prate med kundeservicen din så er du ganske avhengig av å gjøre det før klokken 15:00. Sjansen for at kortet svikter før klokken 15:00 er vel også liten, så telefonen må du nesten bruke uansett. Synes derfor dette ble et dårlig argument. Eneste jeg bruker lokal banken til er lån, greit å ha en finansrådigver å forholde seg til. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 skandiabanken er et alternativ , men det vil vær veldig krongletere å måtte bruke telefonen for å få orden kortet når det svikter det er ikke gjort i en handvending da foretrekker jeg banker som lar meg ta ut penger uten pinkoden Fysiske banker har vel neppe døgnåpent (?) så om du skal ta ut penger eller prate med kundeservicen din så er du ganske avhengig av å gjøre det før klokken 15:00. Sjansen for at kortet svikter før klokken 15:00 er vel også liten, så telefonen må du nesten bruke uansett. Synes derfor dette ble et dårlig argument. Eneste jeg bruker lokal banken til er lån, greit å ha en finansrådigver å forholde seg til. Nå vil jo de fleste ta ut penger når butikker eller banker er åpne uansett. Det er derimot tilfeller der man ikke kan få tilstrekkelig hjelp gjennom telefonen som er problemet her for å illustrere et eksempel . mister man bankkortet så er det også få banker som lar deg ta ut penger. Det kan man med DNB , men ikke med skadiabanken slik jeg forstår det ,selv om skandiabanke er en av de billigste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg