N. Tveranger Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hei, har problemer med pcen, får ikke startet windows. Har forsøkt alle forsøk med F8 og forskjellige oppstartsmuligheter. Det fungerer rett og slett ikke. Dette er en Acer Aspire One 753 uten CD-rom, så må restarte win fra USB. Men hvordan gjør jeg det? Har ingen win 7 cd heller. Er nå Win 7 Home Premium 64-bit edition. Takk på forhånd ! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Det skal være en "recovery" partisjon på den laptopen. Bare vær obs på at hvis du velger å kjøre "recovery" vil du miste alt som er på hard disken. For å kjøre en "recovery" trykker du Alt+F10 når laptopen starter, altså når du ser Acer logoen. Se denne lille guiden for dette. Jeg vet ikke om du har prøvd dette allerede. Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Åja det visste jeg ikke! Men hvis jeg skal ta ut data fra disken, trenger jeg en slags adapter da? Har såvidt lest at man må ta ut disken fra pcen, og koble den til en slags adapter, også hente ut data via en annen pc. Vil helst gjøre det da, men med min kunnskap på data, føler jeg at jeg kommer til å feile på det. At jeg ikke får det til Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 En adapter trenger du ikke, du kan hente ut alle filene du trenger ved hjelp av en Live-Linux USB. Personlig bruker jeg Unetbootin for å lage Live USB stikk. Hvis du ikke kjenner noe til Linux, tror jeg at du kunne prøve Kubuntu da det har en desktop som ligner på Windows. Ellers finnes Knoppix, Ubuntu, LinuxMint etc. Jeg har prøvd alle disse, nå bruker jeg openSuSe sammen med Windows 8.1 og Windows 7. Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Dette høres enkelt ut, men for en normal databruker er dette noe jeg kan få til? Eller er det litt vanskeligere enn det høres ut som? Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Nei, er ikke så veldig vanskelig. Hvis du har en ekstern HD, er det bare å plugge i denne etter at du har startet feks. Kubuntu fra USB og kopiere ut filene dine via drag'n'drop. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Hva mener du med får ikke startet pc-en? Er din brukerprofil korrupt eller får du ikke startet den fysisk. Hvis du har en korrupt profil du kan gå inn i sikkerhetsmodus å ta ut dine filer Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Får opp "Feilgjenoppreting for windows.." Hvis jeg velger første alternativ, som det står anbefales på, så går skjermen i svart, det skjer absolutt ingenting. Hvis jeg velger å starte windows på vanlig måte, kommer logoen og "Starter Windows" opp, men noe lenger kommer jeg ikke. Går et par minutter, så starter den av seg selv på nytt. Vet dataen fucka seg til etter en windows oppdatering. Vil aller helst hente ut data før jeg tar recovery Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Du kan ta ut disken, som du nevnte over her. Du kan da enten koble den til et USB adapter, eller koble den til internt i en stasjonær PC. Hvis du ikke har stasjonær eller ikke er komfortabel med å koble internt, så kjøper du en slik (eller tilsvarende): https://www.komplett.no/sunswayst-lab-usb-20-til-idesata/344906 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Aha great! Kjøpte meg en sånn greie nå, har en gammel laptop som jeg tenkte og hente ut data derfra, da kommer jeg lenger med en sånn ting som du viser til. Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Dette fungerte utmerket! Endret 27. september 2014 av N. Tveranger Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Men hvorfor får jeg opp: "Du må formatere disken i stasjon L: før du kan bruke den. Vil du formatere den?" Men hvis jeg formaterer den forsvinner jo all data på den? Trodde den var formert jeg :S Endret 27. september 2014 av N. Tveranger Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Mulig FAT (File Allocation Table) er skadet, da kan dette skje. Har du mulighet il å legge ut bilde av Diskbehandling som viser hard disken? Endret 27. september 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Ser at det er RAW format, samt SYSTEM RESERVED (F:) også kommer fram da jeg kobler til disken. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Jeg kan ikke garantere at det vil virke, men du kan prøve å få ut de filene du vil ha tak med EaseUS Data Recovery. Selv har jeg ikke prøvd dette programmet, men verd et forsøk. Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2014 Fikk ut nødvendig data på den disken. Men føler ingenting hjelper med denne pcen. Når jeg kjører alt+f10 så kommer jeg ikke inn i recovery. Det står bare "Please Wait for a Moment..." men det skjer absolutt ingenting. Har latt pcen stått på sånn i en hel dag, men ingenting skjedde. Bør jeg heller ta med laptopen på arbeid, og kjøre over den med en hjullaster? Faens møkka greier.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå