Gå til innhold

Farer ved endelig bevis mot liv etter døden

Anbefalte innlegg

Ateister og alle motstandere av tro på(eller håp om) noe liv etter døden, vil jo gjerne at alle skal innse det samme som de mener å ha innsett og er sikre på: Det fins ikke noen fortsettelse etter døden, like lite som det fins noen slags Gudelig kraft inne i bildet.

Men om det nå en gang ble slik, at videnskapen kunne legge fram et endelig document som overbeviste alle som tror på noenting utenom ren tilfeldighet, det være seg Guder, såkalt karma og diverse konsekvenser det vil ha for det som skjer etter døden - hvordan man har oppført seg seg i livet. Hvor ærlig man har vært, hvor mange lovbrudd man har begått osv.

-Om at det ikke er noenting i noe av dette. Alt er helt tilfeldig, og du behøver ikke bekymre deg for noen slags dom/straff etter døden, eller at karma også kan slå tilbake på senere tidspunkt også i dette livet.

Ville ikke da mange tenkt: Oi, ja da er det bare til å ture i vei. Lyve, stjele og være uærlig over en lav sko. Ja til og med myrde og forgifte folk de ikke liker osv. Man hadde jo endelig fått det stadfestet, at det ikke vil få noen som helst consekvenser som sådan, samme pokkern hva galt man gjorde?

Er det egentlig fordel å jobbe for at det skal bli sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

så så, litt jumpy der, ro ned :)

morsom dokumentasjon, men du har vel egne tanker!? Jeg liker å bruke tankene selv, og liker spesielt godt å snakke direkte med andre, fremfor å slenge frem ditt og datt

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det bor umåte mengder idealisme i troen, og dermed idealistiske mennesker - hvis alle de plutselig forvandlet seg til "kynikere" over natten, da hadde morgendagen sett annerledes ut med en gang

5 6 milliarder kynikere, i tillegg til de vi allerede må slite med ..

Lenke til kommentar

Finnes allerede millioner av folk som ikke tror på liv etter døden (meg selv inkludert) og jeg sitter ikke med en trang til å gjøre faenskap fordi det ikke venter en straff på meg etter døden. Må du virkelig trues med en straff for at du skal klare å oppføre deg?

Men tilhører du de som er helt overbevist?

Det ville nok gitt seg utslag i forskjellig grad. Ville sikkert oppført meg noenlunde som før jeg, om en slik overbevisning ble meg til del. Men hadde sannsynligvis ikke gått av veien for å lyve, kanskje stjele eller lure noen. Hvis jeg garantert visste det ikke ville medføre et dårligere karma.

Lenke til kommentar

Det at vi bare lever én gang er grunn nok til å gjøre det beste ut av dette livet. Et liv etter døden gjør etter min mening dette livet mindreverdig.

For å gjøre det beste ut av dette livet er vel kanskje litt av poenget å kunne leve sammen i et samfunn hvor vi gjør det riktige fordi det lønner seg for alle, ikke fordi at en høyere makt har diktert at "slik skal du leve".

Jeg hadde blitt ganske trist om mine handlinger gjennom hele livet hadde definért hvor jeg til slutt ender opp. Jeg er ganske takknemlig for at livet er fleksibelt, og at fortid kan forbli fortid.

Så alt i alt: Liv etter døden? Nei takk. Du ser jo allerede hvilke konsekvenser dette har i form av religiøs ekstremisme.

Lenke til kommentar

Det ville nok gitt seg utslag i forskjellig grad. Ville sikkert oppført meg noenlunde som før jeg, om en slik overbevisning ble meg til del. Men hadde sannsynligvis ikke gått av veien for å lyve, kanskje stjele eller lure noen. Hvis jeg garantert visste det ikke ville medføre et dårligere karma.

Jaha?

Der er vi forskjellige. Jeg ville ikke stjelt eller lurt noen hvis jeg ikke trodde på livet etter døden etter livet.

Men det er da tusener av mennesker som tror på religion og liv etter døden etter livet og likevel dreper, voldtar og stjeler.

Så argumentet ditt fra mitt perspektig er fullstendig ugyldig.

Jeg kjenner masse mennesker som ikke har noe tro på "rettferdighet" i livet etter døden etter livet. Ingen av dem oppfører seg slik du frykter. Jeg antar at de fleste ønsker å gjøre det beste ut av den tiden de har og forlate verden i bedre stand enn de kom inn i.

Lenke til kommentar

Det bor umåte mengder idealisme i troen, og dermed idealistiske mennesker - hvis alle de plutselig forvandlet seg til "kynikere" over natten, da hadde morgendagen sett annerledes ut med en gang

5 6 milliarder kynikere, i tillegg til de vi allerede må slite med ..

Hvorfor blir man kyniker ved å ikke tro på noen guder eller liv etter døden?

Lenke til kommentar

Dersom trusselen om evig pine, eller lovnaden om evig liv er det som forhindrer deg fra å gjøre kriminelle handlinger, er du en dårlig person. Man blir en god person ved å forsøke å gjøre de rette ting UTEN trussler eller falske lovnader.

Ja det er ikke helt sånn da. Hvis jeg oppfattet noe som trusler eller falskt ville det uansett være dødfødt.

Men ser problemstillingene, og har noe å tenke over. Det er alt jeg vil si. Vil jo helst ikke være dårlig person, men mange har vært dårlige overfor meg også.

Lenke til kommentar

Dersom trusselen om evig pine, eller lovnaden om evig liv er det som forhindrer deg fra å gjøre kriminelle handlinger, er du en dårlig person. Man blir en god person ved å forsøke å gjøre de rette ting UTEN trussler eller falske lovnader.

Ja det er ikke helt sånn da. Hvis jeg oppfattet noe som trusler eller falskt ville det uansett være dødfødt.

Men ser problemstillingene, og har noe å tenke over. Det er alt jeg vil si. Vil jo helst ikke være dårlig person, men mange har vært dårlige overfor meg også.

det er vel et spørsmål om sette etikk eller moral først.
Lenke til kommentar

Men akkurat dette er jo et svært utbredt argument MOT ateister, og du sier det jo selv i ditt første innlegg. Hvorfor skal jeg, som forsøker å være et godt menneske, plutselig bli gal og rabiat bare fordi det ikke er noen guder som setter opp regler for meg? Er ikke min EGEN moral en god nok pekepinne på hvordan jeg skal oppføre meg?

Lenke til kommentar

Faren ved endelig bevis mot liv etter døden etter livet er at alle de religiøse ikke har moral.

Dersom religiøse ikke har moral, men derimot bare oppfører seg godt i frykt for straff, så har menneskeheten et alvorlig problem dersom et slikt bevis skulle oppstå.

Dersom religiøse mennesker også har moral, slik ikke-religiøse har det, så blir det ikke noe problem.

Har mennesker som tror på livet etter døden etter livet moral?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moral er har ikke blitt formet av religion. Religion har blitt formet av vår moral.

Er det mulig at noen vil miste sin moral hvis de mister sin religion? Ja, men da er det enten fordi de mangler et moralsk grunnlag, eller fordi de har blitt alvorlig skadet av religion.

Men som påpekt ovenfor her, det er ingenting som tyder på at ikke-troende begår flere lovbrudd enn troende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...