Gå til innhold

Buddhister sitt syn på Norge?

Anbefalte innlegg

Vet at Nordmenn eller da kristne/jøder/muslimer har et veldig ulikt syn på livet med tanke på synet Buddhister har på livet. Er jo også forskjell mellom kristne, jøder og muslimer men tenker da på hvordan buddhister ikke skal skape begjær hos personer osv.

Jeg tenkte på; hva tror du en buddhist ville kritisert og hva ville de satt pris på i det norske samfunnet og i det norske levesettet? Begrunn svaret.

Noe jeg tenkte på selv var jo det at i Norge så jobber da folk med å skape begjær hos mennesker som f.eks bilselgere og da diverse selgere. Dette strider jo i mot Buddhismen! Er det noe mer dere mener en buddhist ville kritisert eller satt pris på!

Hadde vært veldig fint om dere kunne begrunne deres svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg starter med å si noe om signaturen din, fordi det vil si mye om "buddhisten", slik jeg har lært min buddhisme

Jeg sammenligner legen og morderen, fordi begge er mennesker - først og fremst er man menneske, og så blir man lege eller morder - kanskje til og med en morderisk lege

Jeg skal tenke over svaret på selve posten, og kommer tilbake til den saken

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vet at Nordmenn eller da kristne/jøder/muslimer har et veldig ulikt syn på livet med tanke på synet Buddhister har på livet. Er jo også forskjell mellom kristne, jøder og muslimer men tenker da på hvordan buddhister ikke skal skape begjær hos personer osv.

Jeg tenkte på; hva tror du en buddhist ville kritisert og hva ville de satt pris på i det norske samfunnet og i det norske levesettet? Begrunn svaret.

Noe jeg tenkte på selv var jo det at i Norge så jobber da folk med å skape begjær hos mennesker som f.eks bilselgere og da diverse selgere. Dette strider jo i mot Buddhismen! Er det noe mer dere mener en buddhist ville kritisert eller satt pris på!

Hadde vært veldig fint om dere kunne begrunne deres svar!

Buddhismen fungerer vel knapt slik i praksis, dvs. hva selve religionen mener vs hvordan verden ser ut i praksis. Like lite som i de andre religionene ellers i verden.

F.eks. det du sier om "ikke skape begjær" -jeg synes ikke det etterleves i særlig grad hvis vi ser på hvordan business og produksjon pushes frem blant landene i Asia?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er bare et fåtall som gidder anstrenge seg så mye, fordi det er på grensen til vanvittig komplisert, og det krever for mye tid. Når folk har det materielt sett godt nok, går også motivasjonen ned - helt naturlig utvikling

Men den har lettere nivåer i seg, som fint kan brukes i hverdagslivet, og det er ikke ett ukjent begrep med "mindfulness" i dag - og der dukker det opp endel useriøse "leverandører" så klart, siden det da handler om penger også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...