Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Mac er en datamaskin produsert av Apple (Macintosh).

Jeg mener at en MAC også er en PC (Personal Computer), fordi den kan gjøre de ting som en hvilken som helst annen datamaskin til personlig bruk kan gjøre (Internett, mail, brev m.m.).

 

Forskjellen mellom MAC og det du kaller "PC" er hovedsaklig prosessor-arkitekturen.

Maskiner med Intel og AMD prosessor bruker x86 prosessorer, mens Mac bruker en PowerPC prosessorer produsert av IBM og Motorola.

 

Operativsystemet og programvaren er ikke kompatibel på tvers av disse arkitekturene!

 

 

En annen forskjell er Design, Apple har absolutt forstått dette. Lekrere maskiner finner du ikke! :D

Lenke til kommentar
Så kan vi også nevne at en Mac er enklere og mer logisk å bruke, operativsystemet ser mye lekrere ut, og så virker en Mac - alltid

 

Enklerer og mer logisk? OS ser mye lekrere ut?

 

Enkelt jah... men ikke på noe sett "enklere" enn andre os.

Skulle gjerne vist hva du mente med mer logisk?

 

Om ett OS ser lekkert ut eller ikke er ikke jeg så prippen på bare det er brukbart. Jeg har brukt en mac en gang og kan si at os ser pent ut ja, men etter min mening så finnes det ikke noe os jeg synst er finere enn andre...

 

Selv bruker jeg mest Linux. Og trives med det for det og funker alltid.

 

Men uansett, det meste avhenger vel av smak og behag.

 

Jeg bare lurte på hva som gjorde mac så spesiell i forhold til "vanlige PCer"

 

:-)

Lenke til kommentar
Enkelt jah... men ikke på noe sett "enklere" enn andre os. Skulle gjerne vist hva du mente med mer logisk?

Det er selvfølgelig riktig som du sier at det dreier seg om smak og behag. Synes kanskje "intuitivt" dessuten er et bedre ord enn "enklere". Dette gjelder spesielt i den nyeste versjonen av OSX (10.3 Panther) hvor den nye finderen (fil/vindushåndteringen) gjør det enklere å flytte filer rundt mellom mapper/harddisker/partisjoner.

indexfinder10082003.jpg

 

OSX er jo også det grafisk mest avanserte OS'et i dag og selv om mange synes dette først og fremst er jåleri, mener i hvert fall jeg at de mange grafiske tilbakemeldingene gjør det lettere for brukeren å forstå hva som skjer...

 

Videre er også jeg enig i at en Mac i bunn og grunn er en PC. Utover det faktum at de bruker RISC prosessorer har dessuten Apple lagt mye vekt på design. Og bare for ordens skyld: Design er ikke det identisk med utseende...

Lenke til kommentar

Grunnen til at en Mac kalles en Mac og ikke en PC er (så vidt jeg veit) at før i tida kjørte alle "PC"-er Windows så for å skjelne mellom Mac-er og PC-er kalte man Macen en Mac og Windows-maskinene for PC'er. Men Macen er jo en Personal Comuter. I dag er er bare rot og OS'er i hytt og pine ;)

 

MacOS er mer logisk på den måten at f.eks. "start-menyen" (eplemenyen) er oppe til venstre der hvor man starter å se når man først ser en side. Finnes flere sånne eksempler (som jeg ikke kommer på i farta).

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg mest Linux. Og trives med det for det og funker alltid.

 

Men uansett, det meste avhenger vel av smak og behag.

 

Jeg bare lurte på hva som gjorde mac så spesiell i forhold til "vanlige PCer"

Sleng inn noe eksotisk hardware/3D kort i en linux-burk og det funker ikke alltid... En av fordelene med Mac er at Apple leverer både hardware og os, og har sjelden problem med drivere osb. På den andre siden kan man jo også si at dette er en av svakhetene ved Mac, alt etter hvor teknisk anlagt man er...

 

Om man liker litt fikling er ingenting som linux (bruker det selv), men det er ikke alle som liker slikt. De fleste vil ha en maskin som fungerer med et minimum av fuzz...

Lenke til kommentar
Sleng inn noe eksotisk hardware/3D kort i en linux-burk og det funker ikke alltid...

Vel der har du faktisk litt av grunnen til at jeg foretrekker Linux...

 

I dette tilfellet er det Windows som skranter på skjermkortet... dvs den liker IKKE t jeg installerer skjermdriverene... da klikker lt i pissvinkel for å si det mildt. Har måttet reinstallere pga det flere ganger... dum som jeg er så tok det litt tid før jeg skjønte hva som var årsaken til klikkingen. Så windows kjører på standar skjermdrivere... noe som er ganske kjipt med tanke på diverse nye spill jeg har som da bare er glemmesak og spille... :grine:

 

Linux'n derimot går det fint...

Har ett Ati Radeon 9500 Sapphire kort. Har hørt rykter om at flere har problemer med skjerdriverene til ati men... jeg vet ikke jeg...

 

Men nå havna jeg vel litt vel offtopic her..

 

 

Jeg tviler i grunnen ikke på at Mac er ett flott system, a la det er så mngen som bruker det. Hvor mye koster en slik maskin da?

 

Operativsystemet og programvaren er ikke kompatibel på tvers av disse arkitekturene!

 

Går det ann og dele feks dokumenter mellom en mac og en vanlig Pc? Sånn i hjemme nettverk uten at det blir for mye kluss?

 

 

:-)

Lenke til kommentar
De fleste vil ha en maskin som fungerer med et minimum av fuzz...

Samboer'n min har ei søt liten iBook-sak, med Jaguar.

Hu møtte ein kompis, som hu begynte å diskutere pc (og mac) med.

Han karen meinte Mac og OS X var fy-fy, møkka-os, og det eineste os'et som faktisk fungerer er MS XP, pga. "rollback"-funksjonen.

 

Han syns den funksjonen var svært kos, og brukte den fleire gonger i veka, når maskina klikka, og han måtte tilbake til gamle drivere ol.

 

Han holdt visst godt kjeft når samboen min sa at maskina (mac'en) hennes hadde låst seg ei gong dei to siste måndene, og då måtte hu restarte den, så funka alt igjen. (Maskina hennes er i dagleg bruk, og blir aldri slått av.)

 

Skal du ha ei maskin som fungerer uten fuzz, så kjøp Mac.

 

Eg skal ha Mac neste gang. Sammepokker om det er bærbar eller stasjonær.

Lenke til kommentar
Går det ann og dele feks dokumenter mellom en mac og en vanlig Pc? Sånn i hjemme nettverk uten at det blir for mye kluss?

System Preferences -> Sharing -> Windows Sharing. For å dele printere og filer. Mulig du må si at brukere skal kunne logge seg inn via windows under Accounts i system preferences. Thats it...

 

Om du allerede er på et windows nettverk og har flere windows-domener, kan det hende du må spesifisere hvilket du er under, det gjør du under /Applications/Utilities/Directory Access.

Lenke til kommentar

Hehe.

 

Sitter på en dual 1GHz G4. En av kameratene mine sitter på en iBook. Resten (gjerne 2-4 stykker) sitter på PC'er og en av dem veit ikke engang hva slags prosessor han har, men han har ingen problemer med å hente ting og tang fra meg og han på iBooken. Så det er ikke noe problem. :nice:

Lenke til kommentar
De fleste vil ha en maskin som fungerer med et minimum av fuzz...

Samboer'n min har ei søt liten iBook-sak, med Jaguar.

Hu møtte ein kompis, som hu begynte å diskutere pc (og mac) med.

Han karen meinte Mac og OS X var fy-fy, møkka-os, og det eineste os'et som faktisk fungerer er MS XP, pga. "rollback"-funksjonen.

 

Han syns den funksjonen var svært kos, og brukte den fleire gonger i veka, når maskina klikka, og han måtte tilbake til gamle drivere ol.

 

Han holdt visst godt kjeft når samboen min sa at maskina (mac'en) hennes hadde låst seg ei gong dei to siste måndene, og då måtte hu restarte den, så funka alt igjen. (Maskina hennes er i dagleg bruk, og blir aldri slått av.)

Møter slike folk til daglig. Det virker som enkelte windows brukere føler seg truet av andre systemer, som OSX og linux. Så lenge det ikke er windows er det bare møkk. Når man pirker litt under overflaten viser det seg at aldri har prøvd andre ting enn windows... Dette er ofte samme folka som sier mac brukere er ensporet... Go figure...
Lenke til kommentar

Jo. Har vert utfor en del som mener windows er saken og alt annet er møkk fordi det er for vanskelig og bruke og sånt. Noe jeg er sterkt uenig i...

 

Som en jeg kjenner sa til meg: Windows er "nybegynnervennlig" men Linux er "brukervennlig". Og det er jeg forsåvidt enig i og jeg er langt fra noen proff i Linux. Nå kommer jeg nok aldri til og kvitte meg med windows tror jeg. det er jo brukendes til sitt det og. Er jo og fint og kunne flere OS og da...

Lenke til kommentar

CCanis:

At Linux er brukervennligt er vel ein liten overdrivelse.

Det er ein grunn til at ein ikkje bruker Linux på skuler, i kommune-administrasjon og andre bedrifter der det årlegt blir brukt store beløp på OS. Rettogslett det at Linux ikkje er brukervennligt nok.

Ein person som har jobba med pc (Windows) daglegt i mange klarer ikkje bytte over til Linux, rettogslett fordi det ikkje er brukervennlegt nok.

 

Eg skifta frå Windows til Mac på få dager (administrering av system), uten store problem. Eg har ikkje skifte til Linux, sjølv om eg har prøvd.

Lenke til kommentar
Skal du ha ei maskin som fungerer uten fuzz, så kjøp Mac.

Det er jo bare tull. Hva mener du med "fuzz"? Har hatt "PC"(bare intel) i mange år. Fungerer uten problemer. Mine to siste maskiner, som jeg kjører Windows XP på, har vært og er helt problemfri. Begge maskinene kan stå på i ukesvis uten at det oppstår noen som helst problemer.

 

Har hatt både Nvidia og ATI kort. Har ikke opplevd noen som helst problemer med drivere til disse heller. Så jeg ser ikke bort fra at det i de fleste tilfeller helst er brukerfeil som skaper problemer.

 

Han syns den funksjonen var svært kos, og brukte den fleire gonger i veka, når maskina klikka, og han måtte tilbake til gamle drivere ol.

Dette sier vel mer om "kompisen" en om stabilitet på PC'er.

Lenke til kommentar

jodå.

det er svært ofte brukerfeil.

 

men svært mykje av feilen ligg og hjå leverandører som produserer hardware, men gjer ein god katt i å lage skikkelige drivere, samt programleverandører som tar litt vel lett på ting, som td. kompabilitet og stabilitet.

 

ei maskin som er heilt clean (kun windows og nødvendige drivere) er mykje meir stabil enn ei maskin der du har installert ting, td. spel.

 

men det er ikkje berre stabilitet som gjer at (eg syns) mac er betre enn pc'er.

td. det å installere og avinstallere program er mykket enkelt i OS X. Ikkje masse stress med register, mm.

 

ang. "han kompisen":

eit poeng: Det er nettopp det at ein må være "vidarekommande bruker" for å kunne halde ein pc vedlike.

 

Mutteren bruker maskina si til surfing å surfe nett, skrive, mail osv. Hu ringer meg fleire gonger i veka for å bli kvitt virus, pga. problem med printere og lignande.

 

Samboer'n min (med mac) klarer seg sjølv.

Lenke til kommentar
ei maskin som er heilt clean (kun windows og nødvendige drivere) er mykje meir stabil enn ei maskin der du har installert ting, td. spel.

Der må jeg bare si meg helt uenig. Har selv 13 spill instalert på maskinen min, + 5 barnespill til min datter, for ikke å snakke om alle apps. Alt fra FTP server til Office pakken og antivirus/firewall. Blir for mye å ramse opp alt :D . Merker da ingen forskjell i stabilitet.

 

Synes det blir for mye "rakke ned på PC for å fremheve MAC" tendenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...