Gå til innhold

ser utover horisonten, hvordan skal fremtiden bli?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig bilde og jammen ser det ut som den har et lurt smil og kanskje er den optimistisk med tanke på framtiden.

Jeg tok meg friheten til å analysere bildet da jeg så noen få svakheter og jeg har lagt ved bildet som kanskje gjør at du forstår mitt poeng, Knut :)

Tusen takk for kommentar og rettledning. Ja jeg ser absolutt hva du mener. Det ble veldig mye bedre. Problemet mitt er at jeg har en gammel pc og bruker også nettbrett å sjekker2 forskjellrn. Da blir det ofte stor forskjell. Men sparwr til en bedre pc når
Lenke til kommentar

Men sparwr til en bedre pc når

De justeringene som han foreslår trenger du ikke noen topp PC for å gjøre. Det er selvsagt en fordel å se eksakt hva som skjer, men slike grunnleggende justeringer kan også gjøres ved å bare se på histogrammet. Poenget er at øyet "liker" å se noe som er helt svart og noe som er helt hvitt i et vanlig bilde (det finnes selvsagt unntak hvor det ikke finnes noe svart eller hvitt). Ved å justere så kurven fyller ca hele diagrammet får du nettopp mer kontrast, men du må selvsagt ha et bildebehandlingsprogram tilgjengelig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Men sparwr til en bedre pc når

De justeringene som han foreslår trenger du ikke noen topp PC for å gjøre. Det er selvsagt en fordel å se eksakt hva som skjer, men slike grunnleggende justeringer kan også gjøres ved å bare se på histogrammet. Poenget er at øyet "liker" å se noe som er helt svart og noe som er helt hvitt i et vanlig bilde (det finnes selvsagt unntak hvor det ikke finnes noe svart eller hvitt). Ved å justere så kurven fyller ca hele diagrammet får du nettopp mer kontrast, men du må selvsagt ha et bildebehandlingsprogram tilgjengelig.

jeg må bare innrømme og si at jeg dessverre ikke forstår så mye av histogrammet. Har prøvd å se hva som skjer i forhold til det, men ikke helt funnet nøkkelen. :( jeg gjør noen famlende forsøk og derrrfor er deres tilbakemeldinger og tips gull verdt for meg

Lenke til kommentar

Histogram er ikke spesielt vanskelig, du kan finne masse info og guider på nettet. Men kort fortalt representerer det alle pikslene i bildet ditt som en kurve. De fargene det er mange pikselr som har gir en topp på kurven. Der det ikke er noen kurve betyr det at det ikke er noen piksler som har den fargen/intenisiteten.

Hvis du ser på bildet Birger la ut så har origanlen nesten hele kurven til venstre i histogrammet. Det betyr normalt at bildet er for mørkt (hvis det ikke er et bilde som skal være veldig mørkt). Tilsvarende hvis kurven ligger helt til høyre, da er bildet normalt for lyst, og ligger det i midten har du et "normalt motiv" og en "normal" eksponering.

Målet når man editerer et bilde som har både helt hvite og helt svarte områder er at kurven i hitsogrammet går helt ut til begge sider. Jeg drar i spakene i editeringsprogrammet til det gjør det. I tillegg kan man finjuster hvitbalanse, høylys, skygger osv, men bare det å få histogrammet riktig som Birger gjorde løfter veldig mange bilder. Ofte så finnes det også en autofunksjon som gjør noe lignende.

På det editerte bildet ditt ser du at toppen av histogrammet ligger ganske langt mot høyre, det er normalt/riktig for dette bildet siden vannet er et stort og ganske lyst område.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...