PatosB300 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hei Har en gammel Kenwood forsterker fra 1997 (Mener å huske at den kostet 2000kr ny). Forsterkeren har begynt å kutte lyden til den ene høyttaleren av og til. Foreløpig så er det nok å slå av og på forsterkeren for å få lyden tilbake. Men det begynner uansett å være på tide å se seg om etter ny forsterker. Mine gamle Patos B300 høyttalere fungerer ennå bra til mitt bruk (også fra 1997). Har derfor tenkt å beholde disse så lenge de virker greit. Det står 8 ohm, 70/100 watt bakpå dem. Er ikke opptatt av å spille høyt, men ønsker så bra lyd som mulig til en fornuftig pris. Det virker mest fornuftig med en digital forsterker da jeg kun benytter digitale lydkilder, nemlig PC og TV-dekoder. Hvilken forsterker for under 5 000 (ca) gir best mulig lyd for pengene? På forhånd takk for alle innspill Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Med 8ohm og 88db trenger de litt strøm, uten at det blir veldig tungt å drive. At du vil spille bra fremfor høyt taler også i riktig retning med høyttalernes følsomhet. Kan du klare å prute denne ned i 5000 har du et svært bra alternativ http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-75110/ Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Med 8ohm og 88db trenger de litt strøm, uten at det blir veldig tungt å drive. At du vil spille bra fremfor høyt taler også i riktig retning med høyttalernes følsomhet. Kan du klare å prute denne ned i 5000 har du et svært bra alternativ http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-75110/ Takk for tips Skal undersøke den nærmere. Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Glemte å si at forsterkeren jeg har i dag er en Kenwood KR-A3080. Den fungerer egentlig greit til mitt bruk i stua på 30kvm. Prøvde mine Patos-høyttalere, kort tid etter at jeg hadde kjøpt dem, på en forsterker til en kompis. Husker at jeg ble veldig overrasket over hvor høyt og fint disse høyttalerene kunne spille. Er derfor litt spent på hvordan det vil bli med en kraftigere og bedre forsterker. Hva er "grensen" for hvor kraftig forsterker man bør ha til disse høyttalerne? Kenwood KR-A3080 SpecificationsTuning range: FM, MW Power output: 50 watts per channel into 8Ω (stereo) Frequency response: 20Hz to 20kHz Total harmonic distortion: 0.03% Input sensitivity: 2.5mV (MM), 200mV (line) Signal to noise ratio: 75dB (MM), 93dB (line) Dimensions: 440 x 127 x 380mm Weight: 6.9kg Accessories: remote control Year: 1996 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Tja, du har egentlig ingen grense oppad. Jo sterkere forsterker du har, jo bedre kontroll vil den ha på elementene, jo bedre kontroll på elementene, jo mindre sjanse for skade. I tillegg vil den spille bedre på lavere volum med tilstrekkelig kraft. Men alt med måte, til syvende og sist er det opp til den som skrur på knappen. Man kan høre når forsterkerken begynner å klippe, det er langt vanskeligere å høre rett før membran på høyttaler begynner å løsne, ledninger brenner opp eller hva som nå skjer. En forsterker som gir bra med strøm og burde fungere bra på dine høyttalere er denne http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-75146/ Sålenge brukt er ok, kan du også finne rørforsterkere, som http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-74168/ Men ville anbefalt deg standard forsterker om du ikke VIL inn på rør. 1 Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Har sett på mye rart og vurdert både ny og brukt stereoforsterker. Nå lurer jeg bare om jeg skal kjøpe en ny og billig en, siden det nok uansett blir en oppgradering fra det som jeg har i dag Tror dere Yamaha A-S500 vil kunne gjøre en grei jobb? Produktinformasjon: 120W x 2 (max), 85W x 2 (RMS) utgangseffekt Midtstag stiver opp chassiskonstruksjonen Pure Direct for kort og direkte signalvei Gullbelagte høyttalerterminaler Doble kjøleribber i aluminium Kontinuerlig variabel loudnesskontroll iPhone/iPod-kompatibel Subwooferutgang Lenke til kommentar
PatosB300 Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Etter tips av en bekjent så ble det til at jeg bestilte Onkyo TX-NR636. Fikk den på tilbud til 3 495kr så da ble det et enkelt valg I førsteomgang kommer jeg bare til å bruke de to gamle høyttalerne så får jeg vurdere å oppgradere senere. På Lefdals sine sider står det følgende: Stereoeffekt (8 Ohm) [1 kHz, 1 % THD, 1ch, IEC] 120W. Så da bør det jo være tilstrekkelig med Watt for et stereooppsett. Eller gjelder det kun ved Bi-amp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå