G2Petter Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg er involvert i en frivillig organisasjon som av og til organiserer fellesbestillinger av utstyr til medlemmene våre fra utlandet. I de tilfeller organisasjonen får varene sendt fra utlandet er det veldig enkelt: Organisasjonen kjøper varer fra utlandet. Forhandler trekker fra MVA som skulle vært betalt i landet varen sendes fra. Ved ankomst til Norge fortolles varen, organisasjonen betaler norsk MVA. Organisasjonen selger varen videre til medlemmene. Siden organisasjonen ikke har stor nok registreringspliktig omsetning trenger den ikke å forholde seg til MVA ved dette salget. I dag dukket det opp en interessant problemstilling. Vi skal reise utenlands på et arrangement om noen måneder, og der vil det være en forhandlere som selger utstyr vi normalt vill kjøpt via nett. Da blir spørsmålet om denne fremgangsmåten vil være riktig: Jeg som privatperson kjøper varene direkte fra forhandleren i utlandet. Forhandleren trekker fra MVA siden han opprinnelig er fra et annet land enn der kjøpet foregår. Jeg frakter varen tilbake til landet. Siden varens totale verdi er under 6000 kroner, og jeg har vært i utlandet lenger enn 24 timer kan varen innføres toll- og avgiftsfritt. Jeg selger varen til organisasjonen for samme pris som jeg betalte i utlandet. Organisasjonen selger varen videre til medlemmene. I dette eksempelet blir det ikke i noen instans betalt MVA i Norge. Er dette en gyldig måte å gjøre det på, eller er det noe vi overser? Skulle det vært betalt MVA i et av leddene? På forhånd takk for svar! 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 I dette eksempelet skal du betale merverdiavgift ved innførsel fordi varen er til videresalg, ikke til ditt personlige bruk. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Takk for kjapt svar. Hva/hvilken lov er det som regulerer at 6000-kronersregelen kun gjelder til privat bruk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Fordi den aktuelle fritaksbestemmelsen for merverdiavgift viser til tolloven § 5-1: § 5-1.Vare til personlig bruk (1) Toll skal ikke svares for følgende varer:a) reisegods,b) brukt utstyr tilhørende norske borgere som har avgått ved døden utenfor tollområdet,c) flyttegods,d) premie og gave,e) arvegods.(2) Tollfritak etter første ledd bokstav a til d er betinget av at varen bare benyttes til personlig formål, og at den ikke utnyttes kommersielt. Tollfritak etter første ledd bokstav e er betinget av at varen har vært benyttet til personlig formål av arvelater.(3) Departementet kan gi forskrift om vilkår for, og omfanget av, tollfritak etter denne paragraf. 6000-kronersgrensa (fastsatt i tollforskriften § 5-1-1) gjelder for reisegods, det vil si første ledd bokstav a. Det følger av annet ledd at varen "bare [skal] benyttes til personlig formål", og at den ikke utnyttes kommersielt. Dette er presisert i tollforskriften § 5-1-3 (3): (3) Vare som er ment for videresalg eller annet ervervsmessig formål kan ikke innføres som tollfritt reisegods. 1 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå