Actibus Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Tenkte det kunne være litt artig å vise frem hvordan mitt delvis smarthus fungerer foreløpig, man blir jo aldri ferdig, innimellom dukker det opp nye ideer.. Takk til rgwells for ideen For å styre alt dette bruker jeg en gammel pc jeg hadde stående, kjører en dual core athlon prosessor med Windows 8.1 x64. Bruker HSPRO (Homeseer 2), sammen med en RFXtrx433 Denne maskinen står på 24/7 og brukes også til husets mediasentral. Til lysstyring bruker jeg Nexa og har også et par X10 dør/vindusensorer. La oss begynne ute på gårdsplassen: Utelys er styrt av en Nexa on/ff modul plassert i garasjen, den er koblet etter en 2 polet bryter for å dekke kravet om 2 polet brudd. Utelys blir styrt av HSPRO som igjen får signal fra en Nexa skumringsensor om når det er mørkt og lyst. Lyset i garasjen slår seg på automatisk når porten åpnes, det gjøres ved hjelp av en Nexa magnetkontakt montert på siden av porten, den sender signal både til HSPRO og direkte til en Nexa on/off i fordelerskapet i garasjen. Siden lysene i garasjen er av type lysstoffrør kan de ikke syres direkte av Nexa, derfor styrer Nexaen heller et rele som er montert sammen med sikringene i fordelerskapet. Magnetkontakten gir som nevnt også beskjed til HSPRO om porten er åpen eller ikke, noe som igjen gir meg en advarsel på "vekkerklokka" jeg har på nattbordet hvis porten er åpen, jeg kan da lukke den fra "vekkerklokka". For å styre åpning/lukking av porten hadde jeg først modifisert en Nexa plugin modul, slik at jeg hadde koblet vekk 230v på releet og brukte kun relet for å lukke bryterinngangen på garasjeportåpneren, men Nexa modulen tok kvelden for noen uker siden, så nå er den erstattet med en ny hvor jeg bare har brukt en 12v adapter og et 12v rele fra en bil. I hagen har jeg montert et t-stykke på røret, så jeg har normal hagekran og en 12v magnetventil som kan styres via HSPRO, etter denne sitter det 2 mindre ventiler i et fordelerskap på garasjen, slik at jeg kan styre 2 forskjellige soner (tegningen viser 3, da det er planen til slutt) Hver sone er styrt av sin egen Nexa on/off plugin modul med hver sin 12v adapter i, her hadde det vært mer elegant å hatt en løsning med kun 1 strømforsyning. Vi beveger oss inn i huset: I gangen har jeg en 7" tablet montert på siden, på denne kan jeg lese av strømforbruk, styre alt av lys, sjekke temperaturer og styre/sjekke status på viftene jeg har på loftet (for bedre lufting). Her har jeg også lurt på å implementere en form for alarmstyring av huset. Jeg kan også åpne lukke garasjen og aktivere/deaktivere automatisk åpning av garasjen når jeg kommer hjem fra jobb Kan også starte vanning av hagen og bed fra denne, har også en event som vanner automatisk, men bruker ikke denne, da jeg tenkte å få inn en regnmåler i systemet for å unngå unødvendig vanning. Strømmen måles via en OWL CM180 med 3 fase måler. Automatisk åpning av garasjen virker på den måten at hvis HSPRO oppdager mobilen min på WiFi mellom klokka 16.20-17.00 på hverdager så åpnes garasjeporten, til det brukes BLLAN pluginen. I tv stua er det en rullgardin med en Rollertroller montert, styrt direkte av HSPRO, i starten lot jeg den gå opp når vi la oss, og ned igjen på morgenen, men fant vel ut at det var unødvendig, så nå står den alltid nede. På kinorommet i kjelleren har jeg 2 spotskinner montert i taket, disse er styrt av hver sin Nexa dimmer, som igjen er styrt av HSPRO og en bryter på vegg som sender kun til HSPRO, da 1 bryter ikke fungerer bra til å styre 2 mottakere samtidig. Her har jeg også en Rollertroller som styrer rullgardinen, men igjen, den er alltid nede, da det ikke er noe poeng å ha den åpen, rommet brukes uansett kun til kino.. Lyset på kinorommet er også styrt via ScriptConenctor og XBMC, så når jeg trykker på PLAY så starter et script som slår av lyset, når jeg trykkerpå PAUSE så dimmes lyset opp til ca 25% og når jeg trykker på STOP slås lyset på til 70%. Den styrer da både lyset på kinorommet og i gangen utenfor. På soverommet har jeg en Motorola Razr telefon som jeg har konvertert til vekkerklokke, satt opp ved hjelp av vekkerklokkescriptet til Moskus. Har lagd en HSTouch skjerm som i dimmet modus svakt viser klokken i rødt, når jeg trykker på skjermen vises klokken, samt knapper for å slå av/på alarmen, av/på lys, nattlys, åpne/lukke garasjen. Hvis garasjen er åpen vises en lys hvit tekst på den dimmede skjermen, det syntes godt i mørket og gir meg en advarsel om at porten er åpen. Den vekker meg ved å spille av en .wav fil til innstilt tidspunkt, den styrer ikke lyset, da samboeren ikke skal opp like tidlig som meg. Den viser også temperatur ute og på barnerommet. Lys i gangen utenfor soverommet slås på litt etter vekkerklokken har ringt og slås av igjen etter 15 minutter. Jobber også med å få radio inn på badet om morgenen, jeg kommer tilbake til det når jeg har fått delene jeg venter på.. På loftet har jeg 2 vifter, 1 som blåser ut og 1 som trekker inn luft, pga dårlig lufting (1 ventil på hver gavl) er dette styrt vha Oregon temp/hygrofølere. Har satt opp en event som kjører hver halvtime, hvis luftfuktigheten ute er lavere enn på loftet så starter viftene, vha. et script (if %rh ute er lavere enn %rh inne start vifte else stop vifte) Disse kan også startes manuelt via tablet i gangen nede. Kan nevne at alle brytere i huset med unntaket på kinorommet styrer Nexa mottakerne direkte for høyest mulig WAF (wife acceptance factor), men HSPRO tar også imot signalet og endrer output devicene deretter. Både dama og jeg har også HSTouch på telefonene, for styring av lys og det meste annet som kan styres via HSPRO. Update oktober 2014: Har nå fått radio på badet, serveren har en BT dongle, så jeg har satt opp en BT høyttaler på badet (ca 100,- for dongle og høyttaler fra DX). Som en del av vekkerklokke scriptet mitt så åpnes nå et nettleservindu med en radiostream (p4,p6,nrk nyheter) som spilles av i xx antall minutter før nettleseren lukkes igjen. Samtidig slås lyset på i trappen, kjøkkenet og spusestua, som da slås av igjen når jeg åpner utgangsdøra på vei til jobb. Radioen slås av etter 20 min, da burde jeg være ute av badet, selv med en dusj. Endret 27. oktober 2014 av Actibus 2 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 TAKK, for god beskrivelse. Oppdaget tråden helt nederst på lista, bra iniativ. Lenke til kommentar
probin Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Håper du tar en tur til meg å fikser huset :o... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 I hagen har jeg montert et t-stykke på røret, så jeg har normal hagekran og en 12v magnetventil som kan styres via HSPRO, etter denne sitter det 2 mindre ventiler i et fordelerskap på garasjen, slik at jeg kan styre 2 forskjellige soner (tegningen viser 3, da det er planen til slutt)vanning.PNG Hver sone er styrt av sin egen Nexa on/off plugin modul med hver sin 12v adapter i, her hadde det vært mer elegant å hatt en løsning med kun 1 strømforsyning. Så du min løsning? Arduino-plugin'en er genial. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Jeg så den i forbifarten, men må innrømme jeg ikke studerte den noe nærmere den gang, styrer du den via kablet ethernet? Og for å sjekke om det har regnet eller ikke, bruker du regnmåler, eller bare går du utifra at værmeldingen er riktig og bruker den som kilde? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Jeg så den i forbifarten, men må innrømme jeg ikke studerte den noe nærmere den gang, styrer du den via kablet ethernet? Og for å sjekke om det har regnet eller ikke, bruker du regnmåler, eller bare går du utifra at værmeldingen er riktig og bruker den som kilde? Ja, den styres via kablet Ethernet. Du kan sikkert bruke et Wifi shield hvis du ikke har nettverksledning tilgjengelig. Jeg bruker været for i morgen, en eBay jordfukt-sensor koblet til nevnte Arduino og regnmåleren (dvs fravær av regn). Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Oppdatert med radio på badet 1 Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Veldig tøft med custom visninger, hvor mange ulike slike kan man ha mot samme HS server? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 31. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2014 Du tenker på bildene fra brett og telefon? Med Pro versjon kan du ha ubegrenset antall, med vanlig kan du ha maks 5 enheter (men ubegrenset antall varianter, bare max 5 enheter (mobil, brett) tilkopling samtidig) Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ok, har ikke kikket så hardt på HStouch foreløpig, kun koblet meg til standard-visningen og den er jo rimelig håpløs. Det begynner å bli en del avdanka smarttelefoner i huset, så en fast "vekkeklokke" så veldig smart ut. Koster en del å oppgradere til Pro, så får se om jeg tar spranget. Et alternativ er vel custom nettside-visninger a'la Jon00s webpage builder? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 Ok, har ikke kikket så hardt på HStouch foreløpig, kun koblet meg til standard-visningen og den er jo rimelig håpløs. Det begynner å bli en del avdanka smarttelefoner i huset, så en fast "vekkeklokke" så veldig smart ut. Koster en del å oppgradere til Pro, så får se om jeg tar spranget. Et alternativ er vel custom nettside-visninger a'la Jon00s webpage builder? Jeg kjører begge deler Jon00s webpage builder for nettlesere og HStouch ellers. Det er alltid en fordel å tweake HStouch litt (eller mye), men hvis man organiserer enhetene sine skikkelig, så er faktisk standard-designet også brukenes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå