Dessverre_;-) Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg har etterhvert sammlet meg en liten samling av objektiv, har pr idag sigma 18-50 2.8, nikon 50 1.8, 60 mm 2.0 (trur jeg var kan være 2.8), sigma 100mm 2.8 og en dårlig billig sigma 70-300mm. Mitt behov nå er et objektivt som erstatter de fleste av de til reise, litt tungt utstyr og drasse på i lengden. Jeg tenkte meg et objektiv fra vid til middels zoom (24- 150mm)? Jeg vet at kvaliteten blir dårligere enn på fast objektivene. Har primært også tenkt meg ca f3.6 på tele. Så hva vil dere foreslå? (prisen ca >10k) Lenke til kommentar
tow Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Tamron 16-300. Skal være veldig bra (i forhold til andre superzoom), og har størst brennviddeomfang av alle. f:3.6 på tele får du dog ikke, det er det ikke så mange som har. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg tenkte meg et objektiv fra vid til middels zoom (24- 150mm)? Jeg vet at kvaliteten blir dårligere enn på fast objektivene.Så hva vil dere foreslå? (prisen ca >10k) De nye zoom-modellene fra Sigma er "bedre" enn gamle fastobjektiv... Lenke til kommentar
tow Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 24 mm blir ikke spesielt vid på en D90. Generelt er det bortkastet å kjøpe fullformatopptikk til crophus, særlig når hensikten er allsidighet og lav vekt med tanke på reise. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) 24 mm blir ikke spesielt vid på en D90. Generelt er det bortkastet å kjøpe fullformatopptikk til crophus, særlig når hensikten er allsidighet og lav vekt med tanke på reise. Nei, men egentlig vid nok, og med Sigma 10-20mm er man dekket. Fullformatoptikk til crophus gir det beste resultatet og er fremtidsrettet(FX) Med tanke på reise pakker jeg to kamerahus, Sigma 35mm, Sigma 24-105mm og Sigma 50-500mm + pocketkamera Noe kjipere enn det - blir det ikke mye moro og opplevelser av - men vi prioriterer forskjellig Endret 17. september 2014 av flageborg Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Mitt behov nå er et objektivt som erstatter de fleste av de til reise, litt tungt utstyr og drasse på i lengden. Jeg tenkte meg et objektiv fra vid til middels zoom (24- 150mm)? Tenker du 24-150mm ekvialent eller 24-150mm reell brennvidde. Er det det siste er jeg enig med kommentaren til tow om at det blir veldig dårlig vidvinkel på en D90. Personlig ville jeg i hvert fall hatt 28mm ekvivalent for et allround reiseobjektiv, og det vil si 18mm på en D90. Nikon lager både 18-200 VR og 18-300 VR, men ingenting med god lysstyrke gjennom hele zoomområdet. Begge starter på F3.5 på vidvinkel, men ender på F5.6 (eller F6.3). Sigma og Tamron lager også tilsvarende, og Tamron har også 16-300mm som gir noe bedre vidvinkel (24mm ekvivalent). Hva du bør velge er ikke godt å si, original Nikon kan være en fordel, men tredjeparts produsenter får like bra (dårlige) kritikker for bildekvalitet som original Nikon. De som endre på 300mm (eller 270) blir naturlig nok større og tyngre en de som har maks 200mm tele, om det blir for stort for deg må du vurdere. En slik superzoom som dette gir som du også sier selv ikke topp bildekvalitet, men er veldig anvendelige linser. Du kan eventulet kombinere med en 35mm F1.8 (for eks) for å ha noe mer lyssterkt og mindre i tillegg. For 10000 får du også Sony RX100 med fast 24-200mm ekvivalent ikke usskiftbar optikk, og Panasonic FZ1000 som ligner mye, men har større zoomområde og litt dårligere lysstyrke. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Kjøpte for en stund siden forrige versjon Sigma 18-200mm OS HSM, men den har på en måte gjort sitt... Sigma lanserer et nytt objektiv - Sigma 18-300mm F3.5-6.3 C Macro OS - skulle vært moro å sammenligne med min "gamle" favoritt - på reise... Hmmmm.....kanskje tid for å teste den "gamle" litt igjen nå... Endret 17. september 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Nå har jeg sett på kompakte speil løse kameraer, de er lett i vekt og gir god bildekvalitet, forskjellige linser slik som du sa #se og det var flere gode alternativer du kom med. Problemet med kompakt kameraene er mangel på enten blender prioritert eller tid. Flere av de bedre kompakt kameraene mangler også full Manuell kontroll, noe jeg ser som et absolutt krav, Det er litt vanskelig og lage gode bilder uten så de faller bort på grunn av det. Så jeg trur jeg ender på enten 18-200 eller 18-300 fra nikon. Og så velger jeg 35 1.8 eller noe lignende som lyssterk objektiv. Jeg simpelthen elsker fast objektiv... Vet ikke om dette høres bra ut? Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Alle speilløse som jeg vet om har lukker-prioritet, blenderprioritet og manuell eksponeringskontroll, men på en del må man bruke en eller annen form for meny for å velge. Dette gjelder også alle avanserte kompaktkameraer jeg har sett på. Har selvsagt ikke full oversikt, men det virker som manuell kontroll og RAW-format er produsentenes minimumskrav for systemkameraer og de beste kompaktkameraene. Men D90 med et passende superzoomobjektiv og et lyssterkt objektvi med fast brennvidde er uansett en god kombinasjon, særlig siden du allerede har og kjenner kameraet. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Nå har jeg sett på kompakte speil løse kameraer, de er lett i vekt og gir god bildekvalitet, forskjellige linser slik som du sa #se og det var flere gode alternativer du kom med. Problemet med kompakt kameraene er mangel på enten blender prioritert eller tid. Flere av de bedre kompakt kameraene mangler også full Manuell kontroll, noe jeg ser som et absolutt krav, Det er litt vanskelig og lage gode bilder uten så de faller bort på grunn av det. Så jeg trur jeg ender på enten 18-200 eller 18-300 fra nikon. Og så velger jeg 35 1.8 eller noe lignende som lyssterk objektiv. Jeg simpelthen elsker fast objektiv... Vet ikke om dette høres bra ut? Jeg er med på den, Jeg bruker selv Nikon 18-200 på reise. Noen ganger har jeg med Tokina 12-24. Jeg har 85 1.8, men ikke ofte den blir med på reise, som andre objektiv. Siden du sa 10 000 , tenkte jeg opprinnelig på Nikon 18-200 og Sigma 18-35 1.8. det er også et alternativ hvis du ønsker noe lyssterkt. VR hjelper litt på 18-200, men det spørs jo hvor reisen går. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 .....Og så velger jeg 35 1.8 eller noe lignende som lyssterk objektiv. Jeg simpelthen elsker fast objektiv... Vet ikke om dette høres bra ut? En Nikon 35mm f1.8 er billig og bra - fra f2.8 Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Alle speilløse som jeg vet om har lukker-prioritet, blenderprioritet og manuell eksponeringskontroll, men på en del må man bruke en eller annen form for meny for å velge. Dette gjelder også alle avanserte kompaktkameraer jeg har sett på. Har selvsagt ikke full oversikt, men det virker som manuell kontroll og RAW-format er produsentenes minimumskrav for systemkameraer og de beste kompaktkameraene. Men D90 med et passende superzoomobjektiv og et lyssterkt objektvi med fast brennvidde er uansett en god kombinasjon, særlig siden du allerede har og kjenner kameraet. Har sjekket jeg også og det jeg har sett etter er at man kan forandre de viktigste innstillingene meg fingeren mens man ser på skjermen slik som på mitt d90. Har tenkt på de speilløse system kameraene og der er det mye bra og veldig mye bra billedkvalitet, og så er de lette og ha med. Men trur nok jeg går for en zoom linse 18-200/300 og en liten 35 mm fast objektiv eller lignende. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 Nå har jeg sett på kompakte speil løse kameraer, de er lett i vekt og gir god bildekvalitet, forskjellige linser slik som du sa #se og det var flere gode alternativer du kom med. Problemet med kompakt kameraene er mangel på enten blender prioritert eller tid. Flere av de bedre kompakt kameraene mangler også full Manuell kontroll, noe jeg ser som et absolutt krav, Det er litt vanskelig og lage gode bilder uten så de faller bort på grunn av det. Så jeg trur jeg ender på enten 18-200 eller 18-300 fra nikon. Og så velger jeg 35 1.8 eller noe lignende som lyssterk objektiv. Jeg simpelthen elsker fast objektiv... Vet ikke om dette høres bra ut? Jeg er med på den, Jeg bruker selv Nikon 18-200 på reise. Noen ganger har jeg med Tokina 12-24.Jeg har 85 1.8, men ikke ofte den blir med på reise, som andre objektiv. Siden du sa 10 000 , tenkte jeg opprinnelig på Nikon 18-200 og Sigma 18-35 1.8. det er også et alternativ hvis du ønsker noe lyssterkt. VR hjelper litt på 18-200, men det spørs jo hvor reisen går. Mine reiser går som regel til varmere strøk og jeg tar mye landskap og bilder inne i templer og slikt. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Nå har jeg sett på kompakte speil løse kameraer, de er lett i vekt og gir god bildekvalitet, forskjellige linser slik som du sa #se og det var flere gode alternativer du kom med. Problemet med kompakt kameraene er mangel på enten blender prioritert eller tid. Flere av de bedre kompakt kameraene mangler også full Manuell kontroll, noe jeg ser som et absolutt krav, Det er litt vanskelig og lage gode bilder uten så de faller bort på grunn av det. Så jeg trur jeg ender på enten 18-200 eller 18-300 fra nikon. Og så velger jeg 35 1.8 eller noe lignende som lyssterk objektiv. Jeg simpelthen elsker fast objektiv... Vet ikke om dette høres bra ut?Jeg er med på den, Jeg bruker selv Nikon 18-200 på reise. Noen ganger har jeg med Tokina 12-24.Jeg har 85 1.8, men ikke ofte den blir med på reise, som andre objektiv. Siden du sa 10 000 , tenkte jeg opprinnelig på Nikon 18-200 og Sigma 18-35 1.8. det er også et alternativ hvis du ønsker noe lyssterkt. VR hjelper litt på 18-200, men det spørs jo hvor reisen går. Mine reiser går som regel til varmere strøk og jeg tar mye landskap og bilder inne i templer og slikt. Da tror jeg nesten jeg hadde lagt til en Sigma 18-35 1.8 for fotografering i templer og steder med lite lys. Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Da var første objektiv i hus! Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/18 ble valgt, fantastisk objektiv, skal prøve det ut når jeg får det i posten om noen dager. Gleder meg ? Skal kjøpe meg et nikon 18-200 eller 300 senere i høst. Og takk for hjelpen, den har vært til god nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå