Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken hestebil bør jeg velge?

Ismah

Anbefalte innlegg

Hallo i luken!

Jeg er en jente på 27 som skal kjøpe meg ny bil etter at jeg har tatt BE sertifikatet. Bilen skal brukes som vanlig personbil, men den må kunne dra hestehenger og komme seg frem på typiske gårdsveier. Jeg er enslig og har ikke barn, bare et par små hunder, så har ikke noe krav om stor plass.

Syntes Nissan Navara er en kul picup, men har egentlig ikke særlig peil.

Tips mottas med takk :)

Budskjett er 100 000 men gjerne under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det prissjiktet er Nissan Navara en fin bil, alternativt Toyota HiLux. Jeg hadde ikke sett så mye på de andre konkurrentene. Disse finner du til rundt 100 lapper med grønne skilter (2-seter) og med drøyt 150-200.000km på telleren. (Toyotaene holder seg litt bedre i verdi og har nok litt bedre kvalitet, men begge er bra biler)

Pass på at hengeren din og hesten ikke overskrider maks hengervekt. Eksempelvis en 2005 Nissan drar 3000kg og en 2001 Toyota drar kun 2250kg.

Dette sjekker du med en mobilapp som heter "Bil og henger".

Lykke til :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pass på at hengeren din og hesten ikke overskrider maks hengervekt. Eksempelvis en 2005 Nissan drar 3000kg og en 2001 Toyota drar kun 2250kg.

Med bare en hest skal det vanskelig gjøres å komme over 2,25 tonn, selv med en stor og tung henger. Med to, så kan det kanskje hende, men selv da bør det holde. 2x700kg hest og 700kg henger, sånn ca.

Med tanke på hundene; en eller annen variant av "Double Cab" (forskjellige navn hos forskjellige merker, men altså en firedørs, fire/femseter hvor baksetene er tatt ut på grunn av varebilregistreringen), og da er rådene fra denne tråden gangbare også her.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hundene er type 2 kilos. Når jeg kikker på bildene på navara så ser jeg at det er plass til et bur til en to kilos hund bak setene. Som vist i denne annonsen. http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=51742853

Jeg har hørt at mange har hatt problemer med navara D22, og at jeg bør velge D40 istede, men finner ikke så mange biler i god stand som ikke er alt for gamle til 100 000.
Da lurer jeg på om jeg bør legge i mer enn 100 000 og kjøpe en nyere, eller om det finnes andre biler som er et mer fornuftig kjøp.

Syntes bare Navaraen er så kul, så har satt meg litt fast der :)

Tusen takk for hjelp folkens!

Lenke til kommentar

Hesten min veier forresten ca 400-450 kilo. Henger har jeg ikke akkurat nå, men skal kjøpes. De hengerene jeg har brukt tidligere har veid 700-950 kilo tror jeg. Det kommer sikkert til å skje at jeg innimellom kjører to hester og vekten på hestene varier jo. 400-700 kilo er normalvekt på voksen hest

Lenke til kommentar

Alt inntil rundt 2 tonn tilhenger er det normalt at større stasjonsvogner har lov til å trekke, Mercedes E-klasse kan eksempelvis trekke 2,1 tonn (alle modeller siden midt på 80-tallet elns)

Hva gjelder hundene skal du jo også finne et bilbur som faktisk passer inn på den plassen, det betviler jeg at du finner til Navara, da må du nok til med et spesillaget bur i tilfelle.

Plastbur er ikke godt nok, tøybur er ikke godt nok, og sånne sammenleggbare metallbur er definitivt ikke godt nok.

Lenke til kommentar

Kan godt kjøpe navara d22, men da må du passe på at den ikke har motoren med rådeproblemene.

De fleste av disse har nok fått byttet motor / fikset dette problemet, å ellers går det for å være en ganske kurant bil.

Kjøp helst ikke en som har gått i annleggsbransjen, disse blir VELDIG godt brukt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...