Gå til innhold

Dac/amp til Sennheiser hd800


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Kjøpte Sennheiser HD800 og en Musical Fidelity M1 HPAP. Forsterkeren ble anbefalt av selgeren på oslo hificenter. Den har vel kanskje litt tynt med koblinger etter min mening selv om den låter bra på PC via usb. Hvis jeg skal koble dette mot en PS4, burde jeg bytte til en annen DAC med optisk?

 

Tips til en annen forsterker/dac utenom Sennheiser HDVD800, for den er litt for dyr.

 

Takk for svar.

 

http://www.musicalfidelity.com/m1hpap/

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD-lyd utgangen (analog rca) på første playstation var i alle fall veldig god og ettertraktet i en del entusiastmiljøer, men har ingen formening ang. Ps4 annet enn at den er rimelig grei for normalt bruk. Du får i alle fall ut høydynamisk lyd ut av den i form av 192 KHz/24 bit.

 

Tror nok du lever godt med en dac uten optisk. Det er langt fra alle som setter pris på den lydsignaturen. Den blir som regel en del harskere siden høyfrekvensene blir mer tydelige. En del bruker rørforsterkere for å dempe dette, så det kommer nok an på preferanser. HD800 er vel ikke det værste du kan mate med spdif. Sennheiser sine highend har en god respons på høyfrekvenser, og er en signatur jeg finner veldig behagelig med de fleste kildesignaler.

 

På den andre siden leveres det kun digital lyd fra ps4 så den analoge matingen må du enten hente fra reciever eller tv/monitor. Hvis du vil gå dac-veien fra spdif output på ps4 kan du bruke f.eks fiio e17 så har du noe du kan bruke til portabel lytting, pc-dac og til ps4. Ganske fleksibel løsning. Eller kan du jo sjekke ut Schiit Bifrost.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har ikke så veldig god greie på hifi, men vet hvertfall at jeg får det jeg betaler for med HD800. Sammen med forsterkeren er det tenkt som en langtidsinvestering. Skal sjekke ut den fiio e17.

Lenke til kommentar

Jeg har også HD800 og den litt eldre utgaven av MF sin forsterker: M1HPA (er vel lydmessig lik med din). Jeg brukte USB på forsterkeren i starten, men hadde lyst til å kunne sende ut optisk fra PCen. Plukket opp en Abrahamsen V6 på bruktmarkedet og koblet opp med SPDIF via TOSLINK. Følte at lyden ble litt mørkere og skarpere med DAC-en. Selvfølgelig mulighet for bittelitt placebo her, men jeg likte lyden med den nye DAC-en bedre. Har vært på jakt etter M1DAC, men det er mer av praktiske årsaker, lydmessig er jeg fornøyd slik som det er idag.

 

Abrahamsen V 6.0 går som hakka møkk på bruktmarked i området 2 000kr (sist jeg sjekket) og er dermed mulig å få solgt videre igjen (uten tap om du er flink/heldig), så det er bare å prøve!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men jeg har et seriøst noobspørsmål.

Har et Creative Sound Blaster X-Fi mX Xtreme Gamer lydkort og vil koble på med minijack til RCA (http://i2.cdscdn.com/pdt2/1/1/3/1/700x700/gen3700020001113/rw/cable-rca-m-mini-jackm.jpg)

 

Det funker ikke samme hva jeg setter på lydinnstillinger selv om windows indikerer at det er volum på.

Setter på "spdif out" men samme hvilken utgang på lydkortet jeg prøver med får jeg ikke lyd.

Hvordan skal jeg koble med RCA kabler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kinda running out of time da. må i så fall bruke angrerett på ampen innen neste fredag hvis jeg vil bytte inn.

men de sier at den er god på diverse forumer, samt at det vil bli litt bedre straks RCA fungerer fremfor usb som jeg nå bruker. hifiklubben har tipset om disse kablene http://www.hifiklubben.no/Products/argon-red-edition-mjin1-minijack-kabel-53041/

Lenke til kommentar

Når du sender inn med RCA på din M1HPA så sender du inn analogt, så du må huske å sette bryteren foran på forsterkeren i riktig posisjon. Hjelper heller ikke å kjøpe en overpriset kabel når du ikke får lyd i det hele tatt ved bruk av vanlig kabel.

 

Det blir ikke automatisk bedre av at du bruker RCA inn. Folk som prater om at det blir bedre er gjerne de som har spyttet noen tusen i en DAC som får digitar signal fra en PC og videre sender det via RCA til M1HPA. Bruker du et halvtkjipt "gaming lydkort" til å sende ut via RCA så kan det faktisk hende at lyden er bedre gjennom USB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kjøpte Argon minijack til rca kabel på hifiklubben, og den fungerte fint. jeg har litt følelsen av at lydbildet er fyldigere/rikere. am i wrong? har ikke det beste lydkortet for musikk da. creative x-fi xtreme gamer. hører også litt skurring/knitring når jeg bruker analogt. men bra lyd blir det jaggu x)

Lenke til kommentar

En god opptak, kilde, amp og hodetelefoner er alltid en god begynnelse og vil nødvendigvis høres bedre ut. HD800 er en mindre laidback variant som er veldig analytisk. Den er veldig avslørende på både detaljer og feil. Et dårlig opptak kan du plukke i småbiter hvis du har ører til det, for det skal ikke stå på hodetelefonen. Premien er at tilsvarende gode opptak blir magiske. Her er et knippe oppak som er verdt å høre på;

http://www.digido.com/media/honor-roll.html

 

Går du hodetelefonveien får du også de beste opplevelsene rent teknisk. Har hørt mange høyttalere men ingen kan måle seg med hodetelefoner, med mindre du sitter nært veldig gode høyttalere med en rå forsterker, som jeg mener rundt 4-5 produsenter på verdensbasis lager.

 

Fant forresten ut at ps4 kan route full audio ut til kontrolleren som du kan hente ut via minijack. Den utgangen biter fra seg. Makser du ut volumet på lettdrevne hodetelefoner flagrer ørene dine. Du sitter basically og hører på en dac/amp konfig. Volumet er kronglete å justere, for du må inn i menyene og rote rundt.

 

Spander gjerne på deg en xonar. Det er god kvalitet som matcher, eller du kan bruke dac'en som er i ampen din via USB. Bruk heller den enn soundblasteren.

Lenke til kommentar

Hvis du har en xonar du vil gi bort takker jeg gjerne ja til det. I så fall svært hyggelig av deg! Sender deg en pm med adresse.

Det mangler et jeg i den setningen du refererer til, ellers fint forsøk :)

 

Du har allerede en digital inngang via USB i den nykjøpte ampen din, så den burde du teste ut istedet for å bruke analog inngang fra soundblasteren. Alt du trenger er en USB-kabel som har b-kontakten som passer bak i ampen.

 

Hør forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...