Gå til innhold

Landhandel

B.R

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at jeg skulle valgt et høyere f-nummer også.

Mulig mindre blender ville gjort det skarpere, men jeg synes det ser ut som venstre side av bildet er skarpt, mens høyere ikke har helt samme skarphet.

Fokuspunktet er på teksten på bygget så det stemmer nok at det er mindre skarpt på høyre side. Jeg tok bilde i Manuell. Skulle jeg hatt på autofokus for å fått et bilde hvor alt ble klart eller skulle jeg bare satt fokuspunktet til midt på bildet ?

Lenke til kommentar

Ser at jeg skulle valgt et høyere f-nummer også.

Mulig mindre blender ville gjort det skarpere, men jeg synes det ser ut som venstre side av bildet er skarpt, mens høyere ikke har helt samme skarphet.

Fokuspunktet er på teksten på bygget så det stemmer nok at det er mindre skarpt på høyre side. Jeg tok bilde i Manuell. Skulle jeg hatt på autofokus for å fått et bilde hvor alt ble klart eller skulle jeg bare satt fokuspunktet til midt på bildet ?

Mulig det er så enkelt, men med 62mm brennviddde og blender 5.0 og så stor avstand ville jeg forventet at alt var skarpt når fokus først er riktig på teksten.

Jeg ville prøvd noen bilder av en flat vegg på omtrent samme brennvidde (og gjerne litt forskjellige i tillegg) bare for å sjekke at objektivet er OK, D5300 og Tamron 16-300mm må jo være nesten helt nytt så hvis det er noe problem er det bedre å finne det nå enn om et år eller to.

Hvis du er i tviil om noe kan du spørre her, eller ennå bedre starte en egen forumtråd slik at flere kan bidra. Men jeg vilel startet med noen enkle tester selv først og så heller spurt hvis du er i tvil om resultatet.

Btw, Sørkedalen landhadel på bildet?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...