Gå til innhold

Tips til middag uten gluten osv..?

jodaneida

Anbefalte innlegg

Tåler verken gluten, melk, hvete, eggehvite og cashewnøtter. Har prøvd å finne andre alternativer til middag da mye inneholder dette, men er litt skeptisk til å kjøpe ting jeg aldri har smakt før..

Så noen som har tips til en god middag som ikke inneholder noe av dette? eventuelt alternativer man kan ha til maten utenom grønnsaker, potet, risnudler og ris?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett parameter her som kan være av interesse: Tåler du det maizenna-melet man alternativt bruker for å tykne sauser ?

Forøvrig så jeg stort sett for meg et regime der man rett og slett kjøper rene råvarer og lager ting til selv. Kjøttkaker kan lages uten mel (potetmel er ren potetstivelse), koteletter trenger ikke meling før steking (og kan evt. kokes litt før man bruner de, hvis man ikke har en heldig hånd med ren steking), fiskemat kan lages uten melk (men jeg har vel og merke ikke oversikt over om man bør erstatte den med noe melkelignende, eller om noe blank væske holder), ...

Og selvfølgelig, koker man kraft selv, kan man lage allehånde sauser og supper som ikke trenger de ingrediensene...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Reagerte selv på de nevnte matvarene, men tåler nå melk, egg og cashewnøtter bedre når jeg har vært uten gluten i over et halvt år.

Det er et mel som heter jytte som jeg bruker i saus istedenfor hvetemel.

Les deg opp på hvilke type stivelse som du kan spise. somregel er det mais og potetstivelse som er det trygge.

Søk på google etter komplett liste.

og på brødsiden er det et havrebrød som du lager selv som smaker kjempegodt. ferdigproduktene smaker ingenting i forhold.

Det finnes glutenfri spaggeti og pasta i egne hyller på de fleste kjedebutikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...