TCi Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hei, jeg er veldig ny med Linux og lurer forferdelig på hvordan i *** man får KDE til å starte ved oppstarten...?? .. vil også ha grafisk login.... hilsen Windows bruker Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 apt-get install gdm Voilà Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 apt-get install gdm Voilà Det har jeg allerede gjort har også satt id:5 ... et eller annet i /etc/inittab, men ingenting fungerer... Kanskje det finnes en fin guide som noen kan gi meg? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hmmm... Kan du dra en ls /etc/rc* og poste outputten? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Jeg har Debian installert på en annen maskin og den outputen er litt stor til å skrive av synes jeg.... Lenke til kommentar
alive Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 apt-get install kdm er vel bedre enn gdm siden gdm er gnome display manager og kdm er kde display manager? Uansett så skulle gdm også startet ved oppstart (særlig siden du har forandret runlevel til 5). Ta en titt i /etc/rc3.d/ og se om det er en fil som kalles S99kdm som er linket til /etc/init.d/kdm. Hvis den eksisterer skal vitterlig kdm starte under oppstart, hvis ikke skal du få noen feilmeldinger. Hvis du allerede har installert kdm kan det være at noe har skjedd med linkene. en dpkg-reconfigure kdm skal itilfelle fikse dette for deg. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 apt-get install kdm er vel bedre enn gdm siden gdm er gnome display manager og kdm er kde display manager? Uansett så skulle gdm også startet ved oppstart (særlig siden du har forandret runlevel til 5). Ta en titt i /etc/rc3.d/ og se om det er en fil som kalles S99kdm som er linket til /etc/init.d/kdm. Hvis den eksisterer skal vitterlig kdm starte under oppstart, hvis ikke skal du få noen feilmeldinger. Hvis du allerede har installert kdm kan det være at noe har skjedd med linkene. en dpkg-reconfigure kdm skal itilfelle fikse dette for deg. S99kdm ligger der men når jeg kjører den konfigurasjons greia funker det heller ikke... Men hvordan linker jeg den til /etc/init.d/kdm? Når jeg kjører dpkg-reconfigure kdm, står det at "KDM does not listen in a UDP port by default. Og X server starter with kdm do not listen on a TCP port by default Lenke til kommentar
alive Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 S99kdm ligger der men når jeg kjører den konfigurasjons greia funker det heller ikke... Men hvordan linker jeg den til /etc/init.d/kdm? Når jeg kjører dpkg-reconfigure kdm, står det at "KDM does not listen in a UDP port by default. Og X server starter with kdm do not listen on a TCP port by default Hvis S99kdm ligger i /etc/rc*.d/ ta en ls -la og se hvilken fil den linker til. det skal være (iallefall hos meg) /etc/init.d/kdm. Det er /etc/init.d/kdm som er det "virkelige" skriptet som kjøres og starter kdm. Det at kdm ikke lytter på UDP og TCP er bare av sikkerhetshensyn og vil bare si at man ikke kan koble til kdm (X) over nettverket med bare via din lokale maskin. (slik som de fleste av oss vil ha det). for å lage linker ta en titt på "man ln". hvis du er utålmodig funker dette: ln -s fil1 link1. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 S99kdm ligger der men når jeg kjører den konfigurasjons greia funker det heller ikke... Men hvordan linker jeg den til /etc/init.d/kdm? Når jeg kjører dpkg-reconfigure kdm, står det at "KDM does not listen in a UDP port by default. Og X server starter with kdm do not listen on a TCP port by default Hvis S99kdm ligger i /etc/rc*.d/ ta en ls -la og se hvilken fil den linker til. det skal være (iallefall hos meg) /etc/init.d/kdm. Det er /etc/init.d/kdm som er det "virkelige" skriptet som kjøres og starter kdm. Det at kdm ikke lytter på UDP og TCP er bare av sikkerhetshensyn og vil bare si at man ikke kan koble til kdm (X) over nettverket med bare via din lokale maskin. (slik som de fleste av oss vil ha det). for å lage linker ta en titt på "man ln". hvis du er utålmodig funker dette: ln -s fil1 link1. Hva skal jeg legge inn i fil1 og link1? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 ln -s /etc/init.d/kdm /etc/rc5.d/S99kdm Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Får beskjed: File exists Begynner å bli mektig irritert av denne Debian nå.... Hvorfor kan ikke alt bare fungere som det skal!?! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Får beskjed:File exists Begynner å bli mektig irritert av denne Debian nå.... Hvorfor kan ikke alt bare fungere som det skal!?! Hva skjer når du skriver "telinit 5" (som root) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Får beskjed:File exists Begynner å bli mektig irritert av denne Debian nå.... Hvorfor kan ikke alt bare fungere som det skal!?! Hva skjer når du skriver "telinit 5" (som root) ingen verdens ting... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Kanskje ikke så konstruktivt, men blir du lei av Debian må du for all del legge inn Gentoo. Der fungerer alt som det skal, og når du f. eks. installerer gdm får du beskjed om hva du må gjøre for at den skal starte on boot osv. Gentoo er herlig Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Vel, skulle gjerne ha gått over til en annen distro, men læreren vår vil at vi skal bruke Debian. Fatter ikke at han kunne velge en av de vanskeligste ditroene... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Debian lærer du masse av Vet ikke hvordan det er med Debian, men for meg som bruker Gentoo har jeg ihvertfall deklartert loginmanageren i fila /etc/rc.conf samt lagt til xdm i defualt runlevel. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 I /etc/inittab: 1:2345:respawn:/sbin/agetty tty1 9600 2:2345:respawn:/sbin/agetty tty2 9600 3:2345:respawn:/sbin/agetty tty3 9600 4:2345:respawn:/sbin/agetty tty4 9600 5:2345:respawn:/sbin/agetty tty5 9600 6:2345:respawn:/sbin/agetty tty6 9600 7:5:respawn:/opt/kde/bin/kdm -nodaemon Linje 7 er den som er interessant for deg. Sjekk at du har en slik linje et sted i din inittab (filbanen vil være en annen, da Debian ikke bruker /opt/kde). Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 I /etc/inittab Den kommandoen fungerer ikke... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 hehe Ikke kommandoen I men i, dvs nano /etc/inittab så ser du hva som er "I" /etc/inittab Lenke til kommentar
gspr Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 I /etc/inittab Den kommandoen fungerer ikke... Mente det norske ordet "i"... hehe. Editer filen du. F.eks. vim /etc/inittab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå