hojohansen Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Min bil har stått i garasjen i 2,5 år, tror ikke det har vært minusgrader der inne, den har stått uten bremser på, men i første gir. Jeg skal kjøpe nytt batteri til den, men er det noe jeg bør passe på første gang jeg starter eller kjører den? Det er en Citroën Berlingo 2008 modell. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Det er ganske lenge... Jeg ville vurdert å få byttet motoroljen i det minste. Og selvsagt sjekk nivåer av alle væsker. Du bør egentlig få den rett på service med det samme. Disse bilene skal ha service hvert år, eller hver 20KKM.Litt usikker hva som skjer med diesel som står lenge, men bensin tåler ikke å stå lenge. For ikke å drepe batteriet med det samme: Sørg for at du lader batteriet opp med en skikkelig lader, FØR du kobler det til. Dernest ville jeg prøvd å hatt et batteri/en hel bil i tillegg, så du kan koble på startkabler. Vil tro du må kinne en god del med starteren før den starter. Ikke mer enn ca 10-15 sekunder om gangen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Du bør kontrollere lufttrykket I dekkene Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 Jeg skal kjøpe nytt batteri, må det også lades? Lufttrykket skal kontrolleres. Jeg hadde bilen på service for to år siden, men etter det har den stått helt i ro. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg skal kjøpe nytt batteri, må det også lades? Lufttrykket skal kontrolleres. Jeg hadde bilen på service for to år siden, men etter det har den stått helt i ro. Ja, nye batterier skal (helst) lades før førstegangs bruk. Ikke mange som gjør dette, men det øker ytelsen betydelig. Uansett bør du ha deg en _god_ lader, siden du nok kommer til å slite endel på batteriet nå første gang du skal ha start på den. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Skift olje og filter. Starter den, må du IKKE ruse motoren, men la den få gå seg godt varm på tomgang. Kanskje du bør ha på en oljetilsetning som myker opp gamle og tørre pakninger og. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Sist jeg startet en av mine biler som hadde stått parkert i 6 år koblet jeg til startkabler (batteriet var defekt før jeg satt den bort), ventet 20 sekunder og vred om nøkkelen.. Den gikk selvsagt som den skulle med en gang, og selv lufttrykket i dekkene var som det skulle være Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg ville ha byttet bremsevæske og kjølevæske i tillegg, men det er ikke så akutt som noen av de andre forslagene her. Hva ble gjort på den siste servicen? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hva med radiatorvannet? Kan det medføre rustdannelse når bilen står stille over lengre tid? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg skal kjøpe nytt batteri, må det også lades? Lufttrykket skal kontrolleres. Jeg hadde bilen på service for to år siden, men etter det har den stått helt i ro. Mest sannsynlig er batteriet tomt. Så moderne biler har ofte småting som bruker litt strøm hele tiden, selv om du ikke bruker bilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hva med radiatorvannet? Kan det medføre rustdannelse når bilen står stille over lengre tid? Hvis det er blandet med frostvæske skal det ikke dannes rust. Med mindre den allerede var veldig gammel da bilen ble parkert. Har den stått med rent vann derimot.... :/ Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 19. september 2014 Forfatter Del Skrevet 19. september 2014 Sist jeg startet en av mine biler som hadde stått parkert i 6 år koblet jeg til startkabler (batteriet var defekt før jeg satt den bort), ventet 20 sekunder og vred om nøkkelen.. Den gikk selvsagt som den skulle med en gang, og selv lufttrykket i dekkene var som det skulle være Faktisk det som skjedde med meg og min bil også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå