Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min bil har stått i ro i 2.5 år hva bør jeg skjekke?

hojohansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske lenge... Jeg ville vurdert å få byttet motoroljen i det minste. Og selvsagt sjekk nivåer av alle væsker.

Du bør egentlig få den rett på service med det samme. Disse bilene skal ha service hvert år, eller hver 20KKM.
Litt usikker hva som skjer med diesel som står lenge, men bensin tåler ikke å stå lenge.

For ikke å drepe batteriet med det samme: Sørg for at du lader batteriet opp med en skikkelig lader, FØR du kobler det til. Dernest ville jeg prøvd å hatt et batteri/en hel bil i tillegg, så du kan koble på startkabler. Vil tro du må kinne en god del med starteren før den starter. Ikke mer enn ca 10-15 sekunder om gangen.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe nytt batteri, må det også lades? Lufttrykket skal kontrolleres. Jeg hadde bilen på service for to år siden, men etter det har den stått helt i ro.

Ja, nye batterier skal (helst) lades før førstegangs bruk. Ikke mange som gjør dette, men det øker ytelsen betydelig. Uansett bør du ha deg en _god_ lader, siden du nok kommer til å slite endel på batteriet nå første gang du skal ha start på den.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe nytt batteri, må det også lades? Lufttrykket skal kontrolleres. Jeg hadde bilen på service for to år siden, men etter det har den stått helt i ro.

Mest sannsynlig er batteriet tomt. Så moderne biler har ofte småting som bruker litt strøm hele tiden, selv om du ikke bruker bilen.

Lenke til kommentar

Sist jeg startet en av mine biler som hadde stått parkert i 6 år koblet jeg til startkabler (batteriet var defekt før jeg satt den bort), ventet 20 sekunder og vred om nøkkelen..

Den gikk selvsagt som den skulle med en gang, og selv lufttrykket i dekkene var som det skulle være :)

Faktisk det som skjedde med meg og min bil også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...