Gå til innhold

Kan vi stole på hverandre?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig poste denne i kategorien "økonomi", men føler at den passer bedre inn her fordi den treffer et spørsmål om menneskers moral i forhold til å stole på og være ærlige mot hverandre.

Hvordan er dere i forhold til å låne bort penger til "venner" og bekjente? Jeg for min del blir stadig skuffet over menneskene rundt meg når de for en hver pris skal unngå å betale tilbake det de "skulle betale tilbake med en gang". Dette må være en av gråsonen i menneskers moral når de kan utnytte andre mennesker på denne måten, ikke bare i forhold til meg, men andre jeg ser rundt meg også. De har ikke et snev av dårlig samvittighet heller. Av en eller annen grunn så føler jeg at jenter er mye lettere å stole på en gutter når det gjelder tilbakebetaling av lånte penger, og jeg har mye lettere for å låne ut til dem dersom de trenger penger.

Det er ikke det at jeg blir økonomisk ruinert for jeg låner aldri ut mer enn det jeg fint klarer meg uten, det er bare prinsippet, hvorfor kan folk være så uærlige og bare tenke på egen vinning?

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verden er full av light-versjonen av Patrick Bateman fra boka American Psycho, dessverre. Det virker som dagens moral er slik at dersom du blir lurt eller utnyttet, er det fordi du fortjener det. Det eneste unntaket er hvis en selv blir lurt eller utnyttet.

Du kan jo vurdere å slutte å låne ut penger? Jeg lånte ut penger før i tiden, men sluttet med det etter at jeg oppdaget at jeg måtte jobbe hardt med å få pengene tilbake. Nå låner jeg aldri ut penger, og jeg gir aldri penger til telefonselgere.

Men jeg vet at det finnes unntak. Dersom en arbeidsledig kamerat blir bøtelagt for blotting, hasjrøyking eller noe annet ufarlig tull, så hadde jeg stilt opp dersom det var nødvendig.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, så det gir liten mening å handle etter noe så generelt som at mennesker er til å stole på (eller ikke). Jeg låner gjerne til folk jeg kjenner, men får jeg ikke tilbake er det slutt for den som ikke betaler. Det er min enkle form for det som i finans kalles risikostyring.

Patrick Bateman ville forresten aldri funnet på å låne penger av kjente; han var nok mer typen til å betale for alt for å vise hvor mye penger han har.

Lenke til kommentar

Det er noe galt oppe i hodet til folk når de ikke klarer å tenke på et lån som et lån. De får ikke dårlig samvittighet fordi de oppfatter pengene som "sine" når de har fått dem. De skjønner ikke at pengene fortsatt er dine. Jeg tror det er en kombinasjon av primitivitet, samvittighetsløshet og dårlig oppdragelse. For de fleste bør det være mulig å bøte på sånne ting igjennom en streng foreldreatferd når det gjelder lån.

Ikke lån ut til venner. Skal du låne ut til noen, lag en skriftlig kontrakt med betydelige strafferenter. Send regning og bruk privat inkasso når pengene ikke kommer.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, så det gir liten mening å handle etter noe så generelt som at mennesker er til å stole på (eller ikke). Jeg låner gjerne til folk jeg kjenner, men får jeg ikke tilbake er det slutt for den som ikke betaler. Det er min enkle form for det som i finans kalles risikostyring.

Patrick Bateman ville forresten aldri funnet på å låne penger av kjente; han var nok mer typen til å betale for alt for å vise hvor mye penger han har.

Ja, jeg vet ikke hvor stor andel av befolkningen som er fullstendige egoister. Men vi låser døra selv om vi vet at bare noen få prosenter av befolkningen kan tenkes å gjøre innbrudd hos oss. Jeg antar at prosentandelen som vil forsøke å komme seg unna tilbakebetaling av lån er større.

Jeg tenkte mer på Bateman¨s personlige egenskaper enn hans ytre omstendigheter. En fattig-utgave av fyren! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg sier ikke at jeg stoler på noen, eller at jeg ikke stoler på noen, men siden alt er usikkert her i verden, bruker jeg fremdeles å låne bort ting, men uten å forvente at jeg får det tilbake

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...