tow Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Enig med deg, jeg føler meg helt avhengig av søker. Har brukt kamera uten søker, og det funker til noe, men ikke som en søker. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50642305&searchclickthrough=true&searchQuery=d5200 Nikon D5200 med 18-55 og 18-200. Gjør alt du trenger, for 6000,- Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Enig med deg, jeg føler meg helt avhengig av søker. Har brukt kamera uten søker, og det funker til noe, men ikke som en søker. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50642305&searchclickthrough=true&searchQuery=d5200 Nikon D5200 med 18-55 og 18-200. Gjør alt du trenger, for 6000,- Må bli noe slik ja. Så 18-200 er det som bør satses på? Er 5200 motsatsen til 650? Må nok saumfare annonsene litt på jakt etter et kupp Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Er 5200 motsatsen til 650? Ja, omtrent. 600D/650D/700D er veldig like og på omtrent samme nivå som D5200/D5300. Mange på forumet her er veldig negative til linser av typen 18-200/300, og de har utvilsomt sine svakheter, men mange er også fornøyd med bildene de gir. Tror Panasonic GX7 eller Olympus E-M10 med 14-140/150 ville vært bra kombinasjoner for deg, men det blir dyrt hvis du ikke kan finne noe brukt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Enig med deg, jeg føler meg helt avhengig av søker. Har brukt kamera uten søker, og det funker til noe, men ikke som en søker. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50642305&searchclickthrough=true&searchQuery=d5200 Nikon D5200 med 18-55 og 18-200. Gjør alt du trenger, for 6000,- Må bli noe slik ja. Så 18-200 er det som bør satses på? Er 5200 motsatsen til 650? Må nok saumfare annonsene litt på jakt etter et kupp 18-200 er en veldig fleksibel løsning, med den kan du ta bilder av det meste. 5200D og D650 er ganske like, med stort de samme funksjoner og lik størrelse, D5200 ørlite grann lettere. D5200 har en betydelig bedre sensor, som tåler mindre lys før det blir for mye støy. Muligheten til å bruke høy ISO er noe du vil sette pris på med en 18-200, som selvsagt ikke er veldig lyssterk. En enda rimeligere løsning er en D80 med Tokina 12-24 og Nikkor 28-200 G-ED, 28-200 er laget for fullformatkamera, og er derfor litt trangt på et cropkamera. så du trenger en vidvinkelzoom i tillegg, men det er et aldeles ypperlig objektiv. Den komboen får du tak i for 5000,- Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 (endret) En enda rimeligere løsning er en D80 med Tokina 12-24 og Nikkor 28-200 G-ED, 28-200 er laget for fullformatkamera, og er derfor litt trangt på et cropkamera. så du trenger en vidvinkelzoom i tillegg, men det er et aldeles ypperlig objektiv. Den komboen får du tak i for 5000,- Jeg ville ikke gått til D80, da tar man et stort skritt tilbake i sensorteknologi og bildeprosessering, mister videofunksjon og får et eldre, større og tyngre kamera. To-objektivløsning gir mer vidvinkel, og sannsynnligvis bedre bildekvalitet i deler av zoomområdet, men også mer å dra på. Det krever også objektivbytte midt i normalzoomområdet, noe jeg synes er en ulempe, men det avhegner av bruksmønster/interesseområde. Disse er også uten stabilisator. Endret 18. september 2014 av se# 3 Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 En enda rimeligere løsning er en D80 med Tokina 12-24 og Nikkor 28-200 G-ED, 28-200 er laget for fullformatkamera, og er derfor litt trangt på et cropkamera. så du trenger en vidvinkelzoom i tillegg, men det er et aldeles ypperlig objektiv. Den komboen får du tak i for 5000,- Jeg ville ikke gått til D80, da tar man et stort skritt tilbake i sensorteknologi og bildeprosessering, mister videofunksjon og får et eldre, større og tyngre kamera. To-objektivløsning gir mer vidvinkel, og sannsynnligvis bedre bildekvalitet i deler av zoomområdet, men også mer å dra på. Det krever også objektivbytte midt i normalzoomområdet, noe jeg synes er en ulempe, men det avhegner av bruksmønster/interesseområde. Disse er også uten stabilisator. Jepp. Bare for å vise at det er utrolig mange måter å løse det på. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. september 2014 Forfatter Del Skrevet 18. september 2014 En enda rimeligere løsning er en D80 med Tokina 12-24 og Nikkor 28-200 G-ED, 28-200 er laget for fullformatkamera, og er derfor litt trangt på et cropkamera. så du trenger en vidvinkelzoom i tillegg, men det er et aldeles ypperlig objektiv. Den komboen får du tak i for 5000,- Jeg ville ikke gått til D80, da tar man et stort skritt tilbake i sensorteknologi og bildeprosessering, mister videofunksjon og får et eldre, større og tyngre kamera. To-objektivløsning gir mer vidvinkel, og sannsynnligvis bedre bildekvalitet i deler av zoomområdet, men også mer å dra på. Det krever også objektivbytte midt i normalzoomområdet, noe jeg synes er en ulempe, men det avhegner av bruksmønster/interesseområde. Disse er også uten stabilisator. Så litt på D80 og 90 tidligere, men ser at de nok er såpass mange år nå, at jeg nok heller legger i de hundrelappene til D5200 / 650D. Nå er det ikke flust av de to modellene ute på Finn, tatt i betraktning at jeg helst skulle ha hentet det på Østlandet Og ja - GX7 eller X-T1 hadde nok vært innertiere for min del, bortsett fra prisen! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 Hva med en Canon 100D?, er en 750D dyttet inn i et mindre hus, du får tak på brukt m /objektiv/er for ca. 4000.- Når det gjelder brukt er også foto.no et fint sted å lete. 2 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 19. september 2014 Forfatter Del Skrevet 19. september 2014 (endret) Hva med en Canon 100D?, er en 750D dyttet inn i et mindre hus, du får tak på brukt m /objektiv/er for ca. 4000.- Når det gjelder brukt er også foto.no et fint sted å lete. Takk for veldig godt råd! Da tror jeg at jeg har funnet hva jeg trenger (forhåpentligvis), men langt fra sikker. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51609703&searchclickthrough=true&searchQuery=100d Ville f.eks. 17-50mm f2.8 vært en god all-round linse, som her f.eks: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=D5200&utstyrtypeid=47&id=226029 Endret 19. september 2014 av Andey- Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Etter svært mye frem og tilbake i tenkeboksen, og sett og tatt litt på en del kameraer i butikken etc. Så er det klart SLR blir i tyngste laget - uten tvil! Så per nå tyder mye på at Sony NEX-6 er beste alternativet. Blir dog 18-55mm da lommeboka sier stopp for nå. I tillegg tror jeg at det er et kamera jeg kan være fornøyd med i etterkant også Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Etter svært mye frem og tilbake i tenkeboksen, og sett og tatt litt på en del kameraer i butikken etc. Så er det klart SLR blir i tyngste laget - uten tvil! Så per nå tyder mye på at Sony NEX-6 er beste alternativet. Blir dog 18-55mm da lommeboka sier stopp for nå. I tillegg tror jeg at det er et kamera jeg kan være fornøyd med i etterkant også NEX-6 var kanskje Sonys mest vellykkede kamera i forrige generasjon, og er fortsatt et meget bra alternativ som (gitt en bra pris) gir mye for pengene. Trodde NEX-6 stort sett ble solgt 16-50, men 18-55 er minst like bra optisk. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Etter svært mye frem og tilbake i tenkeboksen, og sett og tatt litt på en del kameraer i butikken etc. Så er det klart SLR blir i tyngste laget - uten tvil! Så per nå tyder mye på at Sony NEX-6 er beste alternativet. Blir dog 18-55mm da lommeboka sier stopp for nå. I tillegg tror jeg at det er et kamera jeg kan være fornøyd med i etterkant også NEX-6 var kanskje Sonys mest vellykkede kamera i forrige generasjon, og er fortsatt et meget bra alternativ som (gitt en bra pris) gir mye for pengene. Trodde NEX-6 stort sett ble solgt 16-50, men 18-55 er minst like bra optisk. Ser nok ut til at 16-50 er standard, men blir kjøpt brukt med 18-55mm. Lest mye omtaler, og ser nok ikke ut til å være så galt objektiv. Er forresten solblender noe som kan være nyttig å kjøpe med? Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Ser nok ut til at 16-50 er standard, men blir kjøpt brukt med 18-55mm. Lest mye omtaler, og ser nok ikke ut til å være så galt objektiv. Er forresten solblender noe som kan være nyttig å kjøpe med? 18-55 er en del større, men ellers minst like bra. Jeg bruker alltid solblender (hvis mulig). Det både beskytter frontlinsen litt fysisk og reduser reflekser/forbedrer kontrast i bildene. 1 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 20. september 2014 Forfatter Del Skrevet 20. september 2014 Takk! Da blir det bestilt omgående Hva er en fornuftig pris for NEX-6 med nevnte linse nå om dagen? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 22. september 2014 Forfatter Del Skrevet 22. september 2014 Da var kjøp av NEX-6 et faktum og har fått det i hus! Kan ikke si annet enn at førsteinntrykket er svært godt, men ser dog at jeg har mye å lære på veien fram til de virkelig gode bildene Ser dog at jeg gjerne skulle hatt en telelinse, men det får komme senere. Takk for all god hjelp - den har vært uvurderlig 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå