Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av første kamera til tur

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer skal i oktober på reise i sør- og nord-amerika, hvor vi skal til alt fra Rio de Janeiro, Machu Picchu, Amazonas og Disney world etc. Og da kom selvfølgelig problemstillingen i.f.t. kamera. Vi tenker at når vi legger såpass mye penger i reisen, er det dumt å ikke forevige det tilstrekkelig.

Jeg har sett en del på kompakte systemkameraer, men med linser, blitz etc. kommer det fort opp mot 5-sifrede beløp og dermed helt uaktuelt.

Tanken om å kjøpe brukt har slått meg, og tenker da f.eks. D60, 550D el.l. som jeg ser ligger brukt fra 2000,- og oppover, litt avhengig av medfølgende utstyr.

Er det noen grunn til å ikke kjøpe nevnte kameraer brukt? Og hvilke to (tre?) linser bør jeg satse på å ha med meg?

Skal sies at jeg langt fra er noen dreven fotograf, men mer en turist som ønsker å få noen noenlunde gode bilder fra turen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke fotografering er veldig viktig "altoppslukende" aå ville jeg nok heller gått for et entusiastkompaktkamera som har meget god Bildekvalitet.

Foreksempel den nye Canon G7x, eller også nye Canon PowerShot SX60 HS hvis zoom er viktig, begge blir og finne i butikkhyllene snart.

Lenke til kommentar

Ingen grunn i det hele tatt. Kjøp et brukt kamera med et par objektiver, du kommer lett under 5k for det du trenger.

Kjøp et lite kamera, som er lett å bære. Det er viktig, for at du skal ta det med overalt.

Nikon: D3000-3100-3200. D5100-5200

Canon 550/600/650/700D. 1100D

Kjempetilbud: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51551706&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51590619&searchclickthrough=true&searchQuery=nikon

Lenke til kommentar

Hva med et kjempegodt kompaktkamera som Sony RX100 II pluss håndgrep og reservebatterier?

http://www.lydogbilde.no/test/sony-rx-100-ii

Eventuelt et billig superzoomkamera i reserve.

Hvis man vil bytte objektiver, men ikke vil bære med seg tungt fotoutstyr, så er det dumt å ikke sjekke opp moderne speilløse kamera på tilbud fra 2000 og oppover (alle andre produsenter enn Canon og Nikon). Det er ikke uten grunn at det er mye stort og tungt fotoutstyr på bruktmarkedet...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1627749

Hvorfor vil dere ha med ekstern blits? Jeg ville heller prioritert et lite stativ og lang lukketid.

Regner dere med at det blir vått så kan det være kjekt å ha med et billig vanntett reservekamera eller actionkamera.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Vi tenker at når vi legger såpass mye penger i reisen, er det dumt å ikke forevige det tilstrekkelig.

Brukt er selvsagt et alternativ, men som andre også har vært inne på er det ikke opplagt at speilrefleks er det ideelle valget. Et brukt et med 2-3 linser vil utvilsomt gi mye bildekvalitet for pengene, men min erfaring er at et speilreflekskamera lett blir liggende i ryggsekken hvis man ikke er veldig fotoentusiast.

En annen ting er at som ryggsekkturist (hvis det er slik dere reiser) teller virkelig hvert gram dere tar med. Jeg er relativt entusiast, men på en slik tur hadde jeg ofret litt bildekvaliet for å få ned størrelse og vekt. Om det gjelder dere også må dere selvsagt vurdere, men jeg hadde sett på kameraer som Sony RX10 eller Panasonic FZ1000 som førstevalget, men begge ligger ganske høyt i pris. Hvis dere ikke trenger tele kan et Sony RX100 MK III være et godt alterantiv, dessverre også relativt dyrt.

Andre muligheter er Panasonic G5 som Japan Photo selger for 3000 inklusiv linse. Dette er en utgått modell, men er fortsatt helt kurrant og mindre enn speilreflekkameraer.

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-g5-166131

Zoomområdet er muligens i minste laget, men spe på med en telezoom som Panasonic 45-200, 45-150 eller 45-175 så har dere en ganske kompakt pakke som dekker fra moderat vidvinkel til moderat tele.

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-vario-45-200mm-f4-0-5-6-asph-mega-o-i-s-209118

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-vario-45-150mm-f4-0-5-6-asph-166628

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-x-vario-pz-45-175mm-f4-0-5-6-asph-ois-150892

Panasonic FZ200 er forgjenger til FZ1000 nevnt over, også et bra kamera på mange måter. Det er også lite og lett, men kan ikke konkurrere med de andre alternativene jeg har nevnt på bildekvalitet. Det er en to år gammel modell, men prisen har holdt seg usedvanlig "bra" og ligger fortsatt på vel 3500.

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-fz200-166438

Generelt er det mange tilbud på litt eldre modeller (som Panasonic G5 nevnt over) hvis man følger med litt, men med avreise i oktober nytter det ikke å vente alt for lenge, stor fordel å tatt noen bilder og se at alt er OK før dere reiser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

jeg har reist jorda rundt noen ganger nå, jeg har brukt en del forskjellig kamera utstyr pga. ting har blitt stjelt eller gått i stykker

første 8månders turen gjennom asia brukte jeg et Pentax k20d med 3 linser, var ALT for tungt

tur gjennom central asia og kina med sykkel hadde jeg et Canon G12, var lett og helt greit

gjennom vest afrka med canon 60d og 2 objekitver, alt for tungt

midt østen, europa og mellom amerika, canon 60d og 2objektiver, alt for tungt

central asia og asia, starta med canon 60d og 2 objektiver, men var i en båtulykke og alt gikk i vannet så endte opp med og kjøpe et Canon g16, perfekt

det beste kamera jeg har reist med er Canon g16, bilde kvaliteten var god som speilrefleks, lite, lett. det eneste jeg mangla var litt ekstra zoom, når jeg reiste med Canon 60d så hadde jeg 70-200mm L og 100 - 400 L, begge dyre linser fra Canon som har topp topp bilde kvalitet, men det ikke hvert det i forhold til et Canon g16 så lenge man bare tar bilder for moro skyld

har lagt ut bilder på instagram: aroundtravel

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at speilrefleks blir fort for tungt.

Av kompakt-kameraene, så er det nye Canon G7X, nye Panasonic LX100 og Sony RX100 som jeg tenker først på. Det er også mulig at Sony RX10 kan være et alternativ.

Av systemkameraene, så synes jeg at Olympus OM-D E-M10 med den kompakte zoomen er mest interessant. Da ville jeg spedd på med en 17mm f/1.8 (eller 25mm f/1.8) og 40-150mm zoomen. Men det blir kanskje for dyrt?

Lenke til kommentar

Hvis vi får vite mer om hva dere tar bilder av så er det enklere å gi spesifikke anbefalinger.

Hva er viktigst å få bilder fra, er det omgivelsene eller små detaljer langt vekke?

Innendørs eller utendørs?

Fotografering i sollys eller skumring?

Mennesker, dyr, gjenstander, bygninger eller natur?

Uansett hva man kjøper så må man ta seg tid til å lære seg å bruke det nye fotoutstyret, og gjerne ta en kjapp titt på generelle fotoråd for å gi flest mulig gode bilder.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange og svært gode tilbakemeldinger!

Jeg ser at fellesnevneren her er at SLR fort kan blir for tungt og klumpete å ha med seg på tur, noe jeg helt klart ser kan bli tilfelle. Ser jeg glemte å nevnte det, men det blir lite bæring av sekk da vi på store deler av turen har bærehjelp av hest el.l. noe som gjør at vekten ikke er veldig avgjørende, samt at det kun er 1måned.

Har litt i bakhode at kameraet jeg kjøper også skal være kurant å benytte når vi kommer hjem. Av de mange forslagene ser jeg kompaktkamera uten utskiftbar optikk nevnes i fleng, men vil ikke et speilløst/SLR holde seg "bedre" ift å ha ett kamera på sikt mtp at en kan skifte ut objektiver osv?

Som det er blitt nevnt, er f.eks. NX2000 meget billig per i dag, men som mange av de øvrige speilløse kameraene, ser jeg det mangler blitz. Er bekymringen for å være uten helt bortkastet? Ser de eksterne koster tilsvarende kameraet...

Når det gjelder hva en skal ta bilde av, blir det en salig blanding av natur, omgivelser, mennesker, bygninger, men fellesnevneren er nok at det er utendørs.

Igjen, takk for mange gode tilbakemeldinger - det settes stor pris på i denne jungelen av kameraer :)

det beste kamera jeg har reist med er Canon g16, bilde kvaliteten var god som speilrefleks, lite, lett. det eneste jeg mangla var litt ekstra zoom, når jeg reiste med Canon 60d så hadde jeg 70-200mm L og 100 - 400 L, begge dyre linser fra Canon som har topp topp bilde kvalitet, men det ikke hvert det i forhold til et Canon g16 så lenge man bare tar bilder for moro skyld

Svært imponerende bilder! Mange av dem som er tatt med G16?

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Det følger med en liten blits i kameraesken til å sette i blitsskoen på NX-kameraene, her er den i nedvippet posisjon:

Flash%20closed%20-%20NX2000.jpg

Jeg bruker sjelden min blits, velger heller høyere ISO eller setter på 30mm f/2-objektiv.

Selv har jeg både kompaktkamera, speilløst og speilrefleks, de har forskjellige bruksområder.

Likevel merker jeg at jo bedre kameraene blir jo mer bruker jeg de minste fremfor de største.

Jeg har et gammelt Canon G12, det ble regnet som et godt kompaktkamera. Likevel blir det ikke brukt lenger fordi RX100 er mindre og bedre, og speilløst NX300 er bare litt større og gir mye bedre bilder.

Jeg har et gammelt Canon EOS 40D med objektiver liggende, det har holdt seg godt og gir fortsatt gode bilder, men det blir likevel ikke brukt siden det lille NX300 gir bedre bilder og er lettere å ta med seg.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Har siklet en del på NX300, og dette gjorde meg jo ikke mindre interessert! :)

Eneste som holder meg litt tilbake er prisen sett mot NX2000, uten at jeg vet hvordan disse ligger opp mot hverandre. Ser jo at begge har samme veiledende pris som for meg er et mysterium?

For øvrig ser jeg det ligger et (tilsynelatende) godt tilbud på finn: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51685801&searchclickthrough=true&searchQuery=samsung%20nx300

Selv om dette er litt i grenseland prismessig etc, er det kanskje det beste på lang sikt å bare kline til :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til denne Finn-annonsen.

Prisen er det samme som jeg betalte for mitt på tilbud, men 30mm-objektivet følger med på kjøpet og gjør det til et godt kjøp.

30mm er det kjekkeste av fastobjektivene jeg har, tilsvarende som 45mm i fullformat er det ypperlig til ute og innebilder. 20-50mm er lite og fint zoom-objektiv. Jeg har også 50-150mm tele, men bruker det sjelden da jeg tar mest vidvinkel og normal.

Selv har jeg kjøpt flere av NX-objektivene mine brukt eller på gode tilbud fra inn og utland.

NX300 (og NX30) har mye bedre autofokus enn de andre NX-kameraene, og fokus jager mye mindre ved videofilming. Bildene blir ikke merkbart bedre enn NX2000, men det blir færre mislykkede bilder.

Ekstra batterier får man for under kr 100 på eBay.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange og svært gode tilbakemeldinger!

Jeg ser at fellesnevneren her er at SLR fort kan blir for tungt og klumpete å ha med seg på tur, noe jeg helt klart ser kan bli tilfelle. Ser jeg glemte å nevnte det, men det blir lite bæring av sekk da vi på store deler av turen har bærehjelp av hest el.l. noe som gjør at vekten ikke er veldig avgjørende, samt at det kun er 1måned.

Har litt i bakhode at kameraet jeg kjøper også skal være kurant å benytte når vi kommer hjem. Av de mange forslagene ser jeg kompaktkamera uten utskiftbar optikk nevnes i fleng, men vil ikke et speilløst/SLR holde seg "bedre" ift å ha ett kamera på sikt mtp at en kan skifte ut objektiver osv?

Som det er blitt nevnt, er f.eks. NX2000 meget billig per i dag, men som mange av de øvrige speilløse kameraene, ser jeg det mangler blitz. Er bekymringen for å være uten helt bortkastet? Ser de eksterne koster tilsvarende kameraet...

Når det gjelder hva en skal ta bilde av, blir det en salig blanding av natur, omgivelser, mennesker, bygninger, men fellesnevneren er nok at det er utendørs.

Igjen, takk for mange gode tilbakemeldinger - det settes stor pris på i denne jungelen av kameraer :)

Svært imponerende bilder! Mange av dem som er tatt med G16?

bildene er tatt med litt forskjellige kamerar (canon 60d, pentax k20d, canon g12 og g16) MEN flertallet av bildene er tatt med G16, rett og slett pga det er så lett og dra med seg rundt og man slipper all oppmerksomheten man får når jeg drar fram canon 60d med en 100-400L linse,

skal på fjelltur til Pakistan neste månde, da tar jeg bare med Canon g16 (eller kanskje invistere i et speilløst kamera fra olympus)

Lenke til kommentar

uansett hva dere ender opp med og kjøpe så bør dere lære dere kamera før dere drar på turen, jeg ser hele tiden når jeg er ute og reiser folk med dyrespeilrefleks men, som bare bruker Auto og har null peil hva de gjør, og når man ser på bildene demmes snere så kunne de like godt hatt et lite kompakt kamera

og jeg gjorde akuratt sammen feilen selv når jeg dro på min første lang tur og kjøpe meg et Pentax k20d rett før jeg dro og tenkte bare at jeg lærer meg det på veien, når jeg ser gjennom bildne fra den turen nå, så kunne 99% hvert bedre om jeg faktisk hadde tatt meg tid til og lære meg kamera istedn for og bare brukte auto

Lenke til kommentar

Et kamera i lommen eller rundt halsen gir deg flere bilder enn et kamera nedpakket i en veske eller i bagasjen. Ta med et reservekamera slik at partneren kan ta bilde av fotografen i aksjon...

Elementære ting å lære er eksponeringskompensasjon (± knappen), ISO-følsomhet og hva dette gjør med støy i bildet på stor skjerm, blender bestemmer dybdeskarphet, lukketid kan fryse eller frigjøre bevegelse, gode utsnitt/bildekomposisjon, hvitbalanse/fargetone. Enkelte kamera kan ha enkelte ferdige funksjoner som er gode, andre kan nesten ødelegge bilder. Noen effekter kan gjøres i kamera, men de fleste bør gjøres på PC når man kommer hjem.

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til denne Finn-annonsen.

Prisen er det samme som jeg betalte for mitt på tilbud, men 30mm-objektivet følger med på kjøpet og gjør det til et godt kjøp.

30mm er det kjekkeste av fastobjektivene jeg har, tilsvarende som 45mm i fullformat er det ypperlig til ute og innebilder. 20-50mm er lite og fint zoom-objektiv. Jeg har også 50-150mm tele, men bruker det sjelden da jeg tar mest vidvinkel og normal.

Selv har jeg kjøpt flere av NX-objektivene mine brukt eller på gode tilbud fra inn og utland.

NX300 (og NX30) har mye bedre autofokus enn de andre NX-kameraene, og fokus jager mye mindre ved videofilming. Bildene blir ikke merkbart bedre enn NX2000, men det blir færre mislykkede bilder.

Ekstra batterier får man for under kr 100 på eBay.

Ja, jeg har lest en del nå, og kan jo skjønne at NX2000 prises langt billigere hos butikkene. Skal se om jeg får gjort et godt kjøp her! Hvordan var det å gå over til kamera uten søker? Ser for meg at det blir som å snu en gammel vane, hehe.

uansett hva dere ender opp med og kjøpe så bør dere lære dere kamera før dere drar på turen, jeg ser hele tiden når jeg er ute og reiser folk med dyrespeilrefleks men, som bare bruker Auto og har null peil hva de gjør, og når man ser på bildene demmes snere så kunne de like godt hatt et lite kompakt kamera

og jeg gjorde akuratt sammen feilen selv når jeg dro på min første lang tur og kjøpe meg et Pentax k20d rett før jeg dro og tenkte bare at jeg lærer meg det på veien, når jeg ser gjennom bildne fra den turen nå, så kunne 99% hvert bedre om jeg faktisk hadde tatt meg tid til og lære meg kamera istedn for og bare brukte auto

Veldig godt poeng! Noe begrenset sikkert hva jeg klarer å utforske på forhånd, men skal gjøre mitt beste. Har hørt fra flere at de gjerne hadde lært seg kameraet bedre, og dine bilder er nok et prakteksempel på hvor bra bildene kan bli ;)

Et kamera i lommen eller rundt halsen gir deg flere bilder enn et kamera nedpakket i en veske eller i bagasjen. Ta med et reservekamera slik at partneren kan ta bilde av fotografen i aksjon...

Elementære ting å lære er eksponeringskompensasjon (± knappen), ISO-følsomhet og hva dette gjør med støy i bildet på stor skjerm, blender bestemmer dybdeskarphet, lukketid kan fryse eller frigjøre bevegelse, gode utsnitt/bildekomposisjon, hvitbalanse/fargetone. Enkelte kamera kan ha enkelte ferdige funksjoner som er gode, andre kan nesten ødelegge bilder. Noen effekter kan gjøres i kamera, men de fleste bør gjøres på PC når man kommer hjem.

Takk for gode tips! Det er på ting som lukketid, skarphet fargebalanse etc jeg ser at jeg gjerne lærer meg før vi drar på tur. Ser at Lightroom 4 originalt følger med kameraet - er dette et program å anbefale eller finnes det andre bedre som du kan anbefale?

Lenke til kommentar

LR4 "lightroom4" er forrige utgave av LR, sålenge det følger med er det kjempefint siden du da klarer deg med en oppgradering til LR5 som koster halve prisen av en komplett utgave. Det kommer sannsynligvis en LR6 snart så hvis du går for den pakka så ville jeg ha ventet litt før oppgradering.

Når det gjelder LR så er det en meget bra redigeringsprogram som lar deg gjøre omtrent alt med bildene utenom større manipuleringer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

LR4 "lightroom4" er forrige utgave av LR, sålenge det følger med er det kjempefint siden du da klarer deg med en oppgradering til LR5 som koster halve prisen av en komplett utgave. Det kommer sannsynligvis en LR6 snart så hvis du går for den pakka så ville jeg ha ventet litt før oppgradering.

Når det gjelder LR så er det en meget bra redigeringsprogram som lar deg gjøre omtrent alt med bildene utenom større manipuleringer.

Godt å høre :) Ble kanskje borte i mengden, men hvordan er det å benytte kamera uten søker? Ser for meg at det er litt utfordrende ved sollys el.l.?

Kom forresten over denne pakka på finn i dag: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51050553&searchclickthrough=true&searchQuery=helt%20r%C3%A5

Hvordan er GM1 sett opp mot NX300?

Lenke til kommentar

... men hvordan er det å benytte kamera uten søker? Ser for meg at det er litt utfordrende ved sollys el.l.?

Det er veldig smakssak, for meg er kamera uten søker automatisk diskvalifisert, men de fleste ser ikke ut til å bry seg om det. De fleste kameraene som selges i dag er uten søker. Jeg synes det blir problemer uten søker i sollys (vippar skjerm hjelper en del), med lange brennvidder og ved lange lukkertider. Kjøper du et lite kamera med vippbar skjerm og og fast zoom uten noe særlig tele spiller det mye mindre rolle enn om du har tenkt å kjøpe teleobjektiv.

Klart mindre, særlig med 12-32 standardzoom.

Lenke til kommentar

... men hvordan er det å benytte kamera uten søker? Ser for meg at det er litt utfordrende ved sollys el.l.?

Det er veldig smakssak, for meg er kamera uten søker automatisk diskvalifisert, men de fleste ser ikke ut til å bry seg om det. De fleste kameraene som selges i dag er uten søker. Jeg synes det blir problemer uten søker i sollys (vippar skjerm hjelper en del), med lange brennvidder og ved lange lukkertider. Kjøper du et lite kamera med vippbar skjerm og og fast zoom uten noe særlig tele spiller det mye mindre rolle enn om du har tenkt å kjøpe teleobjektiv.

Klart mindre, særlig med 12-32 standardzoom.

Ja, frykter at jeg vil savne en søker, særlig ved sollys og evt. bruk av tele. Virker merkelig at det på en del heller ikke er mulig å sette på dette i blitsskoen.

Har grunnet dette gått litt vekk fra speilløse systemkameraer igjen, og ser at om man skal få i "pose og sekk" på det området, koster det gjerne mer enn mange er villig til å betale. Og da i mitt tilfelle er SLR plutselig litt aktuelt igjen, uten at det er bestemt.

Når vi først er inne på objektiver - hvilke objektiver bør jeg se etter når det kommer til "all-round"? Ser mange av "pakkene" folk selger har et hav av ulike objektiver. Eneste som går igjen er at KIT-objektivet medfølger.

Mange takk for svar!

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...