Gothminister Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 En vakker dag blir troen på en allmektig Gud, en diagnose. Og 50 år etter vil folk undres over at det tok så lang tid å stille diagnosen. Det er allerede underlig at vi ikke har satt en diagnose på dette. De fleste vet og forstår at religiøsitet er vrangforestillinger. Men de er lært og kulturelt betinget. Vi vet jo alle at det ikke eksisterer noen gud. Så for min del er det akkurat det samme som og tro på nisser og troll. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Og da får det være din oppgave å peke på momenter som ikke er i samsvar med det du har av kunnskaper, og som leder til stridspørsmålet, nemlig om religionen fører med seg nye vrangforestillinger, eller videre befesting av eksisterende. Nå er det ikke slik at du dikterer hva slags oppgaver jeg har eller ikke har. Som jeg også tidligere har sagt, så vil det være umulig og diskutere dette med religiøse. Jeg sa noe om personlighetsproblematikk som du sikkert husker. Og som du vet, er disse vanskelig og få til å se sin egen situasjon. Jeg ba deg se på metodikken, ikke fokusere på min person .. - trodde det var en fornuftig og åpen måte å starte på - hva er i veien for å ta en debatt om din påstand angående "vrangforestilling"? Og hvis du ikke er villig til å begrunne meningen din, skal du likevel fortsette å slenge ut sånne fornærmelser i det "åpne rom"? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 Nå er det ikke slik at du dikterer hva slags oppgaver jeg har eller ikke har. Som jeg også tidligere har sagt, så vil det være umulig og diskutere dette med religiøse. Jeg sa noe om personlighetsproblematikk som du sikkert husker. Og som du vet, er disse vanskelig og få til å se sin egen situasjon. Og hvis du ikke er villig til å begrunne meningen din, skal du likevel fortsette å slenge ut sånne fornærmelser i det "åpne rom"? Og der viser du hvorfor debatten blir vanskelig. Man blir ikke fornærmet i debatter over andres meninger. Jeg mener ikke å fornærme noen. Men det og tro på en gudeskikkelse i 2014, når vi vet at det ikke eksisterer noen gud og vi vet og forstår at religioner er skapt av mennesker. Da skal man stille spørsmål reint faglig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Nå er det ikke slik at du dikterer hva slags oppgaver jeg har eller ikke har. Som jeg også tidligere har sagt, så vil det være umulig og diskutere dette med religiøse. Jeg sa noe om personlighetsproblematikk som du sikkert husker. Og som du vet, er disse vanskelig og få til å se sin egen situasjon. Og hvis du ikke er villig til å begrunne meningen din, skal du likevel fortsette å slenge ut sånne fornærmelser i det "åpne rom"? Og der viser du hvorfor debatten blir vanskelig. Man blir ikke fornærmet i debatter over andres meninger. Jeg mener ikke å fornærme noen. Men det og tro på en gudeskikkelse i 2014, når vi vet at det ikke eksisterer noen gud og vi vet og forstår at religioner er skapt av mennesker. Da skal man stille spørsmål reint faglig. Når du bruker meta-verktøy -, altså via andre poster, og med andre brukere, men ikke direkte til eks, meg - så får jeg det likevel med meg (i tillegg til ukjent antall som velger å ikke si noe), og når det blir flere ganger, blir jeg litt interessert i å se nøyere på det. Jeg blir ikke fornærmet, men å slenge ut sånne generelle negative meldinger skaper dårligere klima - hvis man ikke klargjør overfor den som reagerer. Dessuten er buddhisme av de fleste oppfattet som en "religion", og da er jeg ansvarlig for å spørre den som påstår dette, fordi det er det man skal gjøre hvis man tar opp den typen praksis. Da kan du jo passe på å få med at "the four noble truths" er unntaket fra de andre Vi er på en del av forumet hvor det handler om verdisyn, og naturligvis sterke personlige verdier. Da er det fornuftig å være helt tydelig Hva er i veien for å se kjapt over metodikken, altså en metodikk som logisk fører til en "klar bevissthet", og dermed være ferdig med hele saken - du har jo endel kompetanse, altså en type kompetanse, hvor denne metodikken burde "hoppe opp" i synet ditt. Det burde etter min lille kompetanse, og viten om hva andre meget kompetente fagfolk sier om den samme metodikken, være gjort i en fei Da skal man stille spørsmål reint faglig. Hva annet er det jeg gjør? Jeg blir litt forvirret av at du er så negativ og unnvikende. Her har moderator vært så snill å skille ut denne saken, og jeg er sikker på at det holdes litt øye med hva som foregår her. Så da ser jeg ikke hva som konkret er i veien for å ha en god debatt!? Endret 16. september 2014 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Krangler dere om hvorvidt dere skal gidde å krangle? Er jeg den eneste som var i nærheten av å være on-topic? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Trådens emner er vel vridd - det er noe i hjernen som fører til religiøsitet. Teleologisk tenking, for eksempel. Lenke til kommentar
wildgoose Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Er vel rimelig skummelt når noe man blir fortalt når man er barn skal ha høyere presedens enn empirisk gjenprøvbar data. Ser gang på gang enkelte jeg snakker med velger alltid til et vist punkt følelser for noe man VIL skal være sant over empiri. Ser dem får helt angst når det blir lagt klart frem i lyset. Merkelig at enkelte har en slik trang til å holde fast ved noe innøvd til tross for at det er så pinlig åpenbart. Merkelig at slike folk ikke noen gang kan klare å våkne opp uansett hvor mange ganger og hvor klart det legges til rette for den individuelle til å få å forstå. Mennesker.. Vi er en dum art blir det kanskje riktig å si.. Endret 16. september 2014 av wildgoose 1 Lenke til kommentar
wildgoose Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Og det er vel kanskje noe hvordan hjernen er skrudd sammen og utviklet ja. Noen ser bare ikke ut til å begripe konseptet med treet som faller i skogen.. Enten så vil man ikke, eller så kan man ikke. Er vel litt begge deler tenker jeg. Endret 16. september 2014 av wildgoose Lenke til kommentar
GXT Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Det er nok noe som sitter igjen. Alle søker sin forklaring på verden. Det er hardkodet i hjernen vår å søke svar og sammenhenger, men å være religiøs er ikke det, mest sannsynlig siden moderne forklaringer fortsatt ikke har fått skikkelig fotfeste. Men jeg synes det er skremmende, jeg også. Religion skaper ikke et godt grunnlag når det kommer til alle de intelligente menneskene vi trenger innenfor forskning og utvikling. Evnen til å tenke kritisk og fornuftig er virkelig noe vi trenger i samfunnet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg er av den formening at vi støtter oss altfor meget på evnen til å tenke rasjonelt - vi blir kritiske kontrollfriker av for mye av den typen tenking. Og det igjen fører til en vrangforestilling om at vi er det som tenker, og dermed lukker vi oss samtidig for det vi ikke fatter, og oppnår ikke total frihet fra oss selv self is the biggest liar .. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Religiøse er mindre intelligente. http://forskning.no/filosofiske-fag-overtro-religion/2013/08/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jada, det er helt greit at religiøse ikke er så veldig intelligente - men når skal den som tror at intelligens er alt, forstå at fornuften ikke kan finne disse svarene? Hvor intelligent må man være for å skjønne at man ikke vet noe som helst? Når man forstår det, så er det mye som kan forklares Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) En vakker dag blir troen på en allmektig Gud, en diagnose. Og 50 år etter vil folk undres over at det tok så lang tid å stille diagnosen. Det er allerede underlig at vi ikke har satt en diagnose på dette. De fleste vet og forstår at religiøsitet er vrangforestillinger. Men de er lært og kulturelt betinget. Vi vet jo alle at det ikke eksisterer noen gud. Så for min del er det akkurat det samme som og tro på nisser og troll. Dette gjelder jo ikke bare religion. Selveste sammfunnet vi lever er vel også bygget på å utnytte disse samme meknismene i hjernen. Bullshit er det som driver dette vi kaller samfunnet fremmover. Noen snakker om andre og flottere ting, men det er også bullshit in the end. Slik har det altid vært og slik vil det fortsette å være i all evighet. Glem å prøve å forandre på det, finn heller frem en stor bolle popcorn.. Endret 21. september 2014 av Anatman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå