Gå til innhold

Samsung NX1 endelig lansert

Anbefalte innlegg

Ser ut som et toppspekket kamera.

15 fps er jo helt rått , og kameraet støtter jo UHS-II minnekort ( tror det bare er Fuji XT1 som gjør det fra før. Panasonic GH4 gjør ikke det. Tror heller ikke at Canon 7D mk II gjør det )

Håper bare at de har fått orden på bufferminne som jo har vært en akkileshæle i bortimot samtlig modeller fra den kanten.

Kunne de ikke likegodt ha kommet med 5 axe IBIS ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bli interessant å se hvordan følgefokusen funker i virkelighetens verden, også i dårlige lysforhold samt med raske uforutsigbare mindre objekter uten hjul på. Det skal bli spennende å se om samsung her har klart dette bedre enn de andre produsentene av speilløse systemkamera (selv om de selv ser ut til å mene har løst dette, så viser rl-tester at å si at dette er det delte meninger om er å være veldig snill med produsentenes utsagn/skryt).

Interessant blir det og å se råfiler fra sensoren når isoen øker i dårlig lys.

De gjør i hvert fall iherdig innsats for at følgefokusen skal bli bedre, med over 200 fokuspunkter og hendelseforutseende 3D følgefokus. (Eksemplet med baseballkølle + baseball + øyeblikket den treffer setter forventningene skyhøyt).

ISOen i dårlig lys tror jeg blir på nivå med andre moderne APS-C sensorer, med unntak av objektiver med veldig stor blenderåpning. Der kan nok påstanden om 30% bedre slå til (BSI vs FSI lysømfientlighet har størst innvirkning på store blendere)

Ellers er det vel mangel av lange objektiver som er det største problemet for et sportskamera fra samsung(?).

1000-samsung-300mm-f2-8-ois-ifunction-11

Samsung S 300mm f/2.8 ED OIS iFunction

Det er ennå 2 år igjen til neste OL

Lenke til kommentar

ISOen i dårlig lys tror jeg blir på nivå med andre moderne APS-C sensorer, med unntak av objektiver med veldig stor blenderåpning. Der kan nok påstanden om 30% bedre slå til (BSI vs FSI lysømfientlighet har størst innvirkning på store blendere)

Jeg trodde forskjellen var størst for vidvinkel med kort avstand mellom sensor og glass, og da primært i hjørnene, er det noe jeg ikke har fått med meg? Skal innrømme jeg ikke har så veldig peiling på dette, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor stor eller liten blender skal samvirke med sensorens lysfølsomhet på noen måte.

Lenke til kommentar

Du har rett, det gjelder vidvinkel også. Det er bare å se for seg hvordan lyskjeglene går mellom bakerste glass i objektivet og sensoren. Ved liten blender kommer alt lyset fra et lite sted (blenderen) et stykke ut i objektivet, altså ganske parallelle lysstråler. Med stor blender skal lyset konsentreres fra et stor bakerste linseelement til sensoren, altså en vid lyskjegle til hvert av punktene på sensoren som er i fokus. Med en FSI-sensor reflekteres eller absorberes mye av lyset i ledninger foran fotosenslene. Med BSI ligger disse på baksiden så mer av lyset fra "vide vinkler" kommer frem.

http://www.ovt.com/technologies/technology.php?TID=7

BSI-vs-FSI.png

Edit: Det står nydelig grafisk fremstilt på side 18-23 i denne PDF-en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg trodde forskjellen var størst for vidvinkel med kort avstand mellom sensor og glass, og da primært i hjørnene, er det noe jeg ikke har fått med meg? Skal innrømme jeg ikke har så veldig peiling på dette, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor stor eller liten blender skal samvirke med sensorens lysfølsomhet på noen måte.

Stor blender gjør at lyset kommer inn fra en større flate fra bakelementet og (dermed) i skråere vinkel.

Se for eksempel dette bildet (tatt herfra):

Dust-on-Sensor.png

..Eller denne illustrasjonen, tatt fra en glimrende guide om DOF:

dof_aperturediagram.png

Så: stor blender -> lys kommer skråere inn. Når man blender langt nok ned vil lyset til hver piksel kun komme fra et lite område av bakelementet, og lysstrålene vil komme inn ganske så parallelle.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor blender gjør at lyset kommer inn fra en større flate fra bakelementet og (dermed) i skråere vinkel.

Se for eksempel dette bildet (tatt herfra):

Dust-on-Sensor.png

..Eller denne illustrasjonen, tatt fra en glimrende guide om DOF:

dof_aperturediagram.png

Så: stor blender -> lys kommer skråere inn. Når man blender langt nok ned vil lyset til hver piksel kun komme fra et lite område av bakelementet, og lysstrålene vil komme inn ganske så parallelle.

Skjønner. Da har avstanden fra bakerste glass like stor betydning, siden den påvirker vinkelen like mye som diameteren på glasset.

Lenke til kommentar

Imponerende mange egentlig. Nok til at jeg føler meg komfortabel med å sitte på gjerdet og vente ennå en stund. Hovedkameraet mitt fyller 4 år i disse dager. :)

BSI har gitt mobilkameraene et stort kvalitetshopp. Nå venter på at systemkamera skal få et hopp de også. Riktignok mindre hopp, men læll. De som liker speilløse med stor blender og/eller vidvinkel har mest å glede seg til. De som sikler etter Voigtlander Nokton 10,5mm f/0.95 kan få en ekstra bonus når BSI kommer til mFT.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Trenger et all-around kamera

natur bilder natt bilder makro bilder menneske bilder osv

grei zoom

er det her kamera bra for meg?

hva er forskjellen på system kamera og det her?

som Nikon d750 osv

Jeg vil anbefale deg å begynne med en nybegynnerguide.

NX1 og D750 er begge systemkameraer, hvilket vil si at de inngår i systemer med kamerahus med utskiftbar optikk. Hvor bra de fungerer til forskjellige typer fotografering avhenger mer av optikken du kjøper til dem enn av egenskapene til kamerahuset.

Lenke til kommentar

Trenger et all-around kamera

natur bilder natt bilder makro bilder menneske bilder osv

grei zoom

er det her kamera bra for meg?

hva er forskjellen på system kamera og det her?

som Nikon d750 osv

Begynn her

OBS: Det er ikke vondt ment, det er et godt tips. Det du sier indikerer at du trenger å sette deg inn i fotografering før du øser ut 30-40 000,- i fotoutstyr. Om du skal ha et D750 med objektiver og utstyr for det du ser for deg er du fort oppe i slike beløp, da er det lurt å vite litt om hobbyen før du begynner.

Endret av tow
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant se# :)

Dave Etchell i Imaging Resource har et interessant intervju med Samsung om NX1

Dave avslører at han ikke kan så mye om sensorteknologi på silisium- og transistor-nivå, men svarene fra Samsung avdekker nye og stadig mer imponerende opplysninger om både sensoren og prosessoren. Det er mengder med egenskaper som ikke noen andre er i nærheten av. Gleder meg vilt til å se praktiske testresultater. NX1 er det første kameraet på lang tid som virkelig frister. :dribble:

Lenke til kommentar

Dave avslører at han ikke kan så mye om sensorteknologi på silisium- og transistor-nivå, men svarene fra Samsung avdekker nye og stadig mer imponerende opplysninger om både sensoren og prosessoren.

Leste også det intervjuet, mye mer dyptgående enn dpreviews sitt selv om Dave som du sier ikke alltid var helt med (men hvem er vel det).

Lenke til kommentar

Interessant se# :)

Dave Etchell i Imaging Resource har et interessant intervju med Samsung om NX1

Dave avslører at han ikke kan så mye om sensorteknologi på silisium- og transistor-nivå, men svarene fra Samsung avdekker nye og stadig mer imponerende opplysninger om både sensoren og prosessoren. Det er mengder med egenskaper som ikke noen andre er i nærheten av. Gleder meg vilt til å se praktiske testresultater. NX1 er det første kameraet på lang tid som virkelig frister. :dribble:

Frister ikke nok alene, men det er veldig mange bra funksjoner, håper og tror dette påvirker resten av bransjen også.

AtW

Lenke til kommentar

Systembytte er dyrt. Hadde Ricoh kjøpt sensor og prosessor fra Samsung og puttet det inn i en Pentax med K-fatning så hadde jeg bestilt raskere enn min egen skygge! ;)

.. basert på en miks av fakta og forventninger. Om ikke annet så viser det at sensorteknologi og prosessering kan få et skikkelig hopp for andre produsenter også. Her er det bare å stogge kjøpelysten for nåværende kameraer og begynne å spare til noe framtidig nytt og mye bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...