Gå til innhold

REFLEKSJON: – Jernbanen er ett stort teknologisk forfall


Anbefalte innlegg

Synd at slik smålighet hos noen skal stå i veien for fremskritt (hvis det er det som er årsaken til at vi ikke importerer arbeidskraft til store prosjekter).

 

Hadde vi leid inn spanjoler og gitt de dobbel lønn hadde de blitt sjeleglade for å ha jobb. Vi hadde fått flott infrastruktur, vi hadde spart penger og vi hadde ikke trengt å være redd for å putte for mye penger i omløp i eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Mye av problemet ligger hos fagbevegelsen.

Men det er mest fordi de følger regler og prinsipper. En spanjol/kineser vil være overlykkelig over å faktisk ha en jobb og å ha bedre HMS-rammer enn hjemme. De vil ikke føle seg trakassert mtp. pris når de får mye mer lønn enn arbeidere i hjemlandet. De vil smile hele veien til banken.

 

Det er best for arbeideren. Men det vil ikke LO innse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Hørt om inflasjon?

 

Jo mer man "øser" av pengebingen, jo mindre blir det man øser ut verdt. Og plutselig er krona bare verdt en liten del av det den er i dag.

 

Jo mer penger i omløp, jo mindre verdt er hver enkelt enhet. Å bruke for mye penger er krise for et lands økonomi. Norge har en veldig god og balansert økonomi, og det at vi ikke bruker for mye penger bidrar til at Norge er et av verdens rikeste land.

 

Og du vil vel at det skal være igjen litt penger til pensjonen din når du blir gammel? Det vil ikke se bra ut om man nå øker den faste pengestrømmen betraktelig.

 

 

Ja, det er kjæledyret som Jens kommer drassende med hver gang det er valginnspurt og i en hver debatt omtrent hvor pengebruk står på dagsorden.

 

Har du hørt om å benytte utenlandske selskaper med utenlandsk arbeidskraft. Det er en pen måte å unngå at pengene forblir i Norge. Ja, de må nok handle mat her, eller må de egentlig det. Det man kan gjøre er så sørge for å kjøpe mat i utlandet og få det importert fra det landet man leier folkene fra. Så kan det landet få slite med inflasjon i 2 porsjoner - først for lønnen disse arbeiderne da mottar fra Norges stat + maten Norge importerer fra hjemlandet til kontraktøren.

 

Man kan til og med noen måneder i forveien leie inn utenlandsk hotellekter hvor de kan få innkvarteres. Det er i det hele tatt mye som kan importeres. Og stålet som går med kan man importere fra f.eks. England. Betongen kan man nok få kjøpt i utlandet. Også videre.

 

Der har du tegningen på LØSNINGEN

 

 

 

 

 

 

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

 

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

 

 

 

Snip

 

Hei, jeg er uenig i deg mtp. 6-8 felt motorsvei, ja i bynære strøk kan 6 felt være greit nok, men å bygge noe MER enn det, er feil strategi. Dobbeltspor jernbane knuser alt veinett i skoene (spesielt mtp. cargo). Å få infrastruktur i de 5 største byene mtp. cargo håndtering og jernbanenett i mellom, kan mange lastebiler være vekk på veien.

 

Samme gjelder persontrafikk, 15min på tog, eller 30min i bil, hva velger du? Her må prisene på kollektiv være mikroskopisk, f.eks 10 kroner for en strekning som tar 15min, da får man ned trafikken.

 

Forslag: Alle "E" veier i Norge som 4 felt (disse blir da ryggraden i veinettet), dobbeltspors jernbane:

 

Oslo - Bergen

Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen

Oslo - Trondheim - Bodø - Mo i Rana - Kirkenes

Bergen - Trondheim (Her langs ny E39)

 

Men å drive å kjeppjage billister med ulike køprisninger/bompenger er feil, tvang funker ikke, å gi en gulerot må til (Bare se på piratkopieringen, der smekk ikke funker).

 

 

Det er greit å være uenig. Jeg er uenig med deg også. Fordi jeg mener man skal kunne utbedre både på veinettet og jernbane samtidig.

 

Merk at det er kun en meget kort strekning jeg ønsker 8-felts motorvei, altså rett før og etter Kvadrat kjøpesenter. Årsaken er at det går en 4-felts avstikker, som det har en tendens å hope seg opp litt ved. Samt at det ligger en betydelig flaskehals i 2-felts motorveien bare noen få steinkast lenger fram sørover på denne motorvei.

 

Jeg tror ikke noen hundre meter eller en kilometer eller to med 8-felts motorvei pløyer særlig mye dypere i "lommeboka til staten" når man først setter i gang arbeidene. Det som koster ekstremt er all planlegging og all trenering pga. politikere som ikke klarer å bestemme seg og politikere som sitter inhabile med sugerør inn i planleggingskommitéene. For all del, politikeren må gjerne delta litt i planleggingen, men "for guds skyld" finn en kort prosess og kom fram til en enighet, når "dere" først tar på dere en slik samfunnsoppgave !!

 

Det er et argument mot godstrafikk på jernbanenettet også, og det er at det kan være til hinder for høyhastighets persontogtrafikk.

 

Jeg liker heller ikke bompengeløsningen så godt. Men, det har ihvertfall skaffet til veie sårt trengte utbyggingsmidler i Stavanger-regionen. Så kan man like det så godt eller dårlig man bare vil.

 

Når man først er i gang om veiplanleggingsdiskusjon:

Jeg synes at man med fordel kunne ha bygget en god del flere forbikjøringsstrekk, som tar vekk mye av risikoen for ulovlige forbikjøringer. Men, når man først bygger dem, ikke kun bygg disse i oppoverbakker. Og for all del legg gjerne på en ekstra kilometer med 4-felts forbikjøringsveistrekk. Evt. 3-felts der det er en bedre løsning. Men da får man ikke med seg utbedring for motsatt kjørestrekning, og man må gjerne plassere en ekstre 3-felts løsning for dem et annet sted i nærheten.

 

Forbikjøringsforebyggelse:

Dersom det går an å bygge ut mye 3-felts eller 4-felts vei som jeg her spør etter, så kan man med fordel introdusere noen strekk flere med sperrevegg/sperregjerde mellom motgående trafikk.

 

Men det sier seg jo selv at det må bli tilstrekkelig med muligheter til forbikjøring. For enten man liker det eller ei, så vil det alltid være noen litt tregere kjøretøy, eller overforsiktige sjåfører som skaper kø.

 

 

Hei igjen :)Vi kan bygge 16-felts veier overalt, det er bare et lite problem; Penger....

 

Vegvesenet og konsulentselskaper sitter med kompetanse som klarer de fleste utfordringer i dag (Sognefjorden er enda et dilemma). Men problemet er vilje fra de som sitter med pengebingen. Du tenker for spesifikt, jeg tenker i et større perspektiv (regionalt). Det kan sikkert være 8-felt er løsningen der, det legger jeg meg ikke opp i,for jeg er ikke kjent i Stavanger, tror vi egentlig er enig, bare ulikt perspektiv på bildet. (Men et lite spørsmål, vil ikke køen flyttes 500 meter om du bygger der du vil? Jeg vet ikke svaret, bare lurer på om du har reflektert over det).

 

Når du er inne på forbikjøringsfelter i oppoverbakker etc. er det nøye kalkulerte analyser om hvor stor sannsynlig det er at noen kjører forbi på de gitte strekningene. Der sannsynligheten for dødsfall er størst, blir prioritert. Slik er det dessverre når pengene ikke strekker til.

 

"Sperregjerde" (fysisk midtdeler som det heter) er veldig aktuelt og en god løsning. Det er normaler for hvor brei en vei må være for at det kan gjøres (unntaket er i svinger, eller små strekninger som er ekstra utsatt). Grunnen til at det ikke er mer, er at de fleste veier må utbedres (gjøres som sagt bredere, og om veien er gammel må den også utbedres med bedre sikt + flere nye krav som er satt). Dette er fordi utrykningskjøretøy skal kunne passere andre biler/vogntog på den aktuelle strekningen, eller om noen får motorstopp ikke skal være til hinder.

 

Så tilbake det jeg nevnte i min kommentar; Jeg snakker om en løsning for Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Nord-Norge samlet sett. Man får ned avstander internt i Norge. Dette betyr kortere avstander til utlandet, og dermed større konkuransedyktighet for f.eks Olje, Fisk og annen industri som ligger spredt rundt hele landet vårt. Dette gjelder både jernbane og vei. Jernbanen er fantastisk om den har god infrastruktur rundt seg (stasjoner, godsterminaler etc.)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Synd at slik smålighet hos noen skal stå i veien for fremskritt (hvis det er det som er årsaken til at vi ikke importerer arbeidskraft til store prosjekter).

 

Hadde vi leid inn spanjoler og gitt de dobbel lønn hadde de blitt sjeleglade for å ha jobb. Vi hadde fått flott infrastruktur, vi hadde spart penger og vi hadde ikke trengt å være redd for å putte for mye penger i omløp i eget land.

 

Samt at vi hadde bidratt til at Spania kan komme seg litt opp av uføret. Pluss at lommetyveri ville blitt mindre attraktivt på ferie i Spania. Ok, jeg drømmer litt nå. Vi kan jo ikke ansette halve eller kvartdelen av den spanske befolkningen. Dersom du leser dette og er spanjol, så beklager jeg på det sterkeste, at en kvartdel av befolkningen er litt sterk kost i dine øyne. Dette jeg sier om dere er overdrevet til tusener, og generalisert til de grader. Jeg synes spanjoler er et veldig ok folkeslag jeg. :)

Lenke til kommentar

Da er problemet at LO kommer og maser om at disse arbeideren blir underbetalt i forhold til norske lønnssatser

De kommer nok også og maser om at norske arbeidere blir skjøvet ut i kulden

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Da er problemet at LO kommer og maser om at disse arbeideren blir underbetalt i forhold til norske lønnssatser

De kommer nok også og maser om at norske arbeidere blir skjøvet ut i kulden

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

 

Men om vi hadde fått alle som er arbeidsledig ut i arbeid og bygget ny infrastruktur og sykehus, skoler og gud vet hva og lønnet disse. Hadde da inflasjonen kommet?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

Jeg er ganske sikker på at du er ironisk nå, men bare for å klargjøre så er ikke deflasjon bedre enn inflasjon. Det viktige er å holde økonomien balansert, ellers vil det skape store problemer, blant annet enten for import eller eksport. Man trenger riktig nok en viss inflasjon, men den må være under kontroll.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei igjen :)Vi kan bygge 16-felts veier overalt, det er bare et lite problem; Penger....

 

Vegvesenet og

konsulentselskaper sitter med kompetanse som klarer de fleste utfordringer i dag (Sognefjorden er enda et dilemma). Men problemet er vilje fra de som sitter med pengebingen. Du tenker for spesifikt, jeg tenker i et større perspektiv (regionalt). Det kan sikkert være 8-felt er løsningen der, det legger jeg meg ikke opp i,for jeg er ikke kjent i Stavanger, tror vi egentlig er enig, bare ulikt perspektiv på bildet. (Men et lite spørsmål, vil ikke køen flyttes 500 meter om du bygger der du vil? Jeg vet ikke svaret, bare lurer på om du har reflektert over det).

 

Når du er inne på forbikjøringsfelter i oppoverbakker etc. er det nøye kalkulerte analyser om hvor stor sannsynlig det er at noen kjører forbi på de gitte strekningene. Der sannsynligheten for dødsfall er størst, blir prioritert. Slik er det dessverre når pengene ikke strekker til.

 

"Sperregjerde" (fysisk midtdeler som det heter) er veldig aktuelt og en god løsning. Det er normaler for hvor brei en vei må være for at det kan gjøres (unntaket er i svinger, eller små strekninger som er ekstra utsatt). Grunnen til at det ikke er mer, er at de fleste veier må utbedres (gjøres som sagt bredere, og om veien er gammel må den også utbedres med bedre sikt + flere nye krav som er satt). Dette er fordi utrykningskjøretøy skal kunne passere andre biler/vogntog på den aktuelle strekningen, eller om noen får motorstopp ikke skal være til hinder.

 

Så tilbake det jeg nevnte i min kommentar; Jeg snakker om en løsning for Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Nord-Norge samlet sett. Man får ned avstander internt i Norge. Dette betyr kortere avstander til utlandet, og dermed større konkuransedyktighet for f.eks Olje, Fisk og annen industri som ligger spredt rundt hele landet vårt. Dette gjelder både jernbane og vei. Jernbanen er fantastisk om den har god infrastruktur rundt seg (stasjoner, godsterminaler etc.)

 

 

 

Ok, jeg skal ikke tilsidesette 16-felts forslaget ditt helt. Om man vet at om 50 - 100 år, at det vil komme et behov for 10 - 12 felts vei på det strekket, så kan det hende man med et 16-felts forslag da har tatt høyde for 125 års utvikling.

 

Om man da ikke får svevebiler lenge før det. Kalles forresten helikopter - om man kikker på dagens modeller.

 

Jeg har et annet forslag enn å gå kun for veiutvidelse opp til så ekstreme proporsjoner som 16-felts.

 

For all del, begynn nå og EKSPROPIERE bredden som trengs til dette. For kan hende man endrer tankesett noen år inn i framtiden. Så har man plutselig et togskinnespor i midten av motorveien, eller en slik bussgate som har blitt så populært i Stavangerregionen, tenker da spesiellt for Hillevåg som er en bydel av Stavanger. Den står allerede ferdig bygget den bussgaten. Men, jeg er ikke med på at vi skal investere med asfalt for mer enn 8-felts og 6-felts der det i dag er behov for noe sånn.

 

Men tilbake til den flaskehalsen du nevner, 500 meter lengre framme. Joda, den ligger nok et par kilometer lengre framme for å bli litt mer nøyaktig. Har likevel aldri målt dette, eller kikket på kilometertelleren.

 

Jeg har allerede nevnt at denne 2-felts veistrekningen bør utvides til 4-felts.

 

Denne 8-felts biten jeg "ber om" har nok ikke blitt nevnt av noe som helst utvalg eller politiker enda. De er vel fornøyde om de kan vente lengst mulig, og heller få stappe sugerøret sitt inn i et eller annet utvalg om det er noe ledige plasser her eller der.

 

MEN, den 4-feltsutvidelsen fra Sandnes til Ålgård. Den har de faktisk snakket om ganske lenge.

 

Nå var vi riktignok noe uheldig og hadde et leit og inkompetent Høyre i Sandnes kommune, så når Høyreovertalligheten i forrige kommunevalg sa nei til at FrP skulle få varaordførersete, så tok FrP en motaksjon, og slo seg sammen med AP. Det høres helt absurd ut, ja jeg vet.

 

Men, jeg har hørt at det lå andre ting bak, altså en personkonflikt mellom Høyrelederen og FrP-lederen. Dessverre. Det er også et rykte at det ligger en personkonflikt utover selve varaordførerkonflikten. Det andre er helt sant. Altså at FrP slo seg sammen med Stanley Wirak (Ape)

 

 

Fordelingen som er det "andre forslaget":

Her kunne jeg tenkt meg, at man begynte å se på velbehaget til fotgjengerne og syklistene. F.eks. kunne syklistene få enda flere dedikerte sykkelveier, som har en litt annen rute enn biltrafikken. For det er en kjensgjerning at enkelte blant syklisten og enkelte av billistene oppfører seg som supermenn og idioter.

 

For det andre så kan man kikke til Brazil. Der har de gjort noe så utrolig tiltak som å lage fotgjengerfelt med aircondition innbakt. Ja, du hørte helt riktig. For dette har jeg hørt av en som er brazilianer, og han var fullblods kristen, så jeg tar det for god fisk framfor å ettersjekke det.

 

Fy søren, air-condition i fortauet, høres jo helt vilt og energikrevende ut.

 

Nå til saken om Stavanger-regionen. Dersom du er paraplybruker, så regn med det kan gå med en del paraplyer per måned - les: Vind.

 

Vind ødelegger paraplyer, om du ikke da skaffer deg en golf/storm-paraply da.

 

Vind gjør også at regnet legger seg inn fra siden på skrå inn mot dine bukser, og der du ikke greier å skjerme overkroppen også. Det er rett og slett en utfordring.

 

Forestill deg dersom du ikke har liknende værforhold, at om du er på vei til bussholdeplassen, så skal du altså måtte ta vekk paraplyen for å se om du er i siget for å nå fram til bussholdeplassen tidsnok, eller om du må sette inn hurtiggiret og starte å løpe for å nå fram dersom du er sent ute.

 

Dessuten er det trafikkfarlig å skjerme sikten ute med en diger paraply. Du kan kollidere med syklister som kan gi alvorlige hodeskader og slikt.

 

Det jeg foreslår ISTEDETFOR air-condition som brazilianere har brukt som løsning enkelte steder, det er tak + levegg over/til fortau. Jeg sier ikke at vi skal heldekke alle fortau med tak, men begynne der det strengt tatt er høyest fortautrafikk.

 

Man bør også innføre meget gunstige bussordninger, slik at dette blir halvparten så dyrt som å bruke den relativt rimelige privatbiltransporten vi i dag har.

 

Ja vi har en privat årlig pott (kostnad) som går til bilhold, og det er ikke billig, men om man gjorde busstrafikken betydelig subsidiert så ville det gi noen fordeler, som at folk kanskje gadd å ta bussen igjen, kanskje gadd å ta toget om man gjør tilsvarende der. Etc.

 

Dersom "du mener" at man allerede ligger på halvt kostnadsnivå, ja så reduser det ytterliger da, ned til en kvart part av personbilkostnaden.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Da er problemet at LO kommer og maser om at disse arbeideren blir underbetalt i forhold til norske lønnssatser

De kommer nok også og maser om at norske arbeidere blir skjøvet ut i kulden

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

Det vil ikke fungere

Da klager LO for at utlendingene får mere i lønn en nordmennene.

 

For å si det på en enkel måte : samtidig som de vil ha skikkelig lønn ( mer en det staten er villig til betale ) så forlanger de også at ingen andre tar jobben fra oss nordmenn

 

Å bruke penger på utenlandske firmaer kan nok funger for å få jobben gjort

men da klager regjeringen for at de ikke får pengen tilbake

( pengene blir ikke i særlig grad brukt her til lands )

Lenke til kommentar

 

 

Da er problemet at LO kommer og maser om at disse arbeideren blir underbetalt i forhold til norske lønnssatser

De kommer nok også og maser om at norske arbeidere blir skjøvet ut i kulden

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

Det vil ikke fungere

 

Da klager LO for at utlendingene får mere i lønn en nordmennene.

 

For å si det på en enkel måte : samtidig som de vil ha skikkelig lønn ( mer en det staten er villig til betale ) så forlanger de også at ingen andre tar jobben fra oss nordmenn

 

Å bruke penger på utenlandske firmaer kan nok funger for å få jobben gjort

men da klager regjeringen for at de ikke får pengen tilbake

( pengene blir ikke i særlig grad brukt her til lands )

 

 

 

Men, for satan, man kan jo ikke få både i pose å sekk. Om det må være slik og forbli slik, at man aldri kan gjøre alle til lags. Nei, da hadde det gjerne vært bedre om Norge ble diktatur-aktig styrt. Se til Singapor. Verdens mest vellykkede "diktatur" i følge min samfunnslærer på videregående skole.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

Jeg er ganske sikker på at du er ironisk nå, men bare for å klargjøre så er ikke deflasjon bedre enn inflasjon. Det viktige er å holde økonomien balansert, ellers vil det skape store problemer, blant annet enten for import eller eksport. Man trenger riktig nok en viss inflasjon, men den må være under kontroll.

 

 

Riktig. Det er ironisk. For å slå litt "hull på" den sykeste argumentasjonsformen jeg hører fra AP-menn i dress eller annen bekledning. Det er jo til å bli "gal av", å lytte til slik retorikk år ut og år inn, fra Stortingsvalg til kommunevalg og flere runder om igjen på det samme sporet.

 

Forresten til dere alle. Jeg har nå utvidet mitt "andre forslag" en god bit. Og foreslått tiltak overfor både syklister og fotgjengere inkludert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hei igjen :)Vi kan bygge 16-felts veier overalt, det er bare et lite problem; Penger....

 

Vegvesenet og

konsulentselskaper sitter med kompetanse som klarer de fleste utfordringer i dag (Sognefjorden er enda et dilemma). Men problemet er vilje fra de som sitter med pengebingen. Du tenker for spesifikt, jeg tenker i et større perspektiv (regionalt). Det kan sikkert være 8-felt er løsningen der, det legger jeg meg ikke opp i,for jeg er ikke kjent i Stavanger, tror vi egentlig er enig, bare ulikt perspektiv på bildet. (Men et lite spørsmål, vil ikke køen flyttes 500 meter om du bygger der du vil? Jeg vet ikke svaret, bare lurer på om du har reflektert over det).

 

Når du er inne på forbikjøringsfelter i oppoverbakker etc. er det nøye kalkulerte analyser om hvor stor sannsynlig det er at noen kjører forbi på de gitte strekningene. Der sannsynligheten for dødsfall er størst, blir prioritert. Slik er det dessverre når pengene ikke strekker til.

 

"Sperregjerde" (fysisk midtdeler som det heter) er veldig aktuelt og en god løsning. Det er normaler for hvor brei en vei må være for at det kan gjøres (unntaket er i svinger, eller små strekninger som er ekstra utsatt). Grunnen til at det ikke er mer, er at de fleste veier må utbedres (gjøres som sagt bredere, og om veien er gammel må den også utbedres med bedre sikt + flere nye krav som er satt). Dette er fordi utrykningskjøretøy skal kunne passere andre biler/vogntog på den aktuelle strekningen, eller om noen får motorstopp ikke skal være til hinder.

 

Så tilbake det jeg nevnte i min kommentar; Jeg snakker om en løsning for Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Nord-Norge samlet sett. Man får ned avstander internt i Norge. Dette betyr kortere avstander til utlandet, og dermed større konkuransedyktighet for f.eks Olje, Fisk og annen industri som ligger spredt rundt hele landet vårt. Dette gjelder både jernbane og vei. Jernbanen er fantastisk om den har god infrastruktur rundt seg (stasjoner, godsterminaler etc.)

 

 

 

Ok, jeg skal ikke tilsidesette 16-felts forslaget ditt helt. Om man vet at om 50 - 100 år, at det vil komme et behov for 10 - 12 felts vei på det strekket, så kan det hende man med et 16-felts forslag da har tatt høyde for 125 års utvikling.

 

Om man da ikke får svevebiler lenge før det. Kalles forresten helikopter - om man kikker på dagens modeller.

 

Jeg har et annet forslag enn å gå kun for veiutvidelse opp til så ekstreme proporsjoner som 16-felts.

 

For all del, begynn nå og EKSPROPIERE bredden som trengs til dette. For kan hende man endrer tankesett noen år inn i framtiden. Så har man plutselig et togskinnespor i midten av motorveien, eller en slik bussgate som har blitt så populært i Stavangerregionen, tenker da spesiellt for Hillevåg som er en bydel av Stavanger. Den står allerede ferdig bygget den bussgaten. Men, jeg er ikke med på at vi skal investere med asfalt for mer enn 8-felts og 6-felts der det i dag er behov for noe sånn.

 

Men tilbake til den flaskehalsen du nevner, 500 meter lengre framme. Joda, den ligger nok et par kilometer lengre framme for å bli litt mer nøyaktig. Har likevel aldri målt dette, eller kikket på kilometertelleren.

 

Jeg har allerede nevnt at denne 2-felts veistrekningen bør utvides til 4-felts.

 

Denne 8-felts biten jeg "ber om" har nok ikke blitt nevnt av noe som helst utvalg eller politiker enda. De er vel fornøyde om de kan vente lengst mulig, og heller få stappe sugerøret sitt inn i et eller annet utvalg om det er noe ledige plasser her eller der.

 

MEN, den 4-feltsutvidelsen fra Sandnes til Ålgård. Den har de faktisk snakket om ganske lenge.

 

Nå var vi riktignok noe uheldig og hadde et leit og inkompetent Høyre i Sandnes kommune, så når Høyreovertalligheten i forrige kommunevalg sa nei til at FrP skulle få varaordførersete, så tok FrP en motaksjon, og slo seg sammen med AP. Det høres helt absurd ut, ja jeg vet.

 

Men, jeg har hørt at det lå andre ting bak, altså en personkonflikt mellom Høyrelederen og FrP-lederen. Dessverre. Det er også et rykte at det ligger en personkonflikt utover selve varaordførerkonflikten. Det andre er helt sant. Altså at FrP slo seg sammen med Stanley Wirak (Ape)

 

 

Fordelingen som er det "andre forslaget":

Her kunne jeg tenkt meg, at man begynte å se på velbehaget til fotgjengerne og syklistene. F.eks. kunne syklistene få enda flere dedikerte sykkelveier, som har en litt annen rute enn biltrafikken. For det er en kjensgjerning at enkelte blant syklisten og enkelte av billistene oppfører seg som supermenn og idioter.

 

For det andre så kan man kikke til Brazil. Der har de gjort noe så utrolig tiltak som å lage fotgjengerfelt med aircondition innbakt. Ja, du hørte helt riktig. For dette har jeg hørt av en som er brazilianer, og han var fullblods kristen, så jeg tar det for god fisk framfor å ettersjekke det.

 

Fy søren, air-condition i fortauet, høres jo helt vilt og energikrevende ut.

 

Nå til saken om Stavanger-regionen. Dersom du er paraplybruker, så regn med det kan gå med en del paraplyer per måned - les: Vind.

 

Vind ødelegger paraplyer, om du ikke da skaffer deg en golf/storm-paraply da.

 

Vind gjør også at regnet legger seg inn fra siden på skrå inn mot dine bukser, og der du ikke greier å skjerme overkroppen også. Det er rett og slett en utfordring.

 

Forestill deg dersom du ikke har liknende værforhold, at om du er på vei til bussholdeplassen, så skal du altså måtte ta vekk paraplyen for å se om du er i siget for å nå fram til bussholdeplassen tidsnok, eller om du må sette inn hurtiggiret og starte å løpe for å nå fram dersom du er sent ute.

 

Dessuten er det trafikkfarlig å skjerme sikten ute med en diger paraply. Du kan kollidere med syklister som kan gi alvorlige hodeskader og slikt.

 

Det jeg foreslår ISTEDETFOR air-condition som brazilianere har brukt som løsning enkelte steder, det er tak + levegg over/til fortau. Jeg sier ikke at vi skal heldekke alle fortau med tak, men begynne der det strengt tatt er høyest fortautrafikk.

 

Man bør også innføre meget gunstige bussordninger, slik at dette blir halvparten så dyrt som å bruke den relativt rimelige privatbiltransporten vi i dag har.

 

Ja vi har en privat årlig pott (kostnad) som går til bilhold, og det er ikke billig, men om man gjorde busstrafikken betydelig subsidiert så ville det gi noen fordeler, som at folk kanskje gadd å ta bussen igjen, kanskje gadd å ta toget om man gjør tilsvarende der. Etc.

 

Dersom "du mener" at man allerede ligger på halvt kostnadsnivå, ja så reduser det ytterliger da, ned til en kvart part av personbilkostnaden.

 

det var et land som tenkte at de skulle bygge infrastruktur for fremtiden med en gang.

Etter en del år var byen blitt øde

 

Programmet Topger var på besøk i den byen .

 

Det var et merkelig skue .

 

Gater med mange kjørefelt og messer av bygninger , men ikke et menneske å se uten om topgear teamet

Lenke til kommentar

 

 

 

Da er problemet at LO kommer og maser om at disse arbeideren blir underbetalt i forhold til norske lønnssatser

De kommer nok også og maser om at norske arbeidere blir skjøvet ut i kulden

 

Kan man ikke bare betale dem dobbelt av hva en nordmann tjener i lønn. Da ville vi jo fått kvitt ekstra mye penger ut av landet, og om jeg NÅ skal ta en AP-aktig regle, så må det motsatte av inflasjon bli deflasjon.

 

Vi får altså et deflasjonsmål, og ting vil bikke i feil retning, ville nok en AP-mann da ha sagt. Mulig han har rett, MEN husk på at det er inflasjons-trollet, som er det store stygge - ihvertfall alltid i en diskusjon med en AP-mann.

 

Så om man skaper en overdrevet deflasjon, så må jo det i en AP-skalle være betydelig enklere å stagge, kontrollere og få på kjøl igjen - enn dette forferdelig grusomme og voldsomme inflasjonstrollet.

 

Det synes nå jeg høres både rett og rimelig ut, om jeg kan få slå krokfot på en AP-mann. :p

 

Det vil ikke fungere

 

Da klager LO for at utlendingene får mere i lønn en nordmennene.

 

For å si det på en enkel måte : samtidig som de vil ha skikkelig lønn ( mer en det staten er villig til betale ) så forlanger de også at ingen andre tar jobben fra oss nordmenn

 

Å bruke penger på utenlandske firmaer kan nok funger for å få jobben gjort

men da klager regjeringen for at de ikke får pengen tilbake

( pengene blir ikke i særlig grad brukt her til lands )

 

 

 

Men, for satan, man kan jo ikke få både i pose å sekk. Om det må være slik og forbli slik, at man aldri kan gjøre alle til lags. Nei, da hadde det gjerne vært bedre om Norge ble diktatur-aktig styrt. Se til Singapor. Verdens mest vellykkede "diktatur" i følge min samfunnslærer på videregående skole.

 

men er staten ( regjeringen og byråkratiet ) klar over det ?

Det virker nettop som statsmakta vil ha både i pose og sekk

 

De tør ikke å bruke penger til "krafttak" for forbedre samfunnet der det virkelig trengs i frykt for kollaps

At man må bruke betydelig mere penger senere , når strukturen har forfalt virker det som de ikke bryr seg så mye om

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hei igjen :)Vi kan bygge 16-felts veier overalt, det er bare et lite problem; Penger....

 

Vegvesenet og

 

konsulentselskaper sitter med kompetanse som klarer de fleste utfordringer i dag (Sognefjorden er enda et dilemma). Men problemet er vilje fra de som sitter med pengebingen. Du tenker for spesifikt, jeg tenker i et større perspektiv (regionalt). Det kan sikkert være 8-felt er løsningen der, det legger jeg meg ikke opp i,for jeg er ikke kjent i Stavanger, tror vi egentlig er enig, bare ulikt perspektiv på bildet. (Men et lite spørsmål, vil ikke køen flyttes 500 meter om du bygger der du vil? Jeg vet ikke svaret, bare lurer på om du har reflektert over det).

 

Når du er inne på forbikjøringsfelter i oppoverbakker etc. er det nøye kalkulerte analyser om hvor stor sannsynlig det er at noen kjører forbi på de gitte strekningene. Der sannsynligheten for dødsfall er størst, blir prioritert. Slik er det dessverre når pengene ikke strekker til.

 

"Sperregjerde" (fysisk midtdeler som det heter) er veldig aktuelt og en god løsning. Det er normaler for hvor brei en vei må være for at det kan gjøres (unntaket er i svinger, eller små strekninger som er ekstra utsatt). Grunnen til at det ikke er mer, er at de fleste veier må utbedres (gjøres som sagt bredere, og om veien er gammel må den også utbedres med bedre sikt + flere nye krav som er satt). Dette er fordi utrykningskjøretøy skal kunne passere andre biler/vogntog på den aktuelle strekningen, eller om noen får motorstopp ikke skal være til hinder.

 

Så tilbake det jeg nevnte i min kommentar; Jeg snakker om en løsning for Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Nord-Norge samlet sett. Man får ned avstander internt i Norge. Dette betyr kortere avstander til utlandet, og dermed større konkuransedyktighet for f.eks Olje, Fisk og annen industri som ligger spredt rundt hele landet vårt. Dette gjelder både jernbane og vei. Jernbanen er fantastisk om den har god infrastruktur rundt seg (stasjoner, godsterminaler etc.)

 

 

 

Ok, jeg skal ikke tilsidesette 16-felts forslaget ditt helt. Om man vet at om 50 - 100 år, at det vil komme et behov for 10 - 12 felts vei på det strekket, så kan det hende man med et 16-felts forslag da har tatt høyde for 125 års utvikling.

 

Om man da ikke får svevebiler lenge før det. Kalles forresten helikopter - om man kikker på dagens modeller.

 

Jeg har et annet forslag enn å gå kun for veiutvidelse opp til så ekstreme proporsjoner som 16-felts.

 

 

16 felts kommentaren var en spøk :) Påpekte at ingenting er noe problem, sålenge noen blar opp.

 

Det du kommer med kan jeg ikke svare på, men ekspropieringsbiten:

 

Dette koster samfunnet, det koster å kjøpe noe fra Ola Nordmann (for er det man gjør). Husk det at en vei ikke bare er en vei, den er også en plage for et nabolag (støy), så om en har satt til side areal for en dobling av størrelse (4 felts vei kan ha over 20 000 kjøretøy i døgnet), øker støyen betraktelig, og må da kanskje legges om en bygd/by/grend/nabolag og dermed faller ekspropiert eiendom vekk.

 

Men man reserverer litt ekstra til vei i kommunedelplaner utover det som 3D modeller og kart tilsier man trenger :)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Joda, det koster samfunnet å ekspropiere og det skaper støy med større veier. Omkring Kvadrat kjøpesenter, så er det stort sett bondeland og industri langs motorveien, med unntak av noe boligfeltgreier i nærheten av Statoil og oppover mot Giske eller hva det heter. Disse boligområdene regner jeg med at allerede har støyskjerming, men om den tåler de ekstra deciBel'en aner jeg ingenting om. Tar med en klype salt at de har støyskjerming, for jeg har ikke pr. i dag kikket så nøye omkring dette. Det jeg har lagt merke til likevel er at det er noen store steinmurssider nokså nøyaktig der jeg tenker disse boligfeltene ligger. Muligens høyden på disse virker noe støyskjermende.

 

Ekspropieringen gjør likevel at Staten kan få fatt i relativt rimelig landjord.

 

Og siden dette ligger mye ved siden av landbruksjord, så skal du ikke se helt vekk i fra at betydelige mengder av disse arealene da blir ekspropriert under landbrukstakst, og den er jo omtrent neglisjerbar i forhold til tomtepriser i boligfelt.

Lenke til kommentar

det var et land som tenkte at de skulle bygge infrastruktur for fremtiden med en gang.

Etter en del år var byen blitt øde

 

Programmet Topger var på besøk i den byen .

 

Det var et merkelig skue .

 

Gater med mange kjørefelt og messer av bygninger , men ikke et menneske å se uten om topgear teamet

Litt vanskelig å sette seg helt inn i hva du har i tankene der. Her er et par lister over byer:

 

Byer som ble forhåndsplanlagte:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_community

 

Byer som er blitt spøkelsesbyer:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ghost_towns_by_country

 

 

Jeg kom til å tenke på byen Brasília, men den er det jo over 2 millioner mennesker i:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bras%C3%ADlia

 

 

Også har man jo den fantasibyen hvor ordet utopi kommer fra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Utopia

Endret av G
Lenke til kommentar

Joda, det koster samfunnet å ekspropiere og det skaper støy med større veier. Omkring Kvadrat kjøpesenter, så er det stort sett bondeland og industri langs motorveien, med unntak av noe boligfeltgreier i nærheten av Statoil og oppover mot Giske eller hva det heter. Disse boligområdene regner jeg med at allerede har støyskjerming, men om den tåler de ekstra deciBel'en aner jeg ingenting om. Tar med en klype salt at de har støyskjerming, for jeg har ikke pr. i dag kikket så nøye omkring dette. Det jeg har lagt merke til likevel er at det er noen store steinmurssider nokså nøyaktig der jeg tenker disse boligfeltene ligger. Muligens høyden på disse virker noe støyskjermende.

 

Ekspropieringen gjør likevel at Staten kan få fatt i relativt rimelig landjord.

 

Og siden dette ligger mye ved siden av landbruksjord, så skal du ikke se helt vekk i fra at betydelige mengder av disse arealene da blir ekspropriert under landbrukstakst, og den er jo omtrent neglisjerbar i forhold til tomtepriser i boligfelt.

 

Det blir mye støy når eieren av eiendommene også protesterer

Hva skjer med matjorda som bli gravd bort til fordel for veier ?

Så har man jo alle husene som står for nært veien

Lenke til kommentar

 

Joda, det koster samfunnet å ekspropiere og det skaper støy med større veier. Omkring Kvadrat kjøpesenter, så er det stort sett bondeland og industri langs motorveien, med unntak av noe boligfeltgreier i nærheten av Statoil og oppover mot Giske eller hva det heter. Disse boligområdene regner jeg med at allerede har støyskjerming, men om den tåler de ekstra deciBel'en aner jeg ingenting om. Tar med en klype salt at de har støyskjerming, for jeg har ikke pr. i dag kikket så nøye omkring dette. Det jeg har lagt merke til likevel er at det er noen store steinmurssider nokså nøyaktig der jeg tenker disse boligfeltene ligger. Muligens høyden på disse virker noe støyskjermende.

 

Ekspropieringen gjør likevel at Staten kan få fatt i relativt rimelig landjord.

 

Og siden dette ligger mye ved siden av landbruksjord, så skal du ikke se helt vekk i fra at betydelige mengder av disse arealene da blir ekspropriert under landbrukstakst, og den er jo omtrent neglisjerbar i forhold til tomtepriser i boligfelt.

 

Det blir mye støy når eieren av eiendommene også protesterer

Hva skjer med matjorda som bli gravd bort til fordel for veier ?

Så har man jo alle husene som står for nært veien

 

 

EDIT: jeg kom i fare for å generalisere bedrifter til å høres ut som ren industri. Hadde vært bedre å erstatte ordet industri med bedrifter i grunnen altså servicebedrifter, kontorer, verksted, avisproduksjon, bilforhandlere, butikker etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...